3422
Sök

För högt oljetryck i Mereders 200 -92

4 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Hej !
Har en Merceders 200 från -92 med 2 liters besinmotor som har fått för sig att ge ett för högt oljetryck. Oljetrycksmätaren går nu upp i bott (3) både vid kall och varm motor. Har efter detta bytt olja samt filter utan något bra resultat. Testade att byta givaren men fick samma tryck. Monterade ner oljeövertrycksventilen för att se om den kärvade men den löpte fint. Fick även samma tryck efter detta. Provade att mäta upp trycket med en extern mätare och trycket var då ca:3.5 på tomgång och ökade till 6.5 vid gaspådrag.

Börjar ny att bli lite frustrerad då jag har slut på ideér. Är det någon som har stött på detta tidigare? Någon som vet och detta höga tryck skada motorns packningar?

Cbn
Senast redigerat av cbn (25 juli 2010)

4 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Har nu kollat upp vevhusventilationen ifall den skulle vara igensatt men den det fanns inget stopp i den när jag blåste igenom den.

Någon som har råkat ut för detta tidigare?

cbn

845 Inlägg
25 juli 2010
Trycket ska ju ligga så högt, så det är normalt. 3 bar vid tomgång är så det ska vara. Att trycket stiger när man kör är både bra och rätt.

4 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Känns ju lite konstigt med tanke på att den aldrig har kommit upp i 3 bar förut. Har tidigare legat på max 2.5 bar vid varm motor.
cbn

845 Inlägg
25 juli 2010
cbn skrev:
Känns ju lite konstigt med tanke på att den aldrig har kommit upp i 3 bar förut. Har tidigare legat på max 2.5 bar vid varm motor.
cbn

Dålig olja, ingesatt filter, oilslugde, kan vara alla möjliga fel. Så kör på du bara smile

5 111 Inlägg
25 juli 2010
Tycker trycket låter lite högt. Enligt verkstadshandboken ska det vara 0,5 bar på tomgång och 3 bar vid 3000 RPM, står dock inget maximalt tryck tyvärr. Att du helt plötsligt fått högre oljetryck tyder ju på att något hänt. Det är ju inte alltid bra med för högt oljetryck heller...

4 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Kollade i Haynes reparationhandbok och där står det att det skall vara minst 0,3 bar vid tomgång och minst 3 bar vid 3000 rpm. Tittar man sedan på öppningstryck i oljesystemet så öppnar filtret vid 3,5 bar och övertrycksventilen vid 4,5 bar. Inebär detta att i mitt fall där jag har ett högre tryck kommer att släppa igenom ofiltrerad olja genom filtret : ( eller tänker jag fel ?

cbn

1 Inlägg
25 juli 2010
alla mercor jag har haft har det varit fullt tryck på och dom har då funkat perfa smile när dom har varit under 3 då har jag alltid byt olja så den stiger till 3 igen smile

5 111 Inlägg
26 juli 2010
Volvo544special65 skrev:
Tycker trycket låter lite högt. Enligt verkstadshandboken ska det vara 0,5 bar på tomgång och 3 bar vid 3000 RPM, står dock inget maximalt tryck tyvärr. Att du helt plötsligt fått högre oljetryck tyder ju på att något hänt. Det är ju inte alltid bra med för högt oljetryck heller...

Ska tillägga att värdena jag skrev upp här självklart är minimitrycken...

Sök