3966
Sök

Porta o plana 16v topp

toppas
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
tja har en volvo 740 16valve o nu tänkte jag porta o plana toppen på den. Har en polare som har grejer till det men är det något annat man behöver tänka på? Kammarna på en glt 16v ska väl inte behöva bytas?
Tack på förhand!

5 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Tänk på annan kamrem efter bara!

RövsmöR

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 augusti 2010
#3
eddiesvensson skrev:
Tänk på annan kamrem efter bara!

beror på hur mycket man planar och hur långt spännrullen räcker.

men en 8v går att plana 2mm på originalrem i alla fall...

Planar man runt 2mm eller mer kan det vara bra att fixa ställbara kamdrev eftersom man kan behöva kompensera då kammarna får lite mer fördröjning eftersom avståndet mellan kamdrev och vevaxeldrev minskar


Ljud freak !
928 Inlägg
5 augusti 2010
#4
jag planade 1,5mm på min 16v sen körde jag med dubbla insugskammar de funkade fint sen en match portning till insug och extraktor grenrör


767 Inlägg
5 augusti 2010
#5
En 16v topp går väl inte plana något alls nästan innan ventilerna slår i kolvarna?


huh?
10 427 Inlägg
toppas
6 augusti 2010
Trådstartare
#8
okok tack för svaren men då undrar jag oxå hur pass mycket effekt man får ut ungefär om man säger att man skulle plana ca 1.5 ? (inkl portning)

767 Inlägg
6 augusti 2010
#9
steifan skrev:
Riktplanade min 0,5mm nyligen och det var tydligen "max" enligt vissa internetforumskällor.

Har också hört något liknande men har dock aldrig gett mig på att plana min egen så kan inte säga utifrån egen erfarenhet.


Ljud freak !
928 Inlägg
6 augusti 2010
#10
Jag körde med match portad topp och planad inslipade ventiler. dubbla insugskammar. extraktorgrenrör. spridare fårn 850t har jag för mig 100% e85 uppställt soppa tryck sen riktigt avskärmmat filter till det! Den gick som fan den volvon hade nog nära 200hk i den men detta va mkt jobb men inte jätte dyrt och roligt pigg som fan blev den


Ljud freak !
928 Inlägg
6 augusti 2010
#11
flyttade stifften till vevaxelgivaren med för att fixa tädningen till e85an med


huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2010
#12
Här har vi en B234F-bil som har portad topp, trimkamaxlar från Enem, extraktorgrenrör, 2,5" avgas ("rensad" katalysator) samt chip från Unichip. Effektmätning på bakhjulen (före/efter chip):
http://www.forumbilder.se/images/452010103316P574e.jpg

Här är en till bil med en motor som är snarlik, men tror han hade andra trimkamaxlar:
http://www.forumbilder.se/images/212010103502P6066.jpg

Så lägger man på c:a 10% på det där så har den första c:a 207hk på svänghjulet
och den andra 180hk.

Edit:
Kan givetvis ta reda på exaktare specifikationer på båda motorerna.
Främst på den 2:a. Men det är från två användare på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
Senast redigerat av steifan (6 augusti 2010)


toppas
7 augusti 2010
Trådstartare
#13
okok (: Nu när vi ändå har detta uppe så kan jag säga att jag har bytt till elfläkt och 3 tums halvsats men vad finns det mer för billigt trim till en 16v ? (om man nu bortser från toppbehandling)

Ljud freak !
928 Inlägg
8 augusti 2010
#14
el fläkt ger ingen märkbar effekt 3" låter bara å då mister du effekt. Det billigaste du kan göra är dubbla insugskammar ställa upp soppa trycket till typ 3bar byta spridare skifta stifften till givaren 100% E85 sen ett seriöst 2,5" system med sport katt så har du lite mer krut i den för en billig peng


10 287 Inlägg
8 augusti 2010
#15
Har du provat?
En mekansik fläkt drar duktigt med effekt på höga motorvarv.
Effektbehovet ökar med kuben på varvtalet.

/Göran


Bmw_Bertil skrev:
el fläkt ger ingen märkbar effekt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ljud freak !
928 Inlägg
8 augusti 2010
#16
jaa jag har provat va typ de första jag gjorde när jag hade min 16vippare så. visst det ger säkert men inget du märker iallafall.


8 252 Inlägg
8 augusti 2010
#17
Min vita 16V gick märkbart bättre med elfläkt. Köpte en efetr att ha läst om andra som bytt med bra resultat och kan bara hålla med.


486 Inlägg
8 augusti 2010
#18
Sharky skrev:
Har du provat?
En mekansik fläkt drar duktigt med effekt på höga motorvarv.
Effektbehovet ökar med kuben på varvtalet.

/Göran
Bmw_Bertil skrev:
el fläkt ger ingen märkbar effekt


Marlboroman skrev:
Min vita 16V gick märkbart bättre med elfläkt. Köpte en efetr att ha läst om andra som bytt med bra resultat och kan bara hålla med.

Det var som fan. Mekanisk fläkt och 400hk är ingen bra kombo då? Får nog testa att byta. Ursäkta för OT.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

10 287 Inlägg
8 augusti 2010
#19
Allstå ok - det är inget som gör att bilen blir en raket helt plötsligt när man byter till elfläkt, men det skulle inte alls förvåna mig om den tar en bit över 5Hkr vid 6000 rpm vilket retar mig som ingenjör eftersom det är onödiga 5Hkr som försvinner och det är relativt billigt och enkelt att byta.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

486 Inlägg
8 augusti 2010
#20
Jo det förstår jag med att de inte är några jättestora effekter vi pratar om. Men som du säger, det är relativt billiga hästkrafter.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök