3435
Sök

Det hugger till i hela bilen vid ladd över 1.5bar. Saab 9000 2.0T

930 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1
Ja som topic lyder. Ibland när jag gasar på så går ladden upp till 1.5bar och just då så hugger det till i hela bilen som det gör när man hoppar av kopplingen förfort och får motorstop.
Är detta en spikning eller är det mapsensorn som säger ifrån?

Bilen är chippad steg1 och har en saab original magnetventil, kan även tillägga att jag brukar ha en laddpeak på 1.3 - 1.4 bar.

WG-Klockan är orörd

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
30 juli 2010
#2
laddtryckspärren slår i, du ska nog se över wastegatens funktion!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

930 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#3
ooh okej, får kolla upp det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 juli 2010
#4
Kollat att alla slangar till magnetventilen sitter kvar och är hela?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 353 Inlägg
30 juli 2010
#5
ja som ovan nämnt detta är laddtrycksspärren som slår i, den sitter väl runt 1,55.
håller själv på o joxa med laddtrycket just nu o har varit o slått i den ett antal ggr, lika obehagligt varje gång, särskillt när man ska adaptera boxen o ligger runt 160-170, pissregn, vattenplaning o ovan på de så tuggar man ratt wink


Supraman
2 300 Inlägg
30 juli 2010
#6
Kom ihåg att kolla så att bränslet ökar med när ni pillar på laddet.
Bara ladd hjälper inte.
Skaffa en bredbandslambda och kolla hur blandningen är.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Slav
1 454 Inlägg
30 juli 2010
#7
original map sensor orkar väl inte med mer än 1.49 bar? rätta mig om det är felaktigt.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 353 Inlägg
30 juli 2010
#8
Stefan Varberg skrev:
Kom ihåg att kolla så att bränslet ökar med när ni pillar på laddet.
Bara ladd hjälper inte.
Skaffa en bredbandslambda och kolla hur blandningen är.

jag vet vad ja sysslar med wink  har steg 3 programvara i bilen så de e inga konstigheter med bränslet, problemet är bara att ja laddade för lite så kör med hårdare klocka och laddar då istället för mycket i peak. men men börjar ordna till sig nu efter en hel del adaption wink
har smalbandslamda men de e inte relevant i detta fallet...

@Henka_ : jo ja får rätta dig där då, spärren ligger på 1,55 som ja skrev högre upp i tråden wink så nu vet du de också smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
30 juli 2010
#9
Henka_ skrev:
original map sensor orkar väl inte med mer än 1.49 bar? rätta mig om det är felaktigt.

1,54 bar för att vara petnoga smile jag tror det är där laddtryckspärren sitter oxå.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
30 juli 2010
#10
hade exakt samma problem, det är garanterat laddvakten!
Hade saab 9000 ladda peaka 1.3bar men de gick över ibland, köp en pysventil å ställ laddet manuellt istället.
Kanske inte det allra hälsosamaste, men funka för mig iaf!

Sky´s the limit...

888 Inlägg
30 juli 2010
#11
Rushman skrev:
hade exakt samma problem, det är garanterat laddvakten!
Hade saab 9000 ladda peaka 1.3bar men de gick över ibland, köp en pysventil å ställ laddet manuellt istället.
Kanske inte det allra hälsosamaste, men funka för mig iaf!

Gör så på en trionic bil och du spika sönder den ganska snabbt.

Kolla över magnetventilen och kolla slangarna till denna. Kolla även så att wg.n öppnar som den ska,

930 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#12
Ja nån pysventil ska jag då inte ha, jävla Volvotrim.

Alltså det är bara ibland den laddar så mkt vart efter att jag fick soppatorsk och jag tankade 95 oktan.
Senast redigerat av Kamulen (30 juli 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

888 Inlägg
30 juli 2010
#13
Har du tankat den med 98 efter det?

930 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#14
nej de har jag inte

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

4 586 Inlägg
30 juli 2010
#15
Ta och häll i lite 98 oktan i tanken samt byt stiften dom borde tagit en del stryk


930 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#16
har kört V-Power "99oktan" tills nu

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

4 586 Inlägg
31 juli 2010
#17
bytt stift på länge?. låter som motorn spikar. alltså blir okeslös, kolla slangarna ifrån wastegatens. Vid litet läckage där så är det samma sak som pysventil alltså skadligt för motorn.


930 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
#18
Orkeslös? den laddar ju för mycket.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
31 juli 2010
#19
jocke_gronberg skrev:
bytt stift på länge?. låter som motorn spikar. alltså blir okeslös, kolla slangarna ifrån wastegatens. Vid litet läckage där så är det samma sak som pysventil alltså skadligt för motorn.

helt ute o cyklar kompis, han slår i laddtrycksspärren och därmed basta,
spikar? va fick du de ifrån egentligen?
du marcus, som sagt, se över slangarna till o från magnetventilen så de är hela o fina, annars e de bara o tuta o köra,
förresten, var de kallt ute när detta händer eller är de lite då o då?


930 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
#20
Det händer lite då och då, jag har bytt magnetventil till en annan som jag hade liggandes och nu funkar den bra igen smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök