3319
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

503 157 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
4 586 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
hej ingen alla trådläsare

har idag bråkat med mitt jt system av gammal modell. Det tar i överallt. Funderar starkt att beställa ett nytt efterkatt då dom gjort om det sen mitt blev monterat. Att montera ner ett gammalt system som kanske inte ens har rätt rör och montera det igen känns som extra arbete.

Ska se ifall jag kan få det något bättre men så jag kan köra hela vintern med bilen iallafall

Uppdatering. 20:21

Har nu varit nere och kollat. systemet låg emot en plåt i slutet på "kardan" tunneln. justerade systemet 1cm nu går det fritt hela vägen. FINT

vill ha sommar så jag kan kasta av mina äckliga plåtfälgar
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 december 2011)

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
3 december 2011
Kommer bli super med dom där fälgarna! big_smile

Tja!

4 586 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Kommer bli super med dom där fälgarna! big_smile

Tackar.

Ja vill ha sommar nu så dom kan åka på

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
3 december 2011
Håller med! Kan knappt vänta på att montera nebulorna! :-)

Tja!

4 586 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Har nu sett att bilen läcker olja. Måste fråga någon som vet ifall det kan läcka ifrån det makerade området på bild. Bilden är lånad.

har känt en oljelukt i några dagar så tänkte felsöka lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-42dda4c9ad7495cadcedf9e4a4107902.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 december 2011)

8 253 Inlägg
4 december 2011
Antingen packningen till locket till oljekylningen som ska sitta där det är markerat, sen kan det ju läka om o-ringen (eller packningen) till oljereturröret inte tätar som den ska.

4 586 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Antingen packningen till locket till oljekylningen som ska sitta där det är markerat, sen kan det ju läka om o-ringen (eller packningen) till oljereturröret inte tätar som den ska.

tack Marlboroman. Då ska in och köpa packningar nästa vecka. vad vore garaget utan ditt kunnande

returen är torr blev en helt ny när jag bytte turbo förut
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 december 2011)

4 586 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Har nu bytt packningen och motortvättat hoppas jag inte hittar några fler läckage. passade även på att passa in JT systemet än en gång. Hittade felet det främre röret var monterat fel. big_smile

Nu blir det dåligt med uppdateringar pga av julafton och att jag letar efter något slit o släng att åka runt i.
Senast redigerat av jocke_gronberg (10 december 2011)

4 586 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
En uppdatering igen nu innan jul. Vill bara att alla trådläsare ska har en riktigt fin jul

Kan även säga att jag fått bilen att gå under litern i slasket. 0.96 på 20 mils körning till jobbet big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 354 Inlägg
19 december 2011
jocke_gronberg skrev:
En uppdatering igen nu innan jul. Vill bara att alla trådläsare ska har en riktigt fin jul

Kan även säga att jag fått bilen att gå under litern i slasket. 0.96 på 20 mils körning till jobbet big_smile

ska gå att åka snålare smile
mitt rekord på landsväg är 0.74 med aut..fast det var sjukt tråkigt och väldigt segt..aldrig över 80km/h och verkligen använda gasfoten rätt avsläpp i nedförsbackar och ingen gasning i uppförslut smile gjorde dock 1omkörning under den resan

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:

mitt rekord på landsväg är 0.74 med aut..fast det var sjukt tråkigt och väldigt segt..aldrig över 80km/h och verkligen använda gasfoten rätt avsläpp i nedförsbackar och ingen gasning i uppförslut smile gjorde dock 1omkörning under den resan

Brukar annars ligga på litern. Men bilen är inte gjord att gå snålt inte ens helt orginal. Större spridare, turbo och bättre flöde ska göra sitt big_smile

Färdatorn visade 0.89 big_smile
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 december 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 354 Inlägg
19 december 2011
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:

Brukar annars ligga på litern. Men bilen är inte gjord att gå snålt inte ens helt orginal. Större spridare, turbo och bättre flöde ska göra sitt big_smile

Färdatorn visade 0.89 big_smile

hehe allt är relativt
blir lite knas med andra spridare och grejer smile

har jhu sätt ganska negativa siffror på min färdator..oftast står den på 1.8liter/milen när man körde som mest =/

Kör fort så hinner inget hända...

1 679 Inlägg
19 december 2011
När jag åkte till gävle, resa på ca 23 mil i sommras så fick jag ner min orginala T5a med aut till 0.78 med en hård gasning till ca 200 sen resterade i laglig fart smile så visst går det att köra rätt snålt med dom men man får ju vara försiktig med gasen tongue Skulle vilja flytta över alla dina saker till min 850 smile
förhoppningsvis så ser min lite mer ut som din mot våren smile

4 586 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
När jag åkte till gävle, resa på ca 23 mil i sommras så fick jag ner min orginala T5a med aut till 0.78 med en hård gasning till ca 200 sen resterade i laglig fart smile så visst går det att köra rätt snålt med dom men man får ju vara försiktig med gasen tongue Skulle vilja flytta över alla dina saker till min 850 smile

Kan tro det kostar en del att montera allt som sitter på bilen

har du en 30.000:- över så är det inga problem med att få samma setup
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 december 2011)

1 679 Inlägg
19 december 2011
jocke_gronberg skrev:
JimmyAndersson skrev:

Motor ser jag ingen mening att montera ner mycket mer då jag har automat, men tänkte mer utseénde big_smile
men chip ska iaf ner och skulle vara trevligt med 3dp också big_smile

4 586 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
jocke_gronberg skrev:
JimmyAndersson skrev:

Motor ser jag ingen mening att montera ner mycket mer då jag har automat, men tänkte mer utseénde big_smile
men chip ska iaf ner och skulle vara trevligt med 3dp också big_smile

okey då förstår jag. Längtar tills mina nya fälgar sitter på bilen kommer bli så vackert

230 Inlägg
19 december 2011
ja de e vi nog fler som gör! har Volvo odysseus på min 850 kolla gärna på den o komentera om du känner för de big_smile

4 586 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Har nu sökt efter ett avgasläckage. grenröret var i bra skick vid montering dock så var turbon inte direkt ny. har nu hittat ett glapp på axlen som går ner i avgashuset, även innehålla sprickor. Bara att riva

Köpte turbon beg på firma för snart 8 månader sen(500mil). Stog att det var i fint skick och ej glapp.

har läst några trådar där folk köpt agg ifrån firman men har ej varit i så bra skick som annonsören sa.

Kan även vara så på min turbo. Fick ej med kvitto heller vid köp sad

Hänger inte ut firman då man ej får göra det.
Senast redigerat av jocke_gronberg (20 december 2011)

4 586 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
Nu på måndag så kommer jag att palla upp bilen och börja felsöka mitt missljud i turbon. Bilder kommer såklart då det är roligare än massa text.

4 586 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Har nu plockat bort min turbo för felsökning. Finns ett litet axiellt glapp och litet radiellt glapp. Avgashuset såg fint ut. Ska dock byta ut klamman mellan avgashus och turbo då denna knappt satt fast

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-00ae515269d5fcc9ddeee186eb20f55e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-4e372fca2f74470375c6ea3ea49f8eb4.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 december 2011)

Sök