3263
Sök

Kan man montera en kamrem som har 122 taggar om det skall vara 123 orginal ?

473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1
köpte en kamrem till min eclipse och tydligen fick jag en rem som har 1222 taggar men den som sitter på har 123 dvs en mer
innan jag monterar ner allt så tänkte jag om någon vet om det spelar så stor roll . om den hade varit en tag för stor så förstår jag att det ej funkar men en tagg mindre det gör ju knappt 1cm
så om någon vet vore jag tacksam för snabbt svar . hade tänkt skifta i helgen .
tack på förhand

Morgan

473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#2
ursäkta fick en siffra för mkt 122 ska det vara

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 augusti 2010
#3
Nej det kommer inte funka bra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#4
varför inte kommer den inte att gå på ? eller vad

x40
1 209 Inlägg
6 augusti 2010
#5
för att drevet har 123 taggar och remen har 122.. så det passar inte...

Volvo S40 turbo.

2 164 Inlägg
6 augusti 2010
#6
Är de så att de ska va 123 taggar så måste de va de.
Annars kommer du få ventil sallad så remmen inte är tillräckligt lång. De är väldigt viktigt att de är exakt som de ska vara. Går inte att tro de funkar med någon som är en tagg fel.

/F


473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#7
mr_Hasse skrev:
för att drevet har 123 taggar och remen har 122.. så det passar inte...

Drevet har inte 123 taggar

473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#8
Fredrik-79 skrev:
Är de så att de ska va 123 taggar så måste de va de.
Annars kommer du få ventil sallad så remmen inte är tillräckligt lång. De är väldigt viktigt att de är exakt som de ska vara. Går inte att tro de funkar med någon som är en tagg fel.

/F

Nej jag är nog rädd för att du har rätt min första tanke ligger på att jag inte skulle spänna den så mkt och att det skulle funka ändå men det är nog bättre att fixa en rätt rem synd om ventilerna skulle få spel och komma otakt oom de nu gör detta verkar långsökt men går nog på detta

375 Inlägg
6 augusti 2010
#9
Kan hända att remmen blir för spänd och då går av.

När man trimmar/planar en topp med ca 3mm så brukar man ta en rem med 1 kugg mindre.
Men annars bör man låta det vara "rätt" antal


1 738 Inlägg
6 augusti 2010
#10
provar att ställa remmen 1 kugg fel!!

Då har du fått fram svaret vad som hännder om du sätter på en rem med 1 tag mer/mindre
Kan bli en billig resa för dig wink

big_smile
Senast redigerat av 940RDALLE (6 augusti 2010)


375 Inlägg
6 augusti 2010
#11
Om remmen har 700,500 eller 122 kugg spelar ingen roll.

om 123 är orginal:
124: så klarar inte remspännaren att spänna remmen tillräckligt hårt.
122: Remmen kan bli för hårt spännd och gå av.

Drev ska inte ställas om +- oavsett längd på rem.
Senast redigerat av Andreas_ace (6 augusti 2010)


473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#12
940RDALLE skrev:
provar att ställa remmen 1 kugg fel!!

Då har du fått fram svaret vad som hännder om du sätter på en rem med 1 tag mer/mindre
Kan bli en billig resa för dig wink

big_smile

det har ju inget med saken att göra .

473 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#13
Andreas_ace skrev:
Om remmen har 700,500 eller 122 kugg spelar ingen roll.

om 123 är orginal:
124: så klarar inte remspännaren att spänna remmen tillräckligt hårt.
122: Remmen kan bli för hårt spännd och gå av.

Drev ska inte ställas om +- oavsett längd på rem.

nej jag är inne på detta också ville bara få det bekräftat .

4 Inlägg
10 augusti 2010
#14
så klart att det inte "mekaniskt" sett spelar ngn roll hur många kuggar man har på remmen.
men som "Andreas_ace" skriver.

men kammen kommer hamna "en halv kugg" fel så det måste justeras.


473 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#15
har kollat upp vad som händer
remmen kommer inte några kuggar fel där emot så blir det fel på spänningen och den slits ut och går med stor sannorlikhet av mkt tidigare  än brukligt . om den går att få på vill säga tydligen ska det vara svårt att ens få dit den
så jag kommer att köpa en ny rem. med rätt antal kuggar .
tack alla som varit med och diskuterat frågan .
Mojje

375 Inlägg
11 augusti 2010
#16
utter77 skrev:
så klart att det inte "mekaniskt" sett spelar ngn roll hur många kuggar man har på remmen.
men som "Andreas_ace" skriver.

men kammen kommer hamna "en halv kugg" fel så det måste justeras.

Förstår inte vart du får att kammen hamnar fel.

Kugg på kamaxel har ex 20kugg, "drivkugg" har 10.
Drivkugg måste snurra 2 ggr för ett varv på kamaxel.

Så det spelar ju ingen roll hur många kugg själva remmen har.
Antalet behövda kugg kan inte minskas eller ökas, för att få ett helt förlopp.
Därav spelar det ingen roll om hur många kugg en rem har


Mekaniker
472 Inlägg
11 augusti 2010
#17
Antalet kuggar spelar ingen roll så länge det går att spänna remmen så hårt som den ska sitta. Mvh

BMW-tok

1 212 Inlägg
11 augusti 2010
#18
har du kollat upp att rätt rem satt på från början? kan hända att remmen byts tidigare till fel..
dubbel kolla att du fått rätt ny med art.nr..
kör alltid på org, inte kul när det rasar.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

473 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#19
har via instansat nummer på motorn fått fram att det skall vara en rem som har 123 tagg och vara 29 bredd.
enligt han som har hjälp mig så är det även av vikt att taggarnas utformning är rätt inte för att jag kan se någon skillnad men tydligen kunde detta spela viss roll på hurvida lång livslängd som remmen skulle ha och om man tänker till lite så varierar ju faktisk bytesintervallerna på de flesta bilarna på min octavia är det ju 18000 mil medan det på vissa bilar skall bytas redan vid 8000 mil .
vill även tillägga än en gång att som Andreas ace nämt att för funktionen så spelar det ingen roll allt handlar om livslängd .


Sök