3265
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
687 864 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Yawn...
3 151 Inlägg
5 juni 2012
#821
Skojigt x2. smile

Forummoderator
26 298 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#822
Update!

120613




Jag och Marika var en sväng till farsan idag och hade oss en liten pysseldag med V70:in. Inget allvarligt, men vi städade bland annat ur den, torkade rutorna invändigt och såklart tvättade den på utsidan.

Dessutom så letade jag fram en borr - eller ja min farbror lånade ut den rättare sagt - så att jag kunde göra hål i plastskydden till framlyktorna.
Borren var dock 26 mm grov, men det fick helt enkelt duga, även fast det stod i papprena att den skulle vara 25.
Själva borren fick dock inte plats i borrmaskinen, så jag fick låna en riktig hederlig handjagare, vilket var en utmaning i sig att bemästra..men allt går bara man vill.

På ena sidan fick jag dessutom borra ett hål - 8 mm stort - strax intill det större hålet, för att sladden för styrströmmen skulle kunna passera igenom. Inga problem. Det gick med en vanlig borr.





https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8cc40d58b1d9354c1b02551d2c99fda6.jpg
[Taget 120613]*..resultatet efter lite borrande och pillande. Snyggt och fungerande..eller ja. Lägg dessutom märke till den otroligt fina slangklämman på kylarslangen. Tror inte jag behöver säga varför den ska bytas..*



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ab22e23783c515b09ed9d9a72fb5d1c5.jpg
[Taget 120613]*..en liten närbild på det uppborrade locket. Gummigenomföringen passade utmärkt på båda sidor för övrigt..*



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-db31b0d0745989551e33383bd96736d8.jpg
[Taget 120613]*..och så blev det på förarsidan. Snacka om ormbo med alla kablar och grejer, men det skall snyggas upp..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-36303bfc7178d692e219c2394a1cd7fd.jpg
[Taget 120613]*..och så blev det lite dekaltrimmande äntligen..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
13 juni 2012
#823
Nice. Fint att du fick det fixat också. smile

Forummoderator
26 298 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#824
Mervolic skrev:
Nice. Fint att du fick det fixat också. smile
Var ju lite pill, och att man dessutom var tvungen att göra allt i en speciell ordning för att allt skulle få plats.
Men det blev bra till slut, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
13 juni 2012
#825
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Nice. Fint att du fick det fixat också. smile
Var ju lite pill, och att man dessutom var tvungen att göra allt i en speciell ordning för att allt skulle få plats.
Men det blev bra till slut, hehe.
Det tror jag nog. Såg fint ut! smile

Har du provkört något i "mörkret" då? roll

Forummoderator
26 298 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#826
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Nice. Fint att du fick det fixat också. smile
Var ju lite pill, och att man dessutom var tvungen att göra allt i en speciell ordning för att allt skulle få plats.
Men det blev bra till slut, hehe.
Det tror jag nog. Såg fint ut! smile

Har du provkört något i "mörkret" då? roll
Har inte varit vaken ännu då mörkret har infallit sig, haha.
Men den här jäkla sommaren kan ju i och för sig inte hålla på hur länge som helst..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
13 juni 2012
#827
Mack skrev:
Har inte varit vaken ännu då mörkret har infallit sig, haha.
Men den här jäkla sommaren kan ju i och för sig inte hålla på hur länge som helst..
Ah, på så vis...
Nä, fan. Den har ju inte ens börjat än...haha. smile

Dra med dig kameran bara när du provar, så får vi se bild!

Forummoderator
26 298 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#828
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Har inte varit vaken ännu då mörkret har infallit sig, haha.
Men den här jäkla sommaren kan ju i och för sig inte hålla på hur länge som helst..
Ah, på så vis...
Nä, fan. Den har ju inte ens börjat än...haha. smile

Dra med dig kameran bara när du provar, så får vi se bild!
Japp, får göra det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 298 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#829
Update!

120624



Nu har jag precis dragit iväg en beställning som slutade på en bit över 3000 kronor, hos ett välrenoverat företag söderöver. Den som väntar på något gott..
Kan i alla fall meddela att nu ska V70:in bli fin!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#830
Hmmmmm.. Undrar vad det här kan bli då. :-)

Forummoderator
26 298 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#831
Mervolic skrev:
Hmmmmm.. Undrar vad det här kan bli då. :-)
Som sagt..den som väntar på något gott..haha..
Men det är nåt väldigt efterlängtat i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 298 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#832
Update!

120624




Japp, då har man gjort nåt - för mig - beundransvärt idag då, för att vara..eh..jag. Väl hemma hos farsan så blev det först en lektion i hans nya V50 D2 om hur allt fungerar. När man inte ens vet vilket håll en CD-skiva skall matas in..då får man helt enkelt ta till antingen handboken, eller fråga någon av sina söner om hur man gör..
Hursomhelst.
Dessutom öppnade jag huven på min egen bil och blängde ett tag på de båda kylarslangarna som jag länge, länge velat ha bytt. "Ha" bytt, därför att jag hitintills inte vågat ge mig på det hela själv. Men idag så stod jag och tittade på dem länge, och sedan gjorde jag nåt jag inte trodde skulle göra - letade fram verktyg och gav mig på det själv!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-7230464c9af057abe780f7b075726529.jpg
[Taget 120624]*...och där var den nya övre kylarslangen på plats. Nya klämmor och ny slang gör mycket för helhetsintrycket..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1240b2875a80e1c6071c89a4b19550ff.jpg
[Taget 120624]*..snyggt och fräscht med nya klämmor som sagt..*

Efter att den övre var bytt - vilket inte var något direkt större projekt då den bara sitter i två slangklämmor - så ställde jag mig och vägde för och nackdelar med att även ge mig på den nedre. Den där jäkla slangen som man bara såg om man var skarpögd, för det var så mycket prylar i vägen.
Det var dessutom eftermiddag, men dagarna är ju långa nu..så..varför inte?

Luftfiltret med tillhörande luftburk och dess snorkel till fronten fick se sig utkastad. Plockade lös en bit av tryckröret närmast fronten och innan det förresten, så plockade jag lös täcklocket till tomgångsmotorn då detta var i vägen även det.
Och efter detta så kändes slangen åtmindstone lite mer åtkomlig..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-9742fb05ffaffac34bfcaec9dc51f70f.jpg
[Taget 120624]*..efter att lite grejer var bortplockade så såg alltså slangen ut så här..ja den är där..svart och tråkig..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c4fc6dcad041524a2f24e597394d7faf.jpg
[Taget 120624]*..och där nere var den nedre slangklämman ja..härligt med gott om utrymme..eller..eh..*

Tack vare att Volvo var så snäll och gav just gott om utrymme..eller inte..så plockade jag helt enkelt bort bukplasten - som för övrigt satt i två bultar på sidan och sedan instucken i frontplasten - och genast kunde man nå slangklämman från sidan i stället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-971a80706d86196d1916a74a1ee83d6f.jpg
[Taget 120624]*..och så här lätt nådde man då den nedre slangklämman efter att bukplasten försvann..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1616ed94536d7bee68892257f4626e33.jpg
[Taget 120624]*..och så blev det med den övre slangklämman på den nedre slangen..snyggt och prydligt instucken under en massa andra kablar..men så såg det ut som att det skulle vara så..*

Sen var det "bara" att montera ihop allt igen, i någorlunda omvänd ordning. Tro det eller ej, men det blev inga skruvar över. Ett bra tecken?
Sen blev det påfyllt med glykol/vatten som sig bör tills det tog stopp, sedan på med motorn - men ja det var väl här jag gjorde ganska många fel skulle det sen visa sig.

Så här gjorde jag: vred på motorn och lät den stå en stund. Vred upp temperaturreglagen inne i bilen på max och höll koll på temperaturmätaren. Säkert var detta bra, men jag skulle ha stått längre..vilket jag inte gjorde. I stället så åkte jag helt enkelt hemöver, och efter ett par kilometers körning så tändes lampan för att jag hade för lite vatten i expansionskärlet.
Med hjärtat i halsgropen så öppnade jag huven och konstaterade att det osade av glykol. Men..vart kom det ifrån?
Hade det varit den nedre slangen som hade hoppat av, så hade jag gått hem. Men..den såg ut att sitta som den skulle. Likaså den övre.
I expansionskärlet var det ett duktigt tryck när jag vred upp locket och fyllde på. Sedan körde jag lugnt och fint tillbaka till farsan, i hopp om att jag skulle ta mig hela vägen.
Väl där konstaterade jag att inget hade försvunnit under turen dit. Hm..ett och annat började klarna i mitt huvud.

Jag tror helt enkelt att termostaten öppnade på vägen hemåt, och att nivån sjönk så mycket i expansionskärlet att det fick varningslampan att tändas. Men..nåt jag inte förstår är varför den tryckte ur sig glykol?
Menmen. Tog mig hem, utan att det såg ut att ha försvunnit något så..hur det än gick till så är det en lärdom för framtida bruk.

Varmkör tills termostaten öppnar!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#833
Mack skrev:
Tro det eller ej, men det blev inga skruvar över. Ett bra tecken?
Haha, det där är alltid ett bra tecken!

Jag vet inte varför han tryckte ur sig glykol, men kanske...du fyllde för mycket? Förklarar dock inte varför lampan tändes. Hrhm..

Skönt att du äntligen fått dem bytt, du var ju lite brydd över det där när jag sist hälsade på. smile Bra jobbat!

Forummoderator
26 298 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#834
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Tro det eller ej, men det blev inga skruvar över. Ett bra tecken?
Haha, det där är alltid ett bra tecken!

Jag vet inte varför han tryckte ur sig glykol, men kanske...du fyllde för mycket? Förklarar dock inte varför lampan tändes. Hrhm..

Skönt att du äntligen fått dem bytt, du var ju lite brydd över det där när jag sist hälsade på. smile Bra jobbat!
Ja, jag undrar också varför han tryckte ur sig. Kanske det blev nåt slags baksug så att han ersatte en del av glykolen med luft och helt enkelt tryckte ur sig en del för att..ja det skulle bli rätt.
För bara jag sen fyllde på i expansionskärlet så verkade det ju fungera sen.
Skumt.

Jo..jag har stört mig på dom där slangarna länge nu, haha. Tackar!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#835
Mack skrev:
Ja, jag undrar också varför han tryckte ur sig. Kanske det blev nåt slags baksug så att han ersatte en del av glykolen med luft och helt enkelt tryckte ur sig en del för att..ja det skulle bli rätt.
För bara jag sen fyllde på i expansionskärlet så verkade det ju fungera sen.
Skumt.

Jo..jag har stört mig på dom där slangarna länge nu, haha. Tackar!
Ja, ibland kan det ju tydligen bli så... smile

Mja, men nu är du fri dem. Nu snart är dina blåa slangar gråa och dystra. Haha. Du får hålla dem rena nu!

Forummoderator
26 298 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#836
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Ja, jag undrar också varför han tryckte ur sig. Kanske det blev nåt slags baksug så att han ersatte en del av glykolen med luft och helt enkelt tryckte ur sig en del för att..ja det skulle bli rätt.
För bara jag sen fyllde på i expansionskärlet så verkade det ju fungera sen.
Skumt.

Jo..jag har stört mig på dom där slangarna länge nu, haha. Tackar!
Ja, ibland kan det ju tydligen bli så... smile

Mja, men nu är du fri dem. Nu snart är dina blåa slangar gråa och dystra. Haha. Du får hålla dem rena nu!
Haha..mja, jag får putsa på dem lite då och då helt enkelt. Ska ju bli mer grejer under huven framöver också, bara jag får min vilja igenom.

Förresten! Hittade en lustig kontakt - eller vad det nu var - som hängde och dinglade innanför frontplasten på bilens högra sida sett. Någon aning om vad det kan ha varit? Såg ut som en kontakt av nåt slag, en blå sådan. Hängde framför spolarvätskebehållaren ungefär.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#837
Mack skrev:
Haha..mja, jag får putsa på dem lite då och då helt enkelt. Ska ju bli mer grejer under huven framöver också, bara jag får min vilja igenom.

Förresten! Hittade en lustig kontakt - eller vad det nu var - som hängde och dinglade innanför frontplasten på bilens högra sida sett. Någon aning om vad det kan ha varit? Såg ut som en kontakt av nåt slag, en blå sådan. Hängde framför spolarvätskebehållaren ungefär.
Ja, just det... Hehe. smile

Nja, lite svårt att säga bara sådär. Jag kan ju ta en titt nästa gång vi ses, så kanske jag kan lista ut vad det är. wink

Forummoderator
26 298 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#838
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Haha..mja, jag får putsa på dem lite då och då helt enkelt. Ska ju bli mer grejer under huven framöver också, bara jag får min vilja igenom.

Förresten! Hittade en lustig kontakt - eller vad det nu var - som hängde och dinglade innanför frontplasten på bilens högra sida sett. Någon aning om vad det kan ha varit? Såg ut som en kontakt av nåt slag, en blå sådan. Hängde framför spolarvätskebehållaren ungefär.
Ja, just det... Hehe. smile

Nja, lite svårt att säga bara sådär. Jag kan ju ta en titt nästa gång vi ses, så kanske jag kan lista ut vad det är. wink
Låter bra det, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 277 Inlägg
24 juni 2012
#839
Mack skrev:
Update!

120624




Japp, då har man gjort nåt - för mig - beundransvärt idag då, för att vara..eh..jag. Väl hemma hos farsan så blev det först en lektion i hans nya V50 D2 om hur allt fungerar. När man inte ens vet vilket håll en CD-skiva skall matas in..då får man helt enkelt ta till antingen handboken, eller fråga någon av sina söner om hur man gör..
Hursomhelst.
Dessutom öppnade jag huven på min egen bil och blängde ett tag på de båda kylarslangarna som jag länge, länge velat ha bytt. "Ha" bytt, därför att jag hitintills inte vågat ge mig på det hela själv. Men idag så stod jag och tittade på dem länge, och sedan gjorde jag nåt jag inte trodde skulle göra - letade fram verktyg och gav mig på det själv!

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-7230464c9af057abe780f7b075726529.jpg
[Taget 120624]*...och där var den nya övre kylarslangen på plats. Nya klämmor och ny slang gör mycket för helhetsintrycket..*

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1240b2875a80e1c6071c89a4b19550ff.jpg
[Taget 120624]*..snyggt och fräscht med nya klämmor som sagt..*

Efter att den övre var bytt - vilket inte var något direkt större projekt då den bara sitter i två slangklämmor - så ställde jag mig och vägde för och nackdelar med att även ge mig på den nedre. Den där jäkla slangen som man bara såg om man var skarpögd, för det var så mycket prylar i vägen.
Det var dessutom eftermiddag, men dagarna är ju långa nu..så..varför inte?

Luftfiltret med tillhörande luftburk och dess snorkel till fronten fick se sig utkastad. Plockade lös en bit av tryckröret närmast fronten och innan det förresten, så plockade jag lös täcklocket till tomgångsmotorn då detta var i vägen även det.
Och efter detta så kändes slangen åtmindstone lite mer åtkomlig..

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-9742fb05ffaffac34bfcaec9dc51f70f.jpg
[Taget 120624]*..efter att lite grejer var bortplockade så såg alltså slangen ut så här..ja den är där..svart och tråkig..*

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-c4fc6dcad041524a2f24e597394d7faf.jpg
[Taget 120624]*..och där nere var den nedre slangklämman ja..härligt med gott om utrymme..eller..eh..*

Tack vare att Volvo var så snäll och gav just gott om utrymme..eller inte..så plockade jag helt enkelt bort bukplasten - som för övrigt satt i två bultar på sidan och sedan instucken i frontplasten - och genast kunde man nå slangklämman från sidan i stället!

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-971a80706d86196d1916a74a1ee83d6f.jpg
[Taget 120624]*..och så här lätt nådde man då den nedre slangklämman efter att bukplasten försvann..*

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-1616ed94536d7bee68892257f4626e33.jpg
[Taget 120624]*..och så blev det med den övre slangklämman på den nedre slangen..snyggt och prydligt instucken under en massa andra kablar..men så såg det ut som att det skulle vara så..*

Sen var det "bara" att montera ihop allt igen, i någorlunda omvänd ordning. Tro det eller ej, men det blev inga skruvar över. Ett bra tecken?
Sen blev det påfyllt med glykol/vatten som sig bör tills det tog stopp, sedan på med motorn - men ja det var väl här jag gjorde ganska många fel skulle det sen visa sig.

Så här gjorde jag: vred på motorn och lät den stå en stund. Vred upp temperaturreglagen inne i bilen på max och höll koll på temperaturmätaren. Säkert var detta bra, men jag skulle ha stått längre..vilket jag inte gjorde. I stället så åkte jag helt enkelt hemöver, och efter ett par kilometers körning så tändes lampan för att jag hade för lite vatten i expansionskärlet.
Med hjärtat i halsgropen så öppnade jag huven och konstaterade att det osade av glykol. Men..vart kom det ifrån?
Hade det varit den nedre slangen som hade hoppat av, så hade jag gått hem. Men..den såg ut att sitta som den skulle. Likaså den övre.
I expansionskärlet var det ett duktigt tryck när jag vred upp locket och fyllde på. Sedan körde jag lugnt och fint tillbaka till farsan, i hopp om att jag skulle ta mig hela vägen.
Väl där konstaterade jag att inget hade försvunnit under turen dit. Hm..ett och annat började klarna i mitt huvud.

Jag tror helt enkelt att termostaten öppnade på vägen hemåt, och att nivån sjönk så mycket i expansionskärlet att det fick varningslampan att tändas. Men..nåt jag inte förstår är varför den tryckte ur sig glykol?
Menmen. Tog mig hem, utan att det såg ut att ha försvunnit något så..hur det än gick till så är det en lärdom för framtida bruk.

Varmkör tills termostaten öppnar!
Du har som regel att varmköra motorn stillaståendes med kylarlocket öppet så att termostaten öppnar sig, försvinner ju nån liter där, du hade iaf tur att bilen inte kokade då ibland luften inte går ur systemet om man inte luftat det som man ska, i övrigt kul å se lite underhållsmek på forumet!

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#840
Se där, där kom svaret.. Hehe.

Håller med, skoj att se lite underhållsmek också smile


Sök