Update!120930
När man ändå var hemma hos farsan och pysslade med Mazdan, så blev det lite pyssel med V70:in också. Häromdagen så blinkade varningslampan för låg kylarvätskenivå ett par gånger när jag var på väg till jobbet, så där är ju fortfarande nåt litet jäkla läckage nånstans.
Var, är förhoppningsvis tätat nu.
[Taget 120930]*..humhum..vart kan läckaget vara? Kan det vara den lilla slangstumpen till turbons kylning där tro? Var en massa vitt klegg på röret där, så nu skulle skiten bort..*
[Taget 120930]*..mitt fightingface..trodde aldrig jag skulle använda mig ett dylikt verktyg som en såg på min V70 men..here we go..*
[Taget 120930]*..såga..såga..*
Lösningen för att få lös slangen som satt ganska illa till - beroende på hur man ser på saken - blev att helt enkelt såga av den, för att sedan skjuta av slangbitarna med hjälp av vilja och en mejsel. Oskar -
Mervolic här på Garaget - var en gud på just detta, så han fick göra detta jobb..
Innan detta blev gjort, så såg vi dock först till att korka igen slangen till expansionskärlet så allt inte skulle forsa ut därifrån. Lösningen på detta var att slangänden närmast slangen vi skulle byta, lossades och drogs fast lite temporärt med en stripe..eller "kattstrypare" kallar väl en del dem tror jag.
Vilket jävla namn förresten.."kattstrypare"..aja..
[Taget 120930]*..ahaja. Den nya slangen var ganska lång..*
Även fast vi lossade på bulten som håller i kylarröret från turbon, så att röret gick att röra lite grand, så gick inte slangen på, på grund utav sin längd. Slangen fick då offra sig lite och finna sig i att bli ungefär en centimeter kortare..
[Taget 120930]*..och så där ska det se ut. Nu när man dock tittar på bilden så börjar jag undra varför vi inte rengjorde innan vi monterade dit den nya slangen..men..får göra det sen..*
Avslutade med att fylla på lite glykol, och sen var vi klar. Bara hoppas det var sista läckaget nu.
Yey!