4110
Sök

854 2.5se -95 från skrot till bruksbil 18" monterade 15aug

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#22
idag var jag och köpte nya blinkerslampor bak slutade med att jag råkade fimpa in ena glödlampan i bakljuset hur det nu gick till (fråga inte)
så jag monterade bort bakljuset och som tur var så var det just det bakljuset som hade en spricka så jag passade på att byta bakljuset
så nu sitter det ett sprickfritt ingen större skillnad men det kändes skönt att slippa se den där sprickan
sen bytte jag skärmblinkers
hade hjälp av min son och dotter då tanten är och pluggar

ska ut lite senare och brottas med 2st bilar och skifta lite hjul
hänger på titan 17" på min turbo så får den stå vinterskodd
och monterar mina 18" på skrotbilen

klockan 16 i morgon får man se om det är någon mening att montera klarglasframljusen eller ej
ska till bilbekämpningen och svettas lite
jag tror det blir 1bra att veta och 3st 2:or men vet inte riktigt på vad

möjligen drivaxeldamask ena sidan fram en bra att veta (gissar utan att tittat på dom)

sen blir det säkert något på bromsarna 1-2st 2:or

och länkarmslagring bak (varit bra att veta för 2bes sedan och ej bytt)
hoppas dock på blankt papper det skulle vara härligt

ska gå igenom bromsarna när jag byter däcken så att allt går lätt
handbromsen är det enda jag vet är skapligt bra

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#23
så där nu är bilen så nära bes klar som går

får se om lambdan kommer med posten annars så lånar jag kussinens lambda så länge
förövirgt någon jävla mupp som snott vingen på hans 96:ans 850 och brytet sönder skuffen och troligen stått på skuffen eftersom den är helt buklig och slagit sönder ena bakljuset så jävla onödigt
för en jävla orginal 850 vinge..nåde den ungj*vln som åker runt med den vingen
han kommer ångra sig bittert att han ens blev född

fick mig en mindre trevlig överaskning när jag åkte för att tvätta motorn på undersidan
just när jag svänger in mot en gör det självhall så klipp dog bilen efter att först börjat misstända lite
började felsöka mitt på infarten till macken smile
slet bort kåpan över tändstiften och kollade ner men där var det torrt och fint så det var bara att riva luftburken och skruva bort fördelaren..detta mötte mig

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100803101.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100803102.jpg

när jag endå slit bort luftburken så monterade jag ett "sport" luftfilter oxå..
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100803103.jpg

iövrigt såg bilen fin ut under och inte alls speciellt oljig eller något nu är det fin fint där under efter en tvätt
upptäckte oxå att det satt en sänkningsats oxå
eftersom jag alltid haft turbosar som varit sänkta istort sätt så såg jag inte detta när jag tittade på bilen som jag tyckte var hög men det var iallfall trevligt att slippa jaga sänkningsats

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
3 augusti 2010
#24
Det där såg inte så roligt ut. Jag ser att tändkablarna inte heller är bytta, kan vara idé att byta dom också om du vill att den ska gå lite bättre. Finns på biltema.

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#25
o_lindh skrev:
Det där såg inte så roligt ut. Jag ser att tändkablarna inte heller är bytta, kan vara idé att byta dom också om du vill att den ska gå lite bättre. Finns på biltema.

bilen går i övrigt riktigt jämnt och fint men som sagt födelarlock och rotor måste bytas
men jag fick liv i bilen iallfall och den går klockrent igen smile

råkade ut för en liknande grej på en uno jag hade men den var hela locket brandskadat
fast det fungerade hela tiden jag hade bilen efter att ha slipat rent kontakt ytorna

får se vad som säger på bilbekämpningen
märkte att bilen släpper ur sig en hel del olja när man varvar över 4000rpm
klämde ur bilen på motorvägen på 3:an då var det ett moln bakom bilen
men nu är bromsarna ur bromsade ordenkligt och katen fick bränna ur sig ordenkligt oxå

är väldigt förvånad att bilen går så pass bra som den gör
har kört en hel del både glt och 10v och dom brukar vara fruktansvärt döda men denna drar riktigt fint
får se efter bes hur fort den går oxå

men lär fixa vevhusventen först
hatar att riva insug på volvo 5:or ucha=)

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
3 augusti 2010
#26
Ok, om du tittar inne i tändhattarna så brukar det inte se så roligt ut heller. Lycka till med besiktningen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#27
o_lindh skrev:
Ok, om du tittar inne i tändhattarna så brukar det inte se så roligt ut heller. Lycka till med besiktningen!

kollade dom men det såg ut att vara i ny skick
tändelar och biltema har aldrig fungerat för mig så det undviker jag oavsätt

efter att ha fått bilar som fungerat klockrent men efter att bytt tändstift till biltemas så har dom gått skit fördelarlock utan kolet i mitten osv så är det nog volvo orginal som gäller

skulle få 5st tändstift av förra ägaren så får se om dom duger eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#28
så där då var det besiktad..gick så där över förväntan
enda jag gjort är att göra rent motorn och bytt bakdäcken

3st 2:or blev det
defus ljusbild höger fram (klarglasen ligger i skuffen)
p-ände glapp vänster
vänster bromslang fram

så det blev relativt bra endå
har pratat med polarn så vi gör allt på hans jobb och framvagnsinställar gubben ställer framvagnen dagen efter

bromslangen är trist men endå så överlever man att byta delar för under 500kr för att ha en ny bes bil smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#29
Klarglas monterade synd att alltid sidoblinkerserna är så gulblekta
var samma på mina förra svarta klarglas jag hade på min 855:a
så jag funderar på att leta på mina usa blinkers som satt på 855:an när jag köpte den
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100805103.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

Privatchaufför
303 Inlägg
6 augusti 2010
#30
Vart ju riktigt fint, och besiktningen blev ju ganska lindrig big_smile

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#31
lennyboy skrev:
Vart ju riktigt fint, och besiktningen blev ju ganska lindrig big_smile

verkligen ..det enda i stora drag jag gjorde var att spola av motorn ordenkligt gjorde rent fördelar locket
körde som en biltjuv och bes bilen så det är klart godkänt

har hunnit med några mil i bilen nu och den fungerar över lag riktigt bra
förutom några små saker

en av sakerna är att den ibland får för sig att inte starta
hände en gång när jag tankat i karlskoga just när jag köpt bilen
sen en gång härom dagen på jobbet
men när jag lättade på tanklocket för att lyssna efter pumpen så starta bilen direkt
så troligen avluftningen som är knas

elhissarna ordnade jag härom kvällen var bara kontakten under ciggtändaren som hoppat ur
men väghållningen är så sjukt jäkla dålig att jag blir mörkrädd
t.o.m tanten reagerade på att den var lite svajig visst att vi är van att åka golf med ställbara coil men detta är något hämskt tror dock att störta felet ligger hos däcken är inte van att åka "orginal" storlek
har åkt 17" på vintern på mina 850 men nu sitter det skapliga sommardäck fram och urdragna dubbdäck bak
fast på grus är den riktigt rolig var ute i skogen med lillebror och sladdade lite och då var bilen helt perfekt

testa att rejsa mot en 850glt aut och då åker jag jämnt så den är inte helt död för att vara en supersnik smile
ska nog montera farthållare på bilen oxå hittade en påse i garaget med komplett farthållare som jag tänkt haft på turbon men den lär bli stånde till nästa sommar
19" R är på G lite stålar som fattas bara =/
Senast redigerat av Growe (6 augusti 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
6 augusti 2010
#32
Det gick ju hyfsat bra på besiktningen. Vad fick du för lambdavärde då?

Jag skulle tro att den dåliga väghållningen beror på felaktig hjulinställning, troligtvis är det cambern som behöver justeras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#33
o_lindh skrev:
Det gick ju hyfsat bra på besiktningen. Vad fick du för lambdavärde då?

Jag skulle tro att den dåliga väghållningen beror på felaktig hjulinställning, troligtvis är det cambern som behöver justeras.

lambda 1.
co 0.2
co2500 0
hc typ 3eller nått


väghållningen är nog mest däcken som påverkar
nu blir endå framvagnen ställd när jag byter styrleden eftersom dom kan ställa framvagnar på polarns jobb
men tror faktist den står rätt så rätt
men man känner att däcken svampar något sjukt
men samtidigt så åker jag normalt en golf 2:a som är STENhård och sjuk styrrespons och inget gung i däcken (205-40/17)

men i skogen fungerar den som den borde gick att sladda friskt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#34
har inte hänt så mycket
jobbat som en galning klarade en 40timmars vecka på 2,5dag så jag har inte riktigt återhämtat mig ännu

men idag fick jag ett ryck och rensade upp bland kablarna och kopplade in infinity delningsfiltrena där dom borde sitta
tyvärr blev inte instaltionen så bra som den borde men ska fixa det när jag kommer ihåg lödkolven ska förlänga lite kablar och sen koppla om diskanterna så delningsfiltrena kan sitta lite bättre monterade och enbart använda orginal kablarna till mellan och diskanten istället för som jag gjorde nu

kablarna som är blottade är enbart högtalar kablar till brädan och hatthyllan lät dom vara oisolerade tills jag gjort klart instaltionen av diskanterna


http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100812110.jpg

blev oxå lite snyggare montering av dörrhögtalarna och självklart infinity kappa 5.25 istället för mds fanatic skiten som satt innan smile
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100812111.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100812112.jpg

tanken är att köra framsystemet på ett slutsteg då det sitter kablar enda till skuffen
så då blir det ännu mer rensat vid stereon men det blev stor skilland bara man fick undan alla kablar som var dragna och fulskarvade till delningsfiltret
Senast redigerat av Growe (12 augusti 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
12 augusti 2010
#35
Ser bra ut, tryck in lite bättre högtalare i bakdörrarna med. Det får plats 6,5 tum om man karvar ur lite, sen slutsteg på det så blir det nog bra.

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#36
o_lindh skrev:
Ser bra ut, tryck in lite bättre högtalare i bakdörrarna med. Det får plats 6,5 tum om man karvar ur lite, sen slutsteg på det så blir det nog bra.

troligen blir det ett par sånna här i hatthyllan
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/850snik/20100812113.jpg
om jag inte orkar göra ordning någon baslåda
är inte direkt så förtjust i högtalare bak
men dessa 6/9 borde fungera istället för en låda
dock är vi här hemma rätt kräsna så frågan om det ens fungerar utan att köra låda
t.o.m ungarna klagar när det inte trycker på lite =/

just nu sitter det ett par gas 6.5" men dom är inte inkopplade eftersom dom såg på tok för mesiga ut att ödsla energi
har förvisso en hel hög med 6.5" både ett par jbl och ett par infinity men vet inte om bilen är värd dom
just nu har jag bara kastat i sån som jag inte ser något direkt värde i
behöver oxå ett steg till helst ett 4kanals
ska se om jag kan lyckas spåra upp mitt gamla jl audio e4300 steg som jag hade i golfen ett tag
lånade ut det för några år sen

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
12 augusti 2010
#37
Dom såg rätt så fina ut. Behövs säkert ingen baslåda med dom men jag antar att man måste vara lite försiktig med volymen på dom om man har baksätespassagerare.

Själv kör jag med feting 6,5orna i bakdörrarna, hollywood edge. Jag kör utan baslåda men volymen är klart högre på högtalarna bak än fram för att få mer bas.

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#38
kastade på 18" från turbon idag blev bättre synd bara bilen är så äkligt ofräch att inte riktigt hjulen lyfter upp bilen lika bra som tex på min turbo
men helt klart bättre än fälgarna innan ;-)
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/211084/211084-2019174.jpg
Senast redigerat av Growe (15 augusti 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

347 Inlägg
15 augusti 2010
#39
Snyggt, kör du med spacers fram?

Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#40
o_lindh skrev:
Snyggt, kör du med spacers fram?

nej har oxå märkt att dom faktist sticker lite väl långt ut fram mot bak

kanske är olika offset har faktist inte tittat närmare på det
men det tar iallfall inte i borde dock ha lite spacers bak när dom sitter på den riktiga 850 sen
men behöver införskaffa lite andra däck sitter 225/40 nu men är sugen att gå ner till 225/35-18 känns lite väl ballongaktiga ut nu dessutom skulle dom fungera bättre på bilen
för med 60/40 satsen så kan det slå i fram när man börjar stressa på bilen över laglig fart när vägen är lite ojämn
en av anledningarna att jag vägrar gå upp till 19" på den andra
för den bilen kommer att rulla på ganska fort och det är skapligt otäckt när man slår i skärmen när man ligger i 230-240blås =/

Kör fort så hinner inget hända...


Sök