4714
Sök

Köp av BMW 330

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
#42
mackyfr skrev:
Här kan ni läsa om hur bra en 330 går! wink
http://www.zatzy.com/allmaent/367551-ho … 0km-h.html

Idioter som överskattar sina bilar kan man läsa om överallt, det behöver man inte lämna Garaget.org för. smile
Senast redigerat av Rquired (4 augusti 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

43 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#43
nikotino skrev:
Andromeda skrev:
Skulle aldrig falla mig in att betala 100k för en bil som är känd för att pga konstruktionsmissar och slarvig galvning utveckla rost innan den ens är 10 år gammal

Alla är vi olika, man kan ju inte betala om man inte ens har pengarna, då får man nöja sig med Saab lol
Jag fattar dock inte heller (precis som Rquired sa) vad motorhaveriet har med detta att göra, inte heller Saab för den delen.
Om du tycker det är lättare att bara byta motorn jämfört en en huv, så fine, men det får fan stå för dig! När vi ändå är igång, saab rostar oxå har jag hört smile


Edit: Med andra ord är saaben tre gånger så sämre med dålig växellåda, motorras & rost.

och det e inte lite det

43 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#44
Alex_M skrev:
men vafan är det för fel på er som åker saab eller volvo. ni har alltid nåt att gnälla om på tyska bilar. fan knip igen istället. !! å låt tråden vara. erat jävla tjaffs om att hit eller dit är skit vill vi inte höra. sen om de finns massa andra bättre bilar. FINE det kanske är så. men nu frågas det om bmw 330 å ingen rutten saabjävel. tack för mig. BTW akta vxl lådan saabägare !!

ja fattar det inte, pratas alltíd en massa skit när man nämner en bmw eller merca, men det konstiga är att vw pratas det inte om. kanske för att det är arbetarklass som volvo saab, familje bil... en dröm som inte går att uppfylla

735 Inlägg
5 augusti 2010
#45
mackyfr skrev:
Här kan ni läsa om hur bra en 330 går! wink
http://www.zatzy.com/allmaent/367551-ho … 0km-h.html

Haha, han trollar ju. Det roliga är ju att folk blir stötta och börjar argumentera!

Dock har han en mikroskopisk poäng, körde jämt mot många lite motorstarkare BILAR 150+ med 330n. Dock betoning på lite. Dom går relativt bra 150-250. Det räcker inte med Steg 1 trim ~250hk på SAAB/Volvo för att hänga av en 330 på motorvägen vilket är en av anledningarna jag älskar bilen så big_smile
Senast redigerat av tobee (5 augusti 2010)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 augusti 2010
#46
Även här kan du läsa lite om 330 E46, mycket trevligt att köra och äga kan jag säga.
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=695.0
Senast redigerat av alain (5 augusti 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

///R-Rated
519 Inlägg
8 augusti 2010
#47
kitte940 skrev:
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa mig en BMW 330 ci runt -01.
Är det något jag ska tänka på? Titta lite extra på? Någon viss servis som ska va gjord? vad kostar en servis? kollade på en idag där displayn till acn var kass, måste hela enheten bytas eller räcker det med displyn? vad skulle detta kosta?

blir det någon bil detta år eller? smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

43 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#48
nikotino skrev:
kitte940 skrev:
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa mig en BMW 330 ci runt -01.
Är det något jag ska tänka på? Titta lite extra på? Någon viss servis som ska va gjord? vad kostar en servis? kollade på en idag där displayn till acn var kass, måste hela enheten bytas eller räcker det med displyn? vad skulle detta kosta?

blir det någon bil detta år eller? smile

hoppas det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 augusti 2010
#49
Alex_M skrev:
men vafan är det för fel på er som åker saab eller volvo. ni har alltid nåt att gnälla om på tyska bilar. fan knip igen istället. !! å låt tråden vara. erat jävla tjaffs om att hit eller dit är skit vill vi inte höra. sen om de finns massa andra bättre bilar. FINE det kanske är så. men nu frågas det om bmw 330 å ingen rutten saabjävel. tack för mig. BTW akta vxl lådan saabägare !!

Du läste inte riktigt vad jag skrev, eller hur? lol

Jag skrev: Varför köpa en bil där risken är stor för ett svårt och dyrt fel när man kan välja en annan, oavsett vad det står i grillen på den? Kul när det börjar rosta i hundbenet och insidan av nederkant dörrar på en 8 år gammal bil t ex, inte så enkelt och billigt att bara byta roll
Bäst att skriva att jag inte tycker att TS ska köpa en Saab heller. Varför inte en BMW-modell som inte är känd för att rosta? Du kanske kan tipsa om en. Nyare än -04 med garanti då kanske. Men man får kolla upp garantins omfattning. De flesta har ju bara garanti mot genomrostning.

BMMMWWÄÄÄÄ!
Senast redigerat av Andromeda (10 augusti 2010)


Rumpmas
3 860 Inlägg
10 augusti 2010
#50
kitte940 skrev:
Alex_M skrev:
men vafan är det för fel på er som åker saab eller volvo. ni har alltid nåt att gnälla om på tyska bilar. fan knip igen istället. !! å låt tråden vara. erat jävla tjaffs om att hit eller dit är skit vill vi inte höra. sen om de finns massa andra bättre bilar. FINE det kanske är så. men nu frågas det om bmw 330 å ingen rutten saabjävel. tack för mig. BTW akta vxl lådan saabägare !!

ja fattar det inte, pratas alltíd en massa skit när man nämner en bmw eller merca, men det konstiga är att vw pratas det inte om. kanske för att det är arbetarklass som volvo saab, familje bil... en dröm som inte går att uppfylla

Du tittar på BMW för 70k? Det är kebabklass på det, ett steg under arbetarklass. lol


43 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#51
Andromeda skrev:
kitte940 skrev:
Alex_M skrev:
men vafan är det för fel på er som åker saab eller volvo. ni har alltid nåt att gnälla om på tyska bilar. fan knip igen istället. !! å låt tråden vara. erat jävla tjaffs om att hit eller dit är skit vill vi inte höra. sen om de finns massa andra bättre bilar. FINE det kanske är så. men nu frågas det om bmw 330 å ingen rutten saabjävel. tack för mig. BTW akta vxl lådan saabägare !!

ja fattar det inte, pratas alltíd en massa skit när man nämner en bmw eller merca, men det konstiga är att vw pratas det inte om. kanske för att det är arbetarklass som volvo saab, familje bil... en dröm som inte går att uppfylla

Du tittar på BMW för 70k? Det är kebabklass på det, ett steg under arbetarklass. lol

titta på priserna igen lägg till 100 så kanske de stmer bättre. om man inte vill ha en som gått jorden runt 9 gånger. motsvarande saab kostar väl typ hm leta på skroten kanske

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2010
#52
Andromeda skrev:
Alex_M skrev:
men vafan är det för fel på er som åker saab eller volvo. ni har alltid nåt att gnälla om på tyska bilar. fan knip igen istället. !! å låt tråden vara. erat jävla tjaffs om att hit eller dit är skit vill vi inte höra. sen om de finns massa andra bättre bilar. FINE det kanske är så. men nu frågas det om bmw 330 å ingen rutten saabjävel. tack för mig. BTW akta vxl lådan saabägare !!

Du läste inte riktigt vad jag skrev, eller hur? lol

Jag skrev: Varför köpa en bil där risken är stor för ett svårt och dyrt fel när man kan välja en annan, oavsett vad det står i grillen på den? Kul när det börjar rosta i hundbenet och insidan av nederkant dörrar på en 8 år gammal bil t ex, inte så enkelt och billigt att bara byta roll
Bäst att skriva att jag inte tycker att TS ska köpa en Saab heller. Varför inte en BMW-modell som inte är känd för att rosta? Du kanske kan tipsa om en. Nyare än -04 med garanti då kanske. Men man får kolla upp garantins omfattning. De flesta har ju bara garanti mot genomrostning.

BMMMWWÄÄÄÄ!

Därmed är E46 ganska riskfri eftersom den inte rostar på dessa ställen. Det framför allt bakluckan som har problem, men även huven och dörrar på Coupé där det till stor del är en fråga om barnsjukdom. Eftersom E46 i övrigt anses ha ett bra rostskydd av expertisen är risken för rost i själva karossen eller liknande inte större än på någon annan bil.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … modelID=69
*Ja det är för E90, men lägg märke till att E46 nämns i positiva ordalag*

Och lägg själv 70.000:- totalt på bil innan du börjar prata om att en Bmw för den summan skulle vara "under arbetsklass".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
11 augusti 2010
#53
Rquired skrev:
Eftersom E46 i övrigt anses ha ett bra rostskydd av expertisen är risken för rost i själva karossen eller liknande inte större än på någon annan bil.

Allt är ju visserligen relativt men jag måste ändå fråga.. Vilken expertis anser att E46 har ett bra rostskydd? Jag är bara nyfiken och undrar vart du får dina fakta ifrån..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2010
#54
tobee skrev:
Rquired skrev:
Eftersom E46 i övrigt anses ha ett bra rostskydd av expertisen är risken för rost i själva karossen eller liknande inte större än på någon annan bil.

Allt är ju visserligen relativt men jag måste ändå fråga.. Vilken expertis anser att E46 har ett bra rostskydd? Jag är bara nyfiken och undrar vart du får dina fakta ifrån..

Läs ovan en gång till så hittar du förmodligen svaret, samtidigt får du gärna hänvisa till källor för att hela E46 och inte enbart ovanstående svaga punkter är rostkänslig.

Därmed inte sagt att en E46 inte rostar på andra punkter än ovan, men alla bilar rostar och jag menar att E46 i övrigt inte är känsligare än dessa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 augusti 2010
#55

Och lägg själv 70.000:- totalt på bil innan du börjar prata om att en Bmw för den summan skulle vara "under arbetsklass"




Men du, det var inte jag som skrev något i stil med "folk drömmer om BMW men har inte råd" osv. Det är väl inget exklusivt med en bil för 170k, tycker du det själv? Det är vad en nyare bil kostar. Saab och Volvo förknippar jag med gubbar och välskötta villaområden, och BMW i den prisklassen förknippar jag och många andra ohjälpligt med förorten. Klart jag skulle kunna köpt en BMW av samma årsmodell istället, men jag ville ha en Saab. Och det skulle aldrig falla mig in personligen att lägga 150k på en bil. Pengar i sjön med värdeminskning och allt. Det finns så mycket annat som kostar pengar än bilar om man vill, vi har alla olika prioriteringar i livet smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2010
#56
Andromeda skrev:

Och lägg själv 70.000:- totalt på bil innan du börjar prata om att en Bmw för den summan skulle vara "under arbetsklass"




Men du, det var inte jag som skrev något i stil med "folk drömmer om BMW men har inte råd" osv. Det är väl inget exklusivt med en bil för 170k, tycker du det själv? Det är vad en nyare bil kostar. Saab och Volvo förknippar jag med gubbar och välskötta villaområden, och BMW i den prisklassen förknippar jag och många andra ohjälpligt med förorten. Klart jag skulle kunna köpt en BMW av samma årsmodell istället, men jag ville ha en Saab. Och det skulle aldrig falla mig in personligen att lägga 150k på en bil. Pengar i sjön med värdeminskning och allt. Det finns så mycket annat som kostar pengar än bilar om man vill, vi har alla olika prioriteringar i livet smile

Ok och vilka andra fördomar har du? Gör kvinnor bäst i att stanna i köket och langar alla som kör stora svarta sedaner knark med?

Bmw är en bil nästan lika vanlig som Volvo, försöker du sätta en stämpel på en så stor kategori människor har du inte alla hemma. Nej Bmw är som sagt en väldigt vanlig och ofta dyr bil, och den kategorin bil hittar man definitivt enklast i mellanklassens eller övre mellanklassens villaområden precis som en vanlig Volvo för samma pengar om man nu skall generalisera.

Vem som helst kan köpa vilken bil som helst* dag, och därför är det bara löjligt att försöka generalisera vem som kör vilken bil. smile

*Inom rimliga gränser.
Senast redigerat av Rquired (11 augusti 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 augusti 2010
#57
Rquired skrev:
tobee skrev:
Rquired skrev:
Och om vi nu tar ut varandra kan vi lika gärna sluta här eftersom båda sidor fått skriva sina inlägg och dessa jämnar ut varandra.

Nej, varför då? Har du något mer att tillföra till debatten så varsegod.

Rquired skrev:
*Jag ser att 0 betyder ingen rost och antar att Accent är med för att utgöra botten det vill säga 1.00, därmed bör 3-serie ligga gott och väl över mitten 0.5 med siffran 0.3.

E46 ligger klart sämre till än medianen, detta framgår i rapporten som jag länkat till ovan. Extra tydligt blir det på årsm 04-05.

Helt rätt, enligt den rapporten låg rostskyddet under medel för årsmodell 2004-2005. Däremot ser jag inte vad detta faktum har för påverkan på det jag och Nikotino vittnade om, nämligen att det är vissa svaga punkter som rostar och att sköter man bilen rostar den inte.

Och därmed är vi tillbaka på punkt ett, du påstår att E46 rostar ymnigt oavsett vad man än gör och jag påstår att det inte är något större fara så länge man sköter bilen. Jag har aldrig påstått att E46 har ett bra rostskydd, men inte ens bilar som har ett rostskydd som ligger på medel eller något lägre än medel (Beroende på vilken undersökning som undersökt 15 av x antal tusen bilar man kikar i) rostar i vilken omfattning som helst...

Problemet ligger inte i hur du kommer sköta din nyinköpta bmw utan hur tidigare ägare skött den. Rost kommer ju inte över en natt.

Dvs se upp för rost, då det ej är kul att lacka om sin nyinköpta bil efter 3mån

Gäller ju dock för alla bilar.

De ställen jag har märkt att dessa rostar med förutom ovan nämnda är, skärmkanter bak, inte själva kanten utan skarven mellan kaross och stötfångare, och den lilla kanten mellan dörrar och själva plast tröskeln.

Kan även det vara en ide att kolla?

Mvh

735 Inlägg
12 augusti 2010
#58
Rquired skrev:
Läs ovan en gång till så hittar du förmodligen svaret,

Det enda jag híttar är ett test på E90 och ingen E46a. E39 är underkänd av Rostskydds-Metoder AB och eftersom E46 rostar på ungefär samma sätt som E39 så utgår jag ifrån att vibilägare dragit egna slutsatser i artikeln eller att dom gjort en feltolkning.

Rquired skrev:
samtidigt får du gärna hänvisa till källor för att hela E46 och inte enbart ovanstående svaga punkter är rostkänslig.

Nej jag vill inte uttala mig om detta då jag inte har tillgång till korrisionsinstituets fullständiga rapport vilken också borde visa hur E46an rostar på andra punkter. Men DU verkar ju vara så pass övertygad att E46 inte rostar mer på övriga punkter så du borde dock sitta på denna information. Det är denna jag vill att du delar med dig av...

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2010
#59
Rquired skrev:
Andromeda skrev:

Och lägg själv 70.000:- totalt på bil innan du börjar prata om att en Bmw för den summan skulle vara "under arbetsklass"




Men du, det var inte jag som skrev något i stil med "folk drömmer om BMW men har inte råd" osv. Det är väl inget exklusivt med en bil för 170k, tycker du det själv? Det är vad en nyare bil kostar. Saab och Volvo förknippar jag med gubbar och välskötta villaområden, och BMW i den prisklassen förknippar jag och många andra ohjälpligt med förorten. Klart jag skulle kunna köpt en BMW av samma årsmodell istället, men jag ville ha en Saab. Och det skulle aldrig falla mig in personligen att lägga 150k på en bil. Pengar i sjön med värdeminskning och allt. Det finns så mycket annat som kostar pengar än bilar om man vill, vi har alla olika prioriteringar i livet smile

Ok och vilka andra fördomar har du? Gör kvinnor bäst i att stanna i köket och langar alla som kör stora svarta sedaner knark med?

Bmw är en bil nästan lika vanlig som Volvo, försöker du sätta en stämpel på en så stor kategori människor har du inte alla hemma. Nej Bmw är som sagt en väldigt vanlig och ofta dyr bil, och den kategorin bil hittar man definitivt enklast i mellanklassens eller övre mellanklassens villaområden precis som en vanlig Volvo för samma pengar om man nu skall generalisera.

Vem som helst kan köpa vilken bil som helst* dag, och därför är det bara löjligt att försöka generalisera vem som kör vilken bil. smile

*Inom rimliga gränser.

Slappna av lite nu smile

Är en BMW för 170k en exklusiv bil? Halva parkeringen härute är full med bilar för 170k eller mer.

Det vet jag mycket väl att BMW körs av ett blandat samhällsskikt, liksom alla andra bilar. Smaken är olika och har inget med socioekonomisk status att göra. Men när kitte började blanda in arbetarklass, svenska bilar och hur ouppnåelig en BMW är lämnade han öppet mål att dra in ett skämt om "turkpulkor". Frestelsen var alldeles för stor smile
Sedan kanske man är lite färgad av att se ha sett alldeles för många personer med olivolja i håret, bönematta på hatthyllan eller radband i backspegeln, en tung falsk guldkedja och bakvänd keps som åker runt med sin "exklusiva" BMW som tar allt som rullar på vägen. Sådana karikatyrer finns som fanbase för många bilmärken, med överton på Volvo på landet och BMW i stan.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2010
#60
Andromeda skrev:
Slappna av lite nu smile

Är en BMW för 170k en exklusiv bil? Halva parkeringen härute är full med bilar för 170k eller mer.

Det vet jag mycket väl att BMW körs av ett blandat samhällsskikt, liksom alla andra bilar. Smaken är olika och har inget med socioekonomisk status att göra. Men när kitte började blanda in arbetarklass, svenska bilar och hur ouppnåelig en BMW är lämnade han öppet mål att dra in ett skämt om "turkpulkor". Frestelsen var alldeles för stor smile
Sedan kanske man är lite färgad av att se ha sett alldeles för många personer med olivolja i håret, bönematta på hatthyllan eller radband i backspegeln, en tung falsk guldkedja och bakvänd keps som åker runt med sin "exklusiva" BMW som tar allt som rullar på vägen. Sådana karikatyrer finns som fanbase för många bilmärken, med överton på Volvo på landet och BMW i stan.

Det glömde jag svara på men nej, en Bmw (Eller bil oavsett märke) för 170.000:- är ingen exklusiv bil till varken värde eller antal. Kort och gott har vem som helst råd med en, antingen via lån eller mer sällsynt "kontant". Och i övrigt verkar vi överens om att man inte kan sätta en stämpel på en så stor grupp ägare och det är ju det viktiga. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök