3546
Sök

Saab 9000cse -93 som tappar laddtryck!

48 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har då en Saab 9000cse -93 turbo! med chip.

håller jag mig under 3000varv så kan jag hålla laddtrycke på 0,8 bar. men så fort jag kommer över 3 så är de som att kasta in lim i turbon. då har jag ladd på 0.3bar! och den går bra nog slött då.....
bilen har en så kallad direct ignition.

saker som jag har kollat:
slangar och anslutningar.
westgate.
inge glapp i turbon.
komprision 150 psi på alla 4.
bytt stift.
nyligen renoverad från toppen.
ny återcirkulerande dump.
nytt luftfilter.

är tacksam för svar för vet inte vad jag ska kolla nu!

2 164 Inlägg
2 augusti 2010
#2
Dra bort säkringen för APC o se om laddtrycket är stabilt.
Är de inte de så har du problem med en svag membrandosa.
De är GLT då som ska va stabilt på samma i hela registret.

//F


48 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#4
Crille88 skrev:
magnetventilen

och den sitter vart någonstanns?

1 353 Inlägg
5 augusti 2010
#5
sitter på högersida av kylaren, går 3 slangar till turbo, wg-klocka o ner i röret framför turbon.
http://www.speedparts.se/images/prod/uppgrad/vatten/10,5576.jpg


888 Inlägg
5 augusti 2010
#6
vad är det för motor? 2,3 eller 2,0 det är ganska viktigt eftersom dessa har olika styrsystem.

Mvh Henke

48 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#7
Crille88 skrev:
sitter på högersida av kylaren, går 3 slangar till turbo, wg-klocka o ner i röret framför turbon.
http://www.speedparts.se/images/prod/up … 0,5576.jpg

ska jag pröva att byta den. tack för  hjälpen big_smile

48 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#8
HenkeTIC skrev:
vad är det för motor? 2,3 eller 2,0 det är ganska viktigt eftersom dessa har olika styrsystem.

Mvh Henke

är osäker men ska kolla de innan jag fixar nå delar...
Senast redigerat av koma_kaj (6 augusti 2010)

888 Inlägg
6 augusti 2010
#9
Vad har du för stift? Du MÅSTE ha NGK BCPR7ES 11 inget annat.

Mvh Henke

2 164 Inlägg
6 augusti 2010
#10
HenkeTIC skrev:
vad är det för motor? 2,3 eller 2,0 det är ganska viktigt eftersom dessa har olika styrsystem.

Mvh Henke

Skillnaden på trionic o apc baserade laddtrycks styrningen i detta fall.
Är de trimning är de en helt annan sak.
De är samma MV.
Innan du byter MV så kolla om du har stabilt laddtryck över hela registret.
Den är ju ganska dyr.

/F
Senast redigerat av Fredrik-79 (6 augusti 2010)


888 Inlägg
6 augusti 2010
#11
Fredrik-79 skrev:
HenkeTIC skrev:
vad är det för motor? 2,3 eller 2,0 det är ganska viktigt eftersom dessa har olika styrsystem.

Mvh Henke

Skillnaden på trionic o apc baserade laddtrycks styrningen i detta fall.
Är de trimning är de en helt annan sak.
De är samma MV.
Innan du byter MV så kolla om du har stabilt laddtryck över hela registret.
Den är ju ganska dyr.

/F

Ta om första meningen är du snäll.

Jo jag vet att det är samma magnetventil, du quotade kanske fel?

2 164 Inlägg
7 augusti 2010
#12
Menade att när de gäller laddtryck styrningen är de inte så stor skillnad mellan apc o  trionic. De går att kontrolera på samma sätt.
Att den inte kan hålla laddtryck kan bero på en luft läcka nån stans.

/F


48 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#13
Fredrik-79 skrev:
Dra bort säkringen för APC o se om laddtrycket är stabilt.
Är de inte de så har du problem med en svag membrandosa.
De är GLT då som ska va stabilt på samma i hela registret.

//F

har nu pröva att rycka ur säkringen till apc:n och då fick jag ladd på 0,3bar. och stabillt va de ju men gick slött som tusan tongue

ska pröva med magnetventilen med nån dag här! elle koppla in datorn och kika smile

2 164 Inlägg
12 augusti 2010
#14
Glt ska ju va 0,4 bar va jag vet.
Kolla så att de inte är turbon som är slut genom att känna på axeln.
Den får inte glappa axialt men den går glappa ytters lite radiallt.

/F


48 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#15
Fredrik-79 skrev:
Glt ska ju va 0,4 bar va jag vet.
Kolla så att de inte är turbon som är slut genom att känna på axeln.
Den får inte glappa axialt men den går glappa ytters lite radiallt.

/F

den är ju chipad så de bli ju mer ladd då!
och den glappa ingenting och låter frisk och kry smile

48 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#16
har även pröva att ryckt ur kontakten till magnetventilen och fick ladd på 0,3bar! så den borde va hel?

2 164 Inlägg
13 augusti 2010
#17
Då är de nått skumt med din membrandosa för de ska va ca 0,4 bar i glt o inge annat.
Sen kan du börja kolla upp alla vakum slangar så dom inte är torra med.

/F


48 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#18
Fredrik-79 skrev:
Då är de nått skumt med din membrandosa för de ska va ca 0,4 bar i glt o inge annat.
Sen kan du börja kolla upp alla vakum slangar så dom inte är torra med.

/F

sitt den dosan då? tongue
och slangarna ha jag kolla 32ggr om inte mer!

1 353 Inlägg
14 augusti 2010
#19
koma_kaj skrev:
Fredrik-79 skrev:
Då är de nått skumt med din membrandosa för de ska va ca 0,4 bar i glt o inge annat.
Sen kan du börja kolla upp alla vakum slangar så dom inte är torra med.

/F

sitt den dosan då? tongue
och slangarna ha jag kolla 32ggr om inte mer!

wg-klockan, han använde bara ett finare namn.. wink


5 710 Inlägg
14 augusti 2010
#20
koma_kaj skrev:
har även pröva att ryckt ur kontakten till magnetventilen och fick ladd på 0,3bar! så den borde va hel?

Det säger igentligen inte att MV:n funkar...bara att den ger dig GLT vilket den skall göra.
Som sagt är ditt GLT något för lågt och då kan systemet få svårt att reglera.
Jag skulle testa en annan DI-kasett oxo för att vara säker på att det inte är den.

MVH Jonas
..............


Sök