3037
Sök

200sx s13 i lådor. monteringsHJÄLP önskas!

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#21
vid närmare eftertanke så ska man ju naturligtvis leda bort vattnet och in någonstans istället för att plugga anslutningen. man vill ju helst att vattnet rör på sig så mycket som möjligt...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#22
Kan inte ladda upp den bilden jag ville för den var för liten eller nåt.
Men stöden mellan insuget dom passar bara på ett sätt dvs finns ett höger och ett vänster jag klurade lite sen så ser man hur dom ska sitta

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#23
tack för all hjälp allihopa! den är ovärderlig! nu e det läggdags, men vi fortsätter väl snart? wink

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#24
Du ska vara lycklig så mycket hjälp fick inte jag men jag hjälper gärna till.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

119 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#25
hej!
jag hittade vart de där rören till insuget skulle sitta. men ni har 100% rätt. helt idiotiskt trångt blir det med dem på plats, så de åkte i bingen.
jag beställde 2 kamaxeltätningar, kamerm och en skruv till kamdrevet som saknades idag. kommer imorgon. sen saknas bara ventilkåpor och CAS-enheten. sen börjar det nog närma sig. hoppas jag...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#26
Beställde kamaxeltätningar (saknades 1, så jag byter båda), kamrem och en M7 skruv till kamdrevet (saknades) igår. fick grejerna idag: 602:- personalrabatt är fina grejer!
monterade tätningarna, plåten innanför dreven, drev, rem, spännrulle och kåpa.

jag blev lite fundersam på insexskruvarna som sitter i alukåpan över kamdreven. jag verkar ha rätt antal, men alla är för långa! när jag pusslade om så stämde det bättre, men då fick jag 3 långa skruvar över?!?
har jag monterat något galet, eller kan jag med gott samvete slänga de där skruvarna å köpa nya i rätt längd?

tillverkade en M7 skruv till vattenpumpen på jobbet idag. den passade perfekt! förre ägaren hade hittat en M7 som var för lång på fel ställe å "schimsat" upp med 3 (!) brickor som då tog i spännrullen. men lite pusslande, så löste det sig.

Väntar nu på att mina ventilkåpor ska anlända...

Wish me luck!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#27
tillverkade idag en turbofläns till min lastbilsturbo och svetsade på grenröret. ser jävligt bra ut!
monterade ihop allt och kunde konstatera att detta blir riktigt fläskigt!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

873 Inlägg
11 augusti 2010
#28
bilder , bilder smile

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

119 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#29
lite bilder...
http://img340.imageshack.us/i/bilen061.jpg/

http://img412.imageshack.us/i/bilen068.jpg/

http://img294.imageshack.us/i/bilen062.jpg/

hittade fälgar på skroten. satt på en hyundai sonata och funkar tillsvidare...

http://img375.imageshack.us/i/bilen064.jpg/

det kommer mera... håller på å drar oljerör till turbon nu. funderar på att dra ett rör ifrån oljefiltret, (den anslutningen som är pluggad vid värmeväxlaren), runt trågets framsida och upp till turbon, eftersom anslutningen på förarsidan på motorblocket är så jääääävla liten!?!  i den anslutningen kan jag istället sätta ett rör till en manometer, så jag kan läsa av oljetrycket...

kan även konstatera att biltemas adapter för oljekylning som monteras på oljefilterhållaren är av minst sagt medioker kvalité. skruvanslutningarna glappar ju som attan! är rädd att dra sönder de gängorna innan jag kommit upp i 2 Nm! SKRÄP!!!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#30
är det någon som vet något om vad det är för konkret skillnad på coilovers på s13 och s14? jag hittade en annons med ett komplett kit till s14 till helt rätt pris, men jag har ju s13... går det att modifiera så det passar? eller ä skillnaden för stor? big_smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

7 120 Inlägg
20 augusti 2010
#31
perorust skrev:
är det någon som vet något om vad det är för konkret skillnad på coilovers på s13 och s14? jag hittade en annons med ett komplett kit till s14 till helt rätt pris, men jag har ju s13... går det att modifiera så det passar? eller ä skillnaden för stor? big_smile

Fram är det inte så stor skillnad, men bak kommer det inte passa överhuvudtaget. Tyvärr tongue

119 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#32
nu har det hänt grejer:
jag har fått ihop motorn och monterat den i bilen. jag kopplade in kablaget och tänkte att jag skulle provstarta. bara för att se så den gick igång och lät bra. vred på nyckeln och...
WAPP-waa-waa-waa-WAPP-waa-waa-waa-WAPP-waa-waa-waa..... ("hoppar över" en cylinder!)
RIDÅ!
gjorde ett komptest och fick föjlande resultat:
1: 7 bar
2: 5 bar
3: 0 bar
4: 7 bar
3:ans cylinder saknar alltså komp totalt! å den jävla skitungen som sålde bilen intygade dyrt och heligt att motorn var helt ok!
så: annan motor införskaffades i örebro, monterades och startades med ett mycket bättre resultat.
IT´S ALIVE!!!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#33
jag hittade en annons på en intercooler helt i alu till en saab 9-3. kan den passa? någon som vet? alla forumsinlägg jag läst rekommenderar intercooler ifrån en 9000 eller volvo 945...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

873 Inlägg
7 september 2010
#34
det där med ( jag  lovar den är i toppskick ) brukar sällan stämma , får se hur min motor mår när jag skall starta den ??  också nyrenoverad av annan kille man får hålla tummarna smile

dags å lägga upp film på uppstarten kanske ???

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

119 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#35
NOOX skrev:
det där med ( jag  lovar den är i toppskick ) brukar sällan stämma , får se hur min motor mår när jag skall starta den ??  också nyrenoverad av annan kille man får hålla tummarna smile

dags å lägga upp film på uppstarten kanske ???

jag undrar vad man kan göra åt saken... kanske skulle ta och kolla närmare på den motorn och försöka fastställa exakt vad som hänt, dokumentera allt med kamera och sen uppsöka honom och fråga hur han hade tänkt att kompensera mig? eller kanske publicera hans namn, adress, personnummer och telefonnummer på alla motor-forum på hela nätet, så att alla som gör affärer med honom i framtiden vet att han är en skojare? eller kanske bara beställa 2 lass med grus hem till honom? big_smile

jepp. jag har allt tänkt att filma uppstarten och lägga upp.

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

873 Inlägg
7 september 2010
#36
tycker du skall satsa på gruset smile , mycket roligare än att hänga ut honom , men kompensation tycker jag du skall kräva , annars får du väl som sagt skicka lite grus ......

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

119 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#37
eller varför inte några lass med fylle? (lera)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

8 september 2010
#38
Har du den stora turbon på ännu? vad ska du göra åt motorstyrningen? Det enda som originalstyrsystemet gör bra är att göra härdsmälta av motorn.

119 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#39
Smurfenglubb skrev:
Har du den stora turbon på ännu? vad ska du göra åt motorstyrningen? Det enda som originalstyrsystemet gör bra är att göra härdsmälta av motorn.

mnjaa......... jag har funderat på det....
det bästa hade ju varit att skaffa ett mappningsbart system och större grejer rakt igenom. just nu är målet bara att få ihop bilen och besikta. trim osv. kommer sen.
på lite längre sikt har jag tänkt mig att renovera/förstärka den defekta motorn som följde med bilen. smidda grejer och bara godis rakt igenom. men det kommer, som sagt, senare.
jag hoppas verkligen att jag kan köra med lågt laddtryck tills vidare och gå "den smala vägen" ett tag.

men ALLA tips, idéer och spekulationer välkomnas varmt!

Jag hittade en annons på en kat och en intercooler på blocket. bra grejer och bra pris. men sen tipsade en kollega om www.klracing.se
bra grejer och ÄNNU bättre priser! rekommenderas!
det mest vitala som saknas nu är intercooler och kylare. och rör till dito, såklart...
funderar på att såga tilll en bit frigolit och se hur stor intercooler man kan få plats med i fronten. alltså inte precis framför kylaren, även om där finns gott om plats...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

9 september 2010
#40
Inte mycket att mäta, köp den största du hittar så blir det bra smile 4 tum tjock och 600x300 mm cellpaket sitter bra, förutsatt att du inte ska ha någon krockbalk. Biltema avgasrör gör sig bra som laddrör. Men du behöver inte vara rädd för att originalkolvarna och stakarna inte ska hålla, däremot kanske gamla kolvar inte tätar så bra, men det är en annan sak.


Sök