4232
Sök

854 2.5se -95 från skrot till bruksbil 18" monterade 15aug

930 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 196 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
1steg frammåt 2bakåt smile

bytte framljusen för ett tag sen och härom dagen tändes lampan till kylarvattnet så jag tänkte passa på att fylla på lite men så klart har jag lyckats klantat mig något brutalt när jag monterade dit lysena så släppte jag huvlåsen och tydligen hakade jag ur vajern som går från kupen till vänstra huvlåset
så nu kan jag varken fylla vatten och olja  mycket spännande
på min turbo får jag med lätthet upp handen och kan öppna huvuen men på denna vagn har volvo gjort ett miljöframsteg och satt en pump som pumpar friskluft in i avgasystemet
och den sitter så klart mitt i vägen

så nu får det väll sluta med att jag klipper upp huven eller nått smile
tur jag har turbon stånde så jag kan mäta lite och se om jag kan lyckas pilla in något och trycka till på armen som öppnar huven

rätt sjukt att jag ens gör detta misstag när jag normalt alltid kollar funktionen på allt innan jag stänger när jag haft isär någon dörr eller liknande

det lärde man sig ganska fort när man höll på att montera ihop bilar efter lack på förra jobbet
men hade inte en tanke på detta

Kör fort så hinner inget hända...

14 196 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
fick äntligen upp huven

största anledningen att vajern hoppade loss var nog pga spaken är av i bilen
har dock en ny liggandes så den måste jag byta så snabbt som möjligt

fick slita bort blinkersen på vänster sida sen fick jag bryta till och då hoppade huven upp på vänstersidan
sen bröt jag upp huven så pass att jag fick in handen och kunde rycka i vajern till högra huvlåset

tyvärr fick jag döda min orginalgrill innan jag hittade ett bra sätt att ta mig in under huven
största problemet var att jag kollade på min turbo där det inte sitter ett batteri och en luftpump i vägen
på den kan jag med lätthet nå huvlåset underifrån om jag hissar bilen lite

funderar på att flytta över "xc" grillen från turbon och skaffa en snyggare till den

14 196 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
idag blev det att meka lite efter jobbet

var på en polares jobb och lånade lyften och så bytte jag och polarn alla grejer som var strul vid bes
så nu sitter det ny bromslang och styrled vänster fram passade även på att byta den högra styrleden när den endå hängde på lyften
i morgon eftermiddag så ställs framvagnen på samma ställe smile

tur man har snälla kompisar var lite strul vid bromslangs bytet
fick kapa av och kona om röret då slangen satt fast på nippeln så förbaskat att nippeln smula sönder sig trotts riktiga verktyg

men nu är allt fixat framljusen passade vi på att ställa in oxå

dessutom åker polarn och bes bilen i morgon oxå smile

så stort tack till honom och sen till bilmekano i karlskoga som lånade ut lyft och verktyg smile

hade jag hållt på med bromslangen i garaget här hemma hade jag troligen haft några timmars jobb kvar

258 Inlägg
25 augusti 2010
Ser riktigt bra ut du! Börjar bli fin ju smile
Guld värt att få låna lyft.. Många saker tar minst dubbelt så lång tid med vanlig domkraft..
tråkigt med "små" störiga fel som resulterar i huvudvärk förresten.. höll på att göra en klockren tabbe när jag skulle montera mina handtag..
Monterade handtaget, stängde dörren. Fan, handtaget fungerar inte.. Öppnar dörren inifrån och tänker att jag kanske kommit åt barnspärren och att det är därför den inte går att öppna utifrån. Knäpper över barnspärren och smäller igen dörren... SMACK! så gick det inte att öppna inifrån eller utifrån big_smile
Senast redigerat av Hoggee_ (25 augusti 2010)

14 196 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Hoggee_ skrev:
Ser riktigt bra ut du! Börjar bli fin ju smile
Guld värt att få låna lyft.. Många saker tar minst dubbelt så lång tid med vanlig domkraft..
tråkigt med "små" störiga fel som resulterar i huvudvärk förresten.. höll på att göra en klockren tabbe när jag skulle montera mina handtag..
Monterade handtaget, stängde dörren. Fan, handtaget fungerar inte.. Öppnar dörren inifrån och tänker att jag kanske kommit åt barnspärren och att det är därför den inte går att öppna utifrån. Knäpper över barnspärren och smäller igen dörren... SMACK! så gick det inte att öppna inifrån eller utifrån big_smile

verkligen..att dels låna lyft men oxå tillgång till alla verktyg man någonsin kan tänkas behöva
eftersom det är en mekonomen verkstad så är det fullsmetat med allt bra ha saker man behöver ha i verktygsväg smile

man lär sig av misstagen derför ska man alltid ta till vana att kolla att allt fungerar innan man smäller ihop allt..men ibland gör man bort sig

det värsta jag gjort var att jag råkade släppa ner skuffen på en helt nylackad 940turbo som jag höll på att plocka ihop till en kund som snart skulle komma
det slutade med att jag fick ta fram en hammare och en skruvmejsel och slå sönder ena bakljuset för att komma in i skuffen =/
tur att man hade ett nytt bakljus liggandes

258 Inlägg
25 augusti 2010
Growe skrev:
verkligen..att dels låna lyft men oxå tillgång till alla verktyg man någonsin kan tänkas behöva
eftersom det är en mekonomen verkstad så är det fullsmetat med allt bra ha saker man behöver ha i verktygsväg smile

man lär sig av misstagen derför ska man alltid ta till vana att kolla att allt fungerar innan man smäller ihop allt..men ibland gör man bort sig

det värsta jag gjort var att jag råkade släppa ner skuffen på en helt nylackad 940turbo som jag höll på att plocka ihop till en kund som snart skulle komma
det slutade med att jag fick ta fram en hammare och en skruvmejsel och slå sönder ena bakljuset för att komma in i skuffen =/
tur att man hade ett nytt bakljus liggandes

Isch vad avundsjuk jag är..... Är stammis på mekonomen här, borde snart också få såna förmåner tycker jag smile Lyckades rädda mig dock, hade precis fått på handtaget, så om man pumpade och drog neråt så gick det precis att få upp dörren ändå.. smile
Ohdu, låter riktigt irriterande. Tur du har lite kunskaper så du lyckades få upp luckan iallafall, själv är man inte kunnig för 5 öre på den fronten. Men kanske dags att undersöka lite såna saker, så man har lite kött på benen när man väl sitter med skägget i brevlådan smile

14 196 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
så där nu var bilen ombesiktad utan några problem
framvagnen stalldes oxå om stog väll inte tokfel efter styrledsbytet men för dom pengarna inställningen kostade mig så hade jag inte ens kunnat köpt 4ventilhattar ;-)

14 196 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
jha nu var det dax för en kort uppdatering innan jag drar och jobbar

bilen har fungerat skapligt fram till igår
då började den gå på 4cyl efter en stund så gick den som vanligt igen
men idag när jag låg på motorvägen så började den dumma sig igen =/
så numera har jag en 4cyl 850. så härligt med 2st 850 med problem och självklart samma cyl på båda
4:ans är död ingen reaktion när man rycker kabeln till spridarn
så det finns väll några grejer det kan vara
fördelarlocket dock inget fukt eller nått iaf
tändkabel,tändstift eller spridare..ibästa fall
ivärsta fall en kolv någon ventil?! något spännande är det iallfall

jaja byta motor kan jag redan och en 10v lär inte kosta många kronor

15 Inlägg
26 september 2010
trevligt projekt, följs !

Sök