3339
Sök

E36 byte av motor

48 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej!

så att motorn börjar ge upp i min bmw, så därför funderar jag på och stoppa i en ny (begagnad) bilen är en bmw e36 325 coupe-93

men har fått tag i en m50b28 som jag tänkte köpa
går den att stoppa i som den är eller är det massa annat kring som behöver göras? den är komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

mvh

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 juli 2010
#2
740peter skrev:
Hej!

så att motorn börjar ge upp i min bmw, så därför funderar jag på och stoppa i en ny (begagnad) bilen är en bmw e36 325 coupe-93

men har fått tag i en m50b28 som jag tänkte köpa
går den att stoppa i som den är eller är det massa annat kring som behöver göras? den är komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

mvh

Tror väl att det är samma block som 2.5'an, kan dock ha fel men troligtvis så är 2.8 bara en borrad version av 2.5, alltså bör det vara likadana motorfästen etc.

Men, får vänta tills någon som kan sin väg runt BMW kommer hit.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

48 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#3
okej okej.

han som säljer motorn säger att det är siemens styrbox mm.
sitter ju bosch på min.

mvh

100 Inlägg
27 juli 2010
#4
2.8'an har alu block medans 2.5'an har gjutjärn. Men jag vet inte om motorfästen och sånt är olika.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juli 2010
#5
740peter skrev:
Hej!

så att motorn börjar ge upp i min bmw, så därför funderar jag på och stoppa i en ny (begagnad) bilen är en bmw e36 325 coupe-93

men har fått tag i en m50b28 som jag tänkte köpa
går den att stoppa i som den är eller är det massa annat kring som behöver göras? den är komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

mvh

Jag TROR att endel av de däringa motorerna kan ha någon form av startstpärr.

Annars e de bara å stoppa ner han.. jag har skrivit några svar i andra trådar hur man går tillväga..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

16 Inlägg
3 augusti 2010
#6
får du kabelhärva med box till en komplettmotor med luft osv så är de bara å åka.


19 Inlägg
21 september 2010
#7
740peter skrev:
komplett med kabelhärva, insug, styrbox mm

Då är det nog inge problem. bara att slänga i M50B28.

42 Inlägg
21 september 2010
#8
Det är startspärr from -95 har jag för mej! Så du behöver tändlås med nyckel också! Och lambdasonden för det är inte samma kontakt för du har väl bosch? Mvh

19 Inlägg
21 september 2010
#9
lampann skrev:
Det är startspärr from -95 har jag för mej! Så du behöver tändlås med nyckel också! Och lambdasonden för det är inte samma kontakt för du har väl bosch? Mvh

Lambdan kan han nog använda, bara att byta kontakten, Bosch lambdan funkar fint även på m50b28.

Är det inte så att startspärren inte slår på ifall man kör med ett gammalt nyckelbo?
Har för mig att ifall man kör med gamla låset så borde inte påverka startspärren. Startspärren går ju även att avaktivera ifall den skulle slå på.

1 482 Inlägg
30 september 2010
#10
Startspärren går igenom en EWS enhet som utbyter koder med styrboxen. Varje EWS enhet är kodad till en viss box. FÖr att EWS ska "starta" måste rätt tändlås och nyckel finnas.

Har du fel Ews enhet mot styrboxen så kommer bilen inte starta då startkoden inte stämmer.

Är det en Strokad M50B25 eller en M52B28?

BLT Service
Theracords Music Label

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök