Update!120624
Japp, då har man gjort nåt - för mig - beundransvärt idag då, för att vara..eh..jag. Väl hemma hos farsan så blev det först en lektion i hans nya V50 D2 om hur allt fungerar. När man inte ens vet vilket håll en CD-skiva skall matas in..då får man helt enkelt ta till antingen handboken, eller fråga någon av sina söner om hur man gör..
Hursomhelst.
Dessutom öppnade jag huven på min egen bil och blängde ett tag på de båda kylarslangarna som jag länge, länge velat ha bytt. "Ha" bytt, därför att jag hitintills inte vågat ge mig på det hela själv. Men idag så stod jag och tittade på dem länge, och sedan gjorde jag nåt jag inte trodde skulle göra - letade fram verktyg och gav mig på det själv!
[Taget 120624]*...och där var den nya övre kylarslangen på plats. Nya klämmor och ny slang gör mycket för helhetsintrycket..*
[Taget 120624]*..snyggt och fräscht med nya klämmor som sagt..*
Efter att den övre var bytt - vilket inte var något direkt större projekt då den bara sitter i två slangklämmor - så ställde jag mig och vägde för och nackdelar med att även ge mig på den nedre. Den där jäkla slangen som man bara såg om man var skarpögd, för det var så mycket prylar i vägen.
Det var dessutom eftermiddag, men dagarna är ju långa nu..så..varför inte?
Luftfiltret med tillhörande luftburk och dess snorkel till fronten fick se sig utkastad. Plockade lös en bit av tryckröret närmast fronten och innan det förresten, så plockade jag lös täcklocket till tomgångsmotorn då detta var i vägen även det.
Och efter detta så kändes slangen åtmindstone lite mer åtkomlig..
[Taget 120624]*..efter att lite grejer var bortplockade så såg alltså slangen ut så här..ja den är där..svart och tråkig..*
[Taget 120624]*..och där nere var den nedre slangklämman ja..härligt med gott om utrymme..eller..eh..*
Tack vare att Volvo var så snäll och gav just gott om utrymme..eller inte..så plockade jag helt enkelt bort bukplasten - som för övrigt satt i två bultar på sidan och sedan instucken i frontplasten - och genast kunde man nå slangklämman från sidan i stället!
[Taget 120624]*..och så här lätt nådde man då den nedre slangklämman efter att bukplasten försvann..*
[Taget 120624]*..och så blev det med den övre slangklämman på den nedre slangen..snyggt och prydligt instucken under en massa andra kablar..men så såg det ut som att det skulle vara så..*
Sen var det "bara" att montera ihop allt igen, i någorlunda omvänd ordning. Tro det eller ej, men det blev inga skruvar över. Ett bra tecken?
Sen blev det påfyllt med glykol/vatten som sig bör tills det tog stopp, sedan på med motorn - men ja det var väl här jag gjorde ganska många fel skulle det sen visa sig.
Så här gjorde jag: vred på motorn och lät den stå en stund. Vred upp temperaturreglagen inne i bilen på max och höll koll på temperaturmätaren. Säkert var detta bra, men jag skulle ha stått längre..vilket jag inte gjorde. I stället så åkte jag helt enkelt hemöver, och efter ett par kilometers körning så tändes lampan för att jag hade för lite vatten i expansionskärlet.
Med hjärtat i halsgropen så öppnade jag huven och konstaterade att det osade av glykol. Men..vart kom det ifrån?
Hade det varit den nedre slangen som hade hoppat av, så hade jag gått hem. Men..den såg ut att sitta som den skulle. Likaså den övre.
I expansionskärlet var det ett duktigt tryck när jag vred upp locket och fyllde på. Sedan körde jag lugnt och fint tillbaka till farsan, i hopp om att jag skulle ta mig hela vägen.
Väl där konstaterade jag att inget hade försvunnit under turen dit. Hm..ett och annat började klarna i mitt huvud.
Jag tror helt enkelt att termostaten öppnade på vägen hemåt, och att nivån sjönk så mycket i expansionskärlet att det fick varningslampan att tändas. Men..nåt jag inte förstår är varför den tryckte ur sig glykol?
Menmen. Tog mig hem, utan att det såg ut att ha försvunnit något så..hur det än gick till så är det en lärdom för framtida bruk.
Varmkör tills termostaten öppnar!