2450
Sök

Problem med min dator!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Min dator hänger sig när man spelar.
Man hinner köra ett spel nån minut sen blir skärmen helt svart och ljudet hänger sig..
Förut gjorde den även så när man kolla på film, surfa, typ allt.
Men nu bara när man ska spela.
Spelar heller ingen roll vad för spel det är, har testat "lätta" spel och mer krävande. Vill inte alls.

Kan tillägga att jag hade vista på datorn förut, men bytte till windows 7 som funka jättebra. Sen vart det nå konstigt så jag fick en skiva av en kompis och la in ett annat windows 7 och efter det har det krånglat mer eller mindre..

Jag är helkass på datorer så hoppas nån kan ha nån idé. smile

2 337 Inlägg
4 augusti 2010
Börja med att installera nyaste drivrutinerna för grafik- och ljudkort. Det låter iofs som att du har fått en kass rip av W7, tipset är väl att försöka få tag i en stabil variant. Kanske till och med är värt att slanta upp ~1700 kr och få det lagligt?

Random
480 Inlägg
4 augusti 2010
Låter lite som överhettning. Kolla så att fläktarna inte fastnat.

1 482 Inlägg
4 augusti 2010
DirectX? Du får inge felloggar?

BLT Service
Theracords Music Label

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
DirectX? Du får inge felloggar?

Hittade på nå fellogg grejs i datorn och det står error, critical, warning på jättemycket saker. Kanske inte är så bra...? hmm

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Fimp3n skrev:
Låter lite som överhettning. Kolla så att fläktarna inte fastnat.

Var inte så länge sen vi rensa datorn från en hel dammhög, kanske nån fläkt redan va paj då?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Sarge skrev:
Börja med att installera nyaste drivrutinerna för grafik- och ljudkort. Det låter iofs som att du har fått en kass rip av W7, tipset är väl att försöka få tag i en stabil variant. Kanske till och med är värt att slanta upp ~1700 kr och få det lagligt?

En dum fråga kanske, men hur vet man vad man ska köpa?
Var ut och kollade lite nu och det står 32bit, 64bit, OEM och massa sånt jag inte fattar.. tongue
Spelar det nån roll vilket man köper?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 augusti 2010
kör speedfan, gratis, och rapportera temperaturerna i idle, och försök sen belasta datorn (inte ett spel, svårt å läsa av samtidigt då) hårt och se vad temperaturerna ändrar sig till...tycker det låter som överhettning och det kan mkt väl vara så att en fläkt gått sönder vid rengöringen

2 337 Inlägg
4 augusti 2010
Piratstikins skrev:
Sarge skrev:

En dum fråga kanske, men hur vet man vad man ska köpa?
Var ut och kollade lite nu och det står 32bit, 64bit, OEM och massa sånt jag inte fattar.. tongue
Spelar det nån roll vilket man köper?

När jag var ute och kollade fick man med både 32 och 64bits-versionerna i samma paket. Vilken du ska ha beror på hårdvaran, men får du med båda är du ju safe.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Okej, tack för svaren, nu har jag lite å greja med. smile

347 Inlägg
4 augusti 2010
Skriv ner vad du har för processor gärna så kan jag kolla om du kan köra 64-bit.
Max RAM i 32-bit är 3Gb så har du mer än det så måste du köra 64-bit för att ha någon användning för det

Som några sa innan så är det inte direkt stabilt att köra en crackad version av systemet. Visst finns det säkert hyffsat stabila versioner men det blir garanterat aldrig lika bra som en riktig version.
Senast redigerat av davel (4 augusti 2010)

238 Inlägg
4 augusti 2010
Mortalis skrev:
kör speedfan, gratis, och rapportera temperaturerna i idle, och försök sen belasta datorn (inte ett spel, svårt å läsa av samtidigt då) hårt och se vad temperaturerna ändrar sig till...tycker det låter som överhettning och det kan mkt väl vara så att en fläkt gått sönder vid rengöringen

Väldigt smart och köra stress test på en data för att se om de är kylningen xP Haha lol

Samma sak som- "Kan du inte ta och hoppa från en 10 meter hög bro för att se om du överlever? För de kanske är fel på dina joggingskor med stötdämpande sulor"

Jag tvekar lite att de har nått med programmering / drivrutiner och göra i och med att den GÅR och sen fuckar.
Kan man få igång ett spel.. Spela några sekunder, då har jag svårt att tro att de är drivrutiner..

Är de drivrutiner och skit så ska man inte ens kunna starta ett spel. Jag har dock funderingar på vad ditt problem kan vara..

1. Fel på nätaggregatet. När du belastar din dator, krashar den p.g.a ström förlust.
2. Kylningsfel. När du belastar datan, går värmen upp till en punkt där den inte orkar mer.

När man beskriver sitt dataproblem med de du skrivit är de skit svårt att bedöma vad felet är.. Och då beskyller jag inte dig alls! För kan man inte mycket om datorer så... vad gör man?

============================================

Kör INGA stresstest för att testa om du har tillräckligt me kylning på datan! De är de dummaste du kan göra. Som att hoppa från en bro för att se om du överlever? Du kan lätt bränna komponenter i datan och har du riktigt med otur, även orsaka en brand.

Du bör öppna din data när den är igång och checka så att fläktarna är igång. Är dom de så kanske dom inte vill spinna snabbare när dom egentligen behöver de.

Nätaggregatet? Byt till ett annat och se om de funkar. Men jag är grymt skeptisk till att de skulle vara program fel.

Eventuellt kan de vara din hårddisk som håller på att rasa ihop. Varför jag tror de är hårddisken är för att när min hårddisk krashade så hade jag exakt samma problem som du beskriver de. Datan gick igång.. Ibland funkade den i 2 min.. ibland i 45min.. tills datan krashade.
Senast redigerat av Dannii (5 augusti 2010)

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

238 Inlägg
4 augusti 2010
davel skrev:
Skriv ner vad du har för processor gärna så kan jag kolla om du kan köra 64-bit.
Max RAM i 32-bit är 3Gb så har du mer än det så måste du köra 64-bit för att ha någon användning för det

Som några sa innan så är det inte direkt stabilt att köra en crackad version av systemet. Visst finns det säkert hyffsat stabila versioner men det blir garanterat aldrig lika bra som en riktig version.

Sist jag kollade så kan du inte ens installera Windows 32bit på en data med över 3gig RAM.
De krashar redan vid installationen.

Editerat:

Du: "Var inte så länge sen vi rensa datorn från en hel dammhög, kanske nån fläkt redan va paj då?"

Ja, att de samlas mycket dam i en dator är helt normalt och du inte har några dammskydd eller nått.
De varierar faktiskt var fläkten sitter och vad den blåser luft emot. Men visst! I vissa fall så ska de inte finnas damm i närheten av fläktarna.. Men t.ex i min processor kylare.. En ASUS CUBE.. Där samlades de lager och lagervis med damm i kylflänsarna. Fick plocka bort hela kylaren och väldigt noga ta bort all damm.. De var verkligen ett helvette.

Mycket dam KAN tyda på att en fläkt inte funkar, lika mycket som de kan tyda på att fläkten funkar perfa..
Senast redigerat av Dannii (4 augusti 2010)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
tog ett kort på allt big_smile betyder det att vi har 64 nu redan eller?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/974829_cgqgmq.jpg

238 Inlägg
5 augusti 2010
Piratstikins skrev:
tog ett kort på allt big_smile betyder det att vi har 64 nu redan eller?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/974829_cgqgmq.jpg

Mmh. Då vet vi att du har en ganska bra processor, rätt operativsystem, och de är tveksamt att datan skulle vara gammal.

Läs igenom de jag skrev, för de är nyttig fakta.. De kan vara jobbigt och läsa, men de kan leda till att du hittar problemet.

-Är din dator en själv-byggd dator eller en dator du köpt ifrån ex. Elgiganten / Siba etc?

Märkes datorer så som HP, Compaq (SÄRSKILLT COMPAQ), DELL och sådana datorer har ett vanligt problem!
D.v.s nätaggregatet! Dom rasar ganska snabbt på dom datorerna, för de nätaggregaten dom använder är totalt värdelösa!

Ibland när ett aggregat pajjar så kan du inte alls starta din dator.. Ibland så har man de problemet du har!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
okej smile ja läste igenom det, har nu en köpt dator en packard bell och den är köpt i augusti förra året, så ett år iallafall smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/974830_jy2d0s.jpg

Vid "Critical" - Kernel Power - System stod det en etta vid last hour idag efter att datan la av (visserligen tog det en stund för mig att hitta in till "event viewer" men kanske inte en timme).

207 Inlägg
5 augusti 2010
Du säger att "förut" så hände det hela tiden, men nu händer det bara när du spelar?

När började det, eller har det alltid varit?
Gjorde du något speciellt när det slutade hända hela tiden? Och vilken tid på året var det? Om det är värme så kanske den fungerar bättre på vintern? Om den fungerar sämre på vintern så låter det ju konstigt med värmeproblem?

Det blir ingen bluescreen eller något sånt utan den bara stänger av eller?

Vad har du för styrka på nätagget?
Vad har du för övrig hårdvara i datorn? Mer än 1 hårddisk? Mer än 1 Grafikkort?
Vad har du för grafikkort?

Du har 64bit och det ska du fortsätta ha med den mängden ram, vista är inte att rekommendera, win7 är mycket bättre, så det operativsystemet du har nu bör fungera bra tycker jag smile

Jag antar att datorn är hemmabyggd och inte en färdig dator?

Men i de flesta fall så bör det bli bluescreen och en omstart, iofs om man inte tänker på det så kan man kanske missa bluescreenen och bara se att den startar om? Om den bara stänger rakt av så är det ovanligt tongue (Men iofs så kanske man kan ställa in det så i BIOS? Kommer inte ihåg)

Edit: Posten före fanns inte när jag skrev mitt inlägg så vissa saker jag sa har jag ju redan fått svar på tongue Tex hemmabyggd eller inte smile nvm

Edit2: Vad står det på Critical Error då? Man ska kunna kolla loggen där vad det står för fel, inte bara att det har blivit fel smile
Senast redigerat av Znurf (5 augusti 2010)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Znurf skrev:
Du säger att "förut" så hände det hela tiden, men nu händer det bara när du spelar?

När började det, eller har det alltid varit?
Gjorde du något speciellt när det slutade hända hela tiden? Och vilken tid på året var det? Om det är värme så kanske den fungerar bättre på vintern? Om den fungerar sämre på vintern så låter det ju konstigt med värmeproblem?

Det blir ingen bluescreen eller något sånt utan den bara stänger av eller?

Vad har du för styrka på nätagget?
Vad har du för övrig hårdvara i datorn? Mer än 1 hårddisk? Mer än 1 Grafikkort?
Vad har du för grafikkort?

Edit2: Vad står det på Critical Error då? Man ska kunna kolla loggen där vad det står för fel, inte bara att det har blivit fel smile

När jag klickar på citical error står det: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed or lost power unexpectedly.
Detta har alltså hänt 23 gånger 2010-06-21.
Som mest la den av när vi satt och försökte göra ett bildspel i powerpoint(nio gånger på några timmar).

När den lägger av blir skärmen svart, ljudet hänger sig och det går inte att göra nånting förutom å trycka in startknappen tills den lägger av.

Måste ha vart nu i våras den började krångla för vi hade nog haft Win7 några månader iaf.

Vet ej vilken styrka på nätaggregatet, hur kan man se det?

Jag lägger upp en länk på exakt vilken dator det är så får nån som förstår läsa. smile

Grafikkortet är Nvidia gforce 220gt tror jag det heter. tongue

Kommer länk strax!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Kan även tillägga att kolla på film är inga problem alls längre. Det gör vi varje dag, men som jag skrev lite tidigare så gick inte det heller förut.

Sök