2981
Sök

Bygga så man kan köra öppen dump på saab t7 motorer

5 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#1
hejsan

sj  har jag en 9-3 aero. och vil köra med öppen dump. men har fått många funderingar om hur man kan bygga om så man kan köra öppen dump. men hur ska jag göra som???

mvh sahlen_


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
31 juli 2010
#2
Bästa är o köpa tex en Forge dump. Den är öppen men släpper inte ut all luft så det inte blir knas med Lmm. Funkar riktigt bra, skönt ljud. Sen är den inte öppen vid tomgång så man slipper det där ojämna varven.

MVH

skogenracing.com for real people and cars..

mästarenen o_O
92 Inlägg
31 juli 2010
#3
Hur du ska göra? Flytta LMM till trycksidan såklart.
Tex. genom att göra ett nytt tryckrör i samma dimension som LMMen och sätta dumpen före LMM. Tada!
Grattis till din nya häftiga öppna dump på en Saab T7 motor.

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
1 augusti 2010
#4
Ja men man ska helst undvika att sätta lmm på tryck sidan. Den är ju inte byggd för att klara ladd! Tro mig.

skogenracing.com for real people and cars..

3 295 Inlägg
1 augusti 2010
#5
Hedin_ skrev:
Ja men man ska helst undvika att sätta lmm på tryck sidan. Den är ju inte byggd för att klara ladd! Tro mig.

det funkar visst att köra så, vet ett antal som kör så, har kört så själv ett antal år utan problem.


1 498 Inlägg
1 augusti 2010
#6
Släng ut T7 och i med ett T5 system eller köp en T5 bil och fjurtisdumpa när du tröttnat så börjar du köra T7 bilen igen.


mästarenen o_O
92 Inlägg
1 augusti 2010
#7
Att slänga ut T7 för att köra på T5 är bara idiotiskt. Jäkla massa jobb.
Enklaste är, så som jag skrev; att sätta LMM på trycksidan.
Är din LMM frisk så är det inga som helst problem att ha den där.

Vet ett flertal som kör med den där pga. att dom vill ha öppen dump men inte förstöra AFRen.

2 164 Inlägg
1 augusti 2010
#8
Problemet är igentligen att man kan spika sönder kolvarna i en T7 motor om man kör med en öppen dump.
Mitt tips är att skaffa en kolv dump, smidda kolvar så ska de inte va några problem sen.
Sen ska man INTE sätta LMM  på tryck sidan på en T7 motor från saab!

/F


234 Inlägg
1 augusti 2010
#9
Fredrik-79 skrev:
Problemet är igentligen att man kan spika sönder kolvarna i en T7 motor om man kör med en öppen dump.
Mitt tips är att skaffa en kolv dump, smidda kolvar så ska de inte va några problem sen.
Sen ska man INTE sätta LMM  på tryck sidan på en T7 motor från saab!

/F

Varför ska man inte sätta den på trycksidan?

Mvh Eric.


mästarenen o_O
92 Inlägg
1 augusti 2010
#10
Skulle också vilja veta varför man inte får sätta den på trycksidan.
Jag menar, AFRen blir samma som på original LMM placering och trycket är absolut ingen fara för sensorn.

234 Inlägg
1 augusti 2010
#11
Det enda jag kan tänka mig är att det blir lite fel mätvärde pga av varmare luft på trycksidan. Saabs lmm beräknar luftflöde genom att låta luften passera två st NTC motstånd som sitter i lmm.

Mvh Eric.


93 Inlägg
1 augusti 2010
#12
Dahlhjelm skrev:
Det enda jag kan tänka mig är att det blir lite fel mätvärde pga av varmare luft på trycksidan. Saabs lmm beräknar luftflöde genom att låta luften passera två st NTC motstånd som sitter i lmm.

Mvh Eric.

Om saab använder sig av en luftmassemätare (och inte en luftmängdsmätare) så är det inte luftflöde den mäter, utan luftmassa. Luftens temperatur spelar då ingen roll, till skillnad från hos en luftmängsmätare, där temperaturen måste mätas för att massan ska kunna beräknas.


2 164 Inlägg
1 augusti 2010
#13
oskar_j skrev:
Dahlhjelm skrev:
Det enda jag kan tänka mig är att det blir lite fel mätvärde pga av varmare luft på trycksidan. Saabs lmm beräknar luftflöde genom att låta luften passera två st NTC motstånd som sitter i lmm.

Mvh Eric.

Om saab använder sig av en luftmassemätare (och inte en luftmängdsmätare) så är det inte luftflöde den mäter, utan luftmassa. Luftens temperatur spelar då ingen roll, till skillnad från hos en luftmängsmätare, där temperaturen måste mätas för att massan ska kunna beräknas.

De är en luft mängds mätare som saab använder sig av så alla vet de.
De gäller alla trionic 7 motorer!

/F


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 augusti 2010
#14
Luftmassa/luftmasse-mätare använder nyare saabarna.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 164 Inlägg
1 augusti 2010
#15
kwansa skrev:
Luftmassa/luftmasse-mätare använder nyare saabarna.

Allt beror på vilket styr system bilen har.
Trionic 7 som denna motorn har är luft mängds mätare.
Sen har vi nyare bilar med Bosch som har luftmasse/luft massa mätere.
Trionic 8 vet jag inte vad den använder för jag har inte satt mig in i de än.

/F


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 augusti 2010
#16
Luftmassmätaren som används med Trionic 7 är baserad på två parallellkopplade och elektriskt uppvärmda PTC motstånd. Lufttemperaturen mäts med ett tredje PTC motstånd.

Det går att köra med öppen dump, frågan är hur mycke man behöver bygga om...
http://www.garaget.org/?car=185572 roll
Senast redigerat av kwansa (1 augusti 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 019 Inlägg
2 augusti 2010
#17
Fredrik-79 skrev:
Trionic 7 som denna motorn har är luft mängds mätare.

Nej, de har luftmassamätare.


1 498 Inlägg
3 augusti 2010
#18
Varför vill man ha lmm på trycksidan? Och vad har det med öppen dump att göra?


3 295 Inlägg
3 augusti 2010
#19
ascona-tic skrev:
Varför vill man ha lmm på trycksidan? Och vad har det med öppen dump att göra?

för man vill ha en öppen dump på en bil som från första början är konstruerad för att ha återcirkulerande, då den öppna inte brukar fungera så bra bilar med Luftmassemätare... sök och du skall finna fakta om det wink


1 498 Inlägg
3 augusti 2010
#20
Oki så det är skilnad på om luften är mätt på trycksidan eller sugsidan? För det är den mätta luften som inte får försvinna från systemet och det gör den med öppen dump oavsett.



Sök