2957
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

503 183 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
2 174 Inlägg
21 juli 2011
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:

Varmkör bilen väl innan du åker dit. Många avgasproblem beror på för kall motor

jepp bara säga te bes gubben att stumma på lite med bilen så brukar det fixa det problemet smile

men i dittfall är det nog bättre att dom inte provkör smile
men jag skulle inte ens fundera på att köra med något annat än orginalbox till bilprovningen smile

går även att ställa bilen på grundladd

Någon orginalbox behövs ej.

har besiktat säkert över 20 trimmade bilar..en del med bra mycket mer effekt än vad dom har orginal. Så länge man inte har en hx40 och lastbils IC på en 740 med bur är det inte så stor fara vill jag påstå.

Och etanol höjjer hc lite då det är tjockare, men sänker co.

878 Inlägg
22 juli 2011
Höjjer lambda värdet också.

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Nog snack om e85 åter till min bil

Idag fick jag besked om att mina däck kommer nästa vecka. Nu gäller det bara att hitta en besigtningstid. Inte alls det lättaste
Senast redigerat av jocke_gronberg (22 juli 2011)

878 Inlägg
22 juli 2011
jocke_gronberg skrev:
Nog snack om e85 åter till min bil

Idag fick jag besked om att mina däck kommer nästa vecka. Nu gäller det bara att hitta en besigtningstid. Inte alls det lättaste

Tips är att kolla varje morgon! folk avbokar! men vet.. fullt är det.. endå när du åker till besiktingen så står det inga bilar där, undrar vart bes gubbarna är ? kaffepaus? ja tack....

All The best
MVH
Jonas .L

Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
22 juli 2011
har fått bes tid inom 3dagar här i örebro trakterna varje gång jag sökt tider så det borde inte vara ett problem

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Imorgon åker den dit. 300 cells racekat med v-bands fäste

Nu sitter ett rakt rör på med samma anslutning

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-a6e8462cd05d5f24c5d2736fc1f63c7a.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 juli 2011)

878 Inlägg
26 juli 2011
jocke_gronberg skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f63c7a.jpg

gjorde samma sak me min :p inför bes big_smile rätt goare ljud me katten :p mölar mer xD

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
ejon_850 skrev:
jocke_gronberg skrev:

gjorde samma sak me min :p inför bes big_smile rätt goare ljud me katten :p mölar mer xD

Kommer nog att få sitta där när jag vet att bilen går som den ska. Ifall effekten och bilen mappas så ska det såklart bort igen.

878 Inlägg
26 juli 2011
jocke_gronberg skrev:
ejon_850 skrev:
jocke_gronberg skrev:

Kommer nog att få sitta där när jag vet att bilen går som den ska. Ifall effekten och bilen mappas så ska det såklart bort igen.

drar inte ner något på effekten, iallfall inget du märker av smile bara gött att ha allt så man kan besikta den närsom smile

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Nu är katten monterat. Märker helt klart att bilen går tystare. Den har inte riktigt samma goa ljud när det blir fullt ladd. Men nu är grannarna lite gladare iallafall

945 Inlägg
1 augusti 2011
Kollat igenom hel tråden nu. Jävligt snygg bil du har och bra jobbat med det! smile
Funderar själv på att ta tag i min bil sen i vinter!
Fått en del idér från din tråd smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

4 586 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Sickan_ skrev:
Kollat igenom hel tråden nu. Jävligt snygg bil du har och bra jobbat med det! smile

BRA det bara att köra på. Det gäller bara att ha en bra buffert. Packningar,skruvar och annat smått kostar mer än man tror.

945 Inlägg
1 augusti 2011
jocke_gronberg skrev:
Sickan_ skrev:

BRA det bara att köra på. Det gäller bara att ha en bra buffert. Packningar,skruvar och annat smått kostar mer än man tror.

Ja det gör juh det.. Blir att lägga undan en hel del pengar nu och köpa lite godis nu så har man att göra sen i vinter smile va det krångligt att rengöra vevhusvent.. ? behöver göra det på min med..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

4 586 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Sickan_ skrev:
jocke_gronberg skrev:
Sickan_ skrev:

Ja det gör juh det.. Blir att lägga undan en hel del pengar nu och köpa lite godis nu så har man att göra sen i vinter smile va det krångligt att rengöra vevhusvent.. ? behöver göra det på min med..

Bara du får bort insuget så är det lungt. Köp en Reparationshandbok till bilen så fixar du det lätt

Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
1 augusti 2011
Sickan_ skrev:
jocke_gronberg skrev:
Sickan_ skrev:

det viktiga är att göra rent på rätt ställe!
det är trånga passage ner i tråget som måste göras rent hela vägen ner
så man får ha lite ideer för att lyckas
helst ska tråget ner om man ser att det är väldigt igen släggat i anslutningarna vid blocket då mycket skit trillar ner i blocket

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Körde nu hem bilen under natten. Såg då att maxvarven innan varstopp var 5000 varv

låter som den varvar lite mer men kan även vara örat ljuger.

Finns det någon givare som man kan byta eller varför enbart 5000 varv som maxvarv ?

878 Inlägg
12 augusti 2011
Styrboxen som kukar gissar jag på... Be autotech elle någon kika på det med datan..
MVH

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
ejon_850 skrev:
Styrboxen som kukar gissar jag på... Be autotech elle någon kika på det med datan..
MVH

Ja så kan det också vara. Känns som jag fått detta efter att jag monterat katten sad
Senast redigerat av jocke_gronberg (12 augusti 2011)

4 586 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Nu har jag fått bilen och gått lite bättre. Det var korrosion på kontakten till tändläges/varvtalsgivaren. Bilen blödrar nu mindre och baktänder aldrig. Då den gjort det innan.

Varvstoppet har jag inte testat

4 586 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Har nu pratat lite löst med TM racing dom skulle vilja ta om bilen lite då jag bytt en del som gör att chippet ej gör bilen optimerad.

Sök