3087
Sök

200sx s13 i lådor. monteringsHJÄLP önskas!

119 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#61
jag skulle vilja beskriva felet som att det låter och känns som hon inte går på alla fyra cylindrarna. jag har testat att ta ur kontakterna till tändspolarna en å en, och det hörs markant skillnad på alla fyra. samma med spridarna, men med någon sekunds fördröjning. när jag kopplar ur LMM, så sjunker varvet och motorn dör. urkoppling av lambdasonden gör ingen skillnad alls. alla säkringar är hela. kompet ligger på 9 kilo på alla fyra cyl. om jag inte missminner mig. minns att det var jämnt, iallafall...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

77 Inlägg
1 juni 2011
#62
Dum fråga kanske men har du kollat så Cas:en står i rätt läge? kan hända att klacken på kammen gått av så den kuggat över. kolla så att alla luft/vaccum slangar är hela. men skulle gissa på att casen kuggat över, brukar hända att klacken går av på kammen och splinesen blir sletna så casen har en tendens att hamna i fel läge
Senast redigerat av Brewitz (1 juni 2011)

Herr
1 722 Inlägg
1 juni 2011
#63
Mät motståndet till alla spridarkontakter, vad för soppatryck kör du med? funkar alla spridare?

Lmm, funkar den också?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

119 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#64
smile finns inga dumma frågor.
och ja, jag har kollat CAS:en, och den står rätt. stiftet på kammen är ok och jag har testat att flytta den fram å bak, men det gjorde ingen skillnad till det bättre...
jag är lite osäker på hur jag mäter "spridarkontakterna". BTR:en är nu orginal och jag är ganska säker på att spridarna och LMM funkar... (alla 4:a spridarna kan väl inte vara kass? på exakt samma sätt? och om jag rycker kontakten till LMM och motorn dör, så borde den väl vara ok?)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

77 Inlägg
2 juni 2011
#65
då kan du utesluta Cas och lmm. inte säker om jag såg rätt på bilderna men du hade monterat fmic va? har du ett litet rör på tryckröret på insugs sidan? minns att min hade liknande problem när slangen på det "lilla" röret läkte ingen tomgång och ville dö efter en kort stund

Herr
1 722 Inlägg
2 juni 2011
#66
perorust skrev:
smile finns inga dumma frågor.
och ja, jag har kollat CAS:en, och den står rätt. stiftet på kammen är ok och jag har testat att flytta den fram å bak, men det gjorde ingen skillnad till det bättre...
jag är lite osäker på hur jag mäter "spridarkontakterna". BTR:en är nu orginal och jag är ganska säker på att spridarna och LMM funkar... (alla 4:a spridarna kan väl inte vara kass? på exakt samma sätt? och om jag rycker kontakten till LMM och motorn dör, så borde den väl vara ok?)

Du tar en multimeter och ser så att spridarna får rätt motstånd, om det får något motstånd över huvudtaget... vet inte exakt vad det ska ligga på men in o sök på www.200sx.nu för mer info, ställ även frågan där!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 702 Inlägg
29 juni 2011
#67
som brewitz säger jag har haft samma problem som han med den lilla slangen gick pissdåligt när den inte satt på icröret nu går den bra igen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

54 Inlägg
29 juni 2011
#68
perorust skrev:
Hej.

Jag har precis i dagarna köpt en s 13 i demonterat skick. Förre ägaren hade påbörjat ett pallbocksprojekt (bilen står på pallbockar under en mycket lång tid) men tröttnade hårt. Motor och vxl-låda ligger på en lastpall och är delvis demonterad.

Min målsättning är att, först och främst, montera ihop allt och besikta och göra en rullande renovering av det hela.

Till saken bör oxå nämnas att förre ägaren uppgav att han hade haft inbrott i sitt garage och blivit bestulen på flertalet delar, bla. turbo, avgassystem, dump, wastegate, IC, kylare, mm, mm... Därför är det kanske inte självklart att jag har alla delar som behövs. hmm

Jag är rutinerad mekaniker men jag har aldrig skruvat med en s13 förut, så jag är mycket tacksam om ni vänliga själar därute skulle vilja kasta upp lite fotografier i tråden, så att jag/vi ser hur saker och ting ska sitta ihop.

du kan ju alltid kolla in projektrådrna på min sida. dom jag delar garage med det dom inte kan om 200, hehe.... för mycket nissan i vårat garage;) nej då men dom kan garanterat bistå med både hjälp och säkert delar med=) mvh mike

119 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#69
jag var ute i garaget idag (efter ett långt uppehåll...(så jävla trött på att det bara går åt skogen!)) och grejade lite. jag har fått tipset på flera ställen att kretsen mellan LMM och insug måste vara bom-tätt. annars blir det galet. jag plockade av luftfiltret och gjorde en plugg med luftnippel på så jag kunde provtrycka. hittade flera läckage som tätades, ett efter ett... efter några timmar kom jag fram till punkten då jag inte hittade några med läckage och det var dags att prova. å gissa vad? INGEN SKILLNAD ALLS!
(jag har hittat en snubbe som kanske har en orginal lmm på hyllan... ska bli intressant att se om det blir bra med den...)
sen blev jag riktigt sne och monterade lmm nästan direkt på spjällhuset. bara en kort rörstump emellan där lilla slangen satt. viss skillnad kunde jag då konstatera. den gick att varva upp till 5000 varv, men verkade gå på 3 kannor...
ringer det någon klocka för någon därute i sverige? smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#70
hejsan alla intresserade därute!
det var ett bra tag sen jag gjorde något med bilen nu, så jag har börjat fundera på att erkänna mig besegrad och bara klippa bort orginalsystemet och hänga i ett megaskvätt. jag har hittat en snubbe i stockholm som bygger en box efter mina spec. och jag tror fanimej att jag ska köra på det!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 464 Inlägg
11 januari 2012
#71
Helt missat att du hade en tråd här! Jag är inte mycket till hjälp, eftersom jag har tummen mitt i näven, men följa bygget ska jag. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

119 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#72
nu har mitt nya sprut anlänt och jag ska strax bygga om och sen håller vi tummarna! smile

http://imageshack.us/photo/my-images/29 … 46910.jpg/

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

28 januari 2012
#73
Nu börjar det bli intressant! Kommer kännas skönt att få bort det äckliga originalsprutet!

1 702 Inlägg
29 januari 2012
#74
Kan det möjligtvis vara Mofid i stockholm som ska bygga??

Han får äran och bygga ett till mig med .

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

119 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#75
Skruvar till det skrev:
Kan det möjligtvis vara Mofid i stockholm som ska bygga??

Han får äran och bygga ett till mig med .

det är helt riktigt! grymt klyftig kille. hjälpsam, utmärkt service och bra pris. kan man begära mer? smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#76
Smurfenglubb skrev:
Nu börjar det bli intressant! Kommer kännas skönt att få bort det äckliga originalsprutet!

ja, nu ger jag fan upp! jag kommer inte att kasta bort det. kanske det kan användas i något dumt projekt i framtiden om jag hittar felet? jag har ju en annan ca18det motor som står och väntar på att renoveras.
kanske hinka i den i en typ hyundai atos och konvertera till bakhjulsdrift? big_smile mmen det får bli en helt annan projekttråd.

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#77
nu vet jag inte om jag får länka till blocket, så någon admin får väl ta bort den isåfall:

http://www.blocket.se/stockholm/Megasqu … 15&w=3

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

669 Inlägg
29 januari 2012
#78
ms e ingenting att ha !vet folk som kört med detta och ingen höjdare och den tappar mappning osv


119 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#79
gjutarolle skrev:
ms e ingenting att ha !vet folk som kört med detta och ingen höjdare och den tappar mappning osv

då anser jag mig som en testpilot för ms. alla positiva och negativa åsikter kommer jag givetvis att lägga upp här.
och tack för att du lämnade positiva kommentarer oxå. smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#80
nu är vi på banan igen. smile
jag har lagt större delen av påskhelgen på bilen och det börjar ta form.
jag började med att plocka ur orginal motorstyrdon med kabelhärva. alla kablar som gick direkt till en kontakt för motorns komponenter behöll jag intakta och de kablar som gick till bilens övriga elsystem kapades. det blev en hel del lösa tåtar som jag får analysera funktion och syfte med senare.

http://imageshack.us/photo/my-images/84 … 100jd.jpg/

sen svetsade jag upp en plåtbit att montera MS-styrdonet på upp under instrumentbrädan, innanför fläktkanalen som håller fläktmotståndet.

http://imageshack.us/photo/my-images/82 … 097wf.jpg/

sen började det roliga med att dra igenom kabelhärvan genom torpeden och kapa till rätt längder och märka upp.
en liten dyno-skrivare visade sig vara en riktig räddare i nöden. bara att skriva ut och klistra fast på sladdarna! smile
(förresten... MS-kabelhärvan kom med en stump flexibel slang. varför envisas vissa med att använda dessa?!? redan vid leverans hade några kablar börjat få nötningsskador på sina höljen!!! nej, det enda rätta är att kasta den skiten åt helvete och trä in kablarna i en mjuk och fin slang istället... jag har jobbat med en del lastbilar som har haft kabelbrott inuti kabelhärvan pga flexibla hårdplastslangar. (de invändiga räfflorna nöter hål på kabelisoleringen och avärgade kablar är ett faktum). ren skit.)

http://imageshack.us/photo/my-images/17/dsc00105mv.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/22 … 107is.jpg/

å jag fick klämt dit mina nya, fina spridare. dock passade de inte rakt på (som utlovat) men genom att använda tätningarna från de gamla spridarna och dubbla o-ringar mot railröret, så gick det. jag tog även bort tomgångsmotorn och tillverkade en plugg.

http://imageshack.us/photo/my-images/82 … 097wf.jpg/

snart ska jag montera upp en säkrings och relähållare någonstans här. eller där motorstyrdonet sitter orginal.

http://imageshack.us/photo/my-images/600/dsc00112d.jpg/
Senast redigerat av perorust (8 april 2012)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...


Sök