2444
Sök

Servostyrning la av, sedan batteriet. Elfel?

87 Inlägg
lördag 00:59
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en SKODA FABIA 1,4 CLASSIC, årsmodell 2000.

Kort beskrivning:
Gul lampa på styrservon i instrumentpanel lyser och indikerar elfel eller låg oljenivå i styrservon.
Bilbatteriet urladdat och visar spänning på 9 volt, och sen på 12,3 V, och sen på 13 V efter laddning hemma med Bosch batteriladdare.
Bilen startar igen efter uppladdat batteri men styrservons problem kvarstår.

Lång beskrivning:
För snart 2 veckor sedan la servostyrningen av. Servostyrningslampa (den som ser ut som en ratt) på instrumentpanelen lyser gult. Instruktionsboken säger gul lampa betyder att det är ett något fel på elen, eller så är det låg nivå på servostyrningsolja.

Två dagar senare när jag hade kört några turer, utan servostyrning, så gick det inte att starta bilen på morgonen. Det visar sig att batteriet är tömt, och multimetern visade en spänning på lite över 9 volt. Google säger batteriet är slutkörd.

Jag sätter batteriet på laddning hemma, och efter ca ett dygn, visar den 12,3 V i multimetern, det borde visa runt 12,6 V har jag för mig för ett fulladdat batteri, men jag kopplar loss laddaren och låter batteriet vara. Sen går jag till bilen och försöker kolla oljenivån till styrservon men det visar sig vara förbaskat svårt att komma åt, får inte loss batterihållaren som täcker för locket till oljebehållaren. Jag struntar i det och tänker att det är nog enklast att bara montera ditt batteriet igen och se om allt funkar nu, om det kan vara det som är grundproblemet. Och en snabb kontroll med multimetern igen visar att batterispänningen har sjunkit lite igen, minns inte riktigt till vilken spänning nu längre i skrivandets stund, men jag sätter batteriet på laddning igen till nästa dag, kopplar loss, mäter med multimetern och då visar det sig att det är strax över 13 V i batteriet. Haha....vad betyder ens det? Google säger att den är överladdad...Vad fan.. Men jag monterar den i bilen och bilen startar fint igen, dock kvarstår problemet med styrservon och den gula lampan lyser fortfarande.

Jag har kollat remmen och den är hel och fin så generatorn laddar och är igång när motorn är igång.
I somras tyckte jag att ABS:en på bilen gick igång lite tidigt ibland när jag gjorde inbromsningar som inte var särskilt hårda. Skumt tänkte jag men reflekterade inte mer över det.

Så mina frågor är:
Har batteriet och styrservons problem någon koppling till varandra?
Kan de ha påverkat varandra på något sätt eller är det två olika problem som råka inträffa precis samtidigt?
Kan det vara något annat i bilen som skadat batteriet och sedan påverkat styrservon?
Kan ABS:en avvikelserna ha någon koppling till allt detta?

Nu har jag inte lyckats kolla oljan ännu så det kan ju vara det som är problemet på styrservon, och batteriproblemet kanske fixas med att helt enkelt bara bytas ut till ett nytt. Batteriet är ca 6 år gammalt.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (lördag 01:00)

4 112 Inlägg
lördag 01:59
#2
Jag tror du har en remdriven styrservo, så du borde ha styrservo så fort motorn är igång.
Jag tror inte dina problem med styrservo eller ABS har mer batteriet att göra.

6 år på ett batteri så kan det mycket väl vara slut.

Du bör mäta spänningen på batteriet när motorn är igång.
Får du då ett värde på runt 14 volt så laddar generatorn som den skall. Ligger spänningen kvar på 12v så är din generator trasig.


6 029 Inlägg
lördag 06:52
#3
På bilar med gammal hydraulisk styrservo så har den bara en gemensam koppling med generatorn, och det är att servopumpen drivs av samma rem som den. Så då skulle jag dubbelkolla att remmen verkligen är frisk, lagom spänd, och går som den skall runt alla löphjul.

5 661 Inlägg
lördag 07:31
#4
Du har elhydraulisk servo.
Dvs en elektrisk servopump. Behållaren sitter ihop med pumpen.
Pumpen har en grov plus och en grov minus som strömmatning till pumpen samt några klena signalkablar till styrdonet som är inbyggt i pumpen.

Börja med att läsa felkoder.


87 Inlägg
lördag 14:03
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Du har elhydraulisk servo.
Dvs en elektrisk servopump. Behållaren sitter ihop med pumpen.
Pumpen har en grov plus och en grov minus som strömmatning till pumpen samt några klena signalkablar till styrdonet som är inbyggt i pumpen.

Börja med att läsa felkoder.
Har ingen OBD läsare (eller vad de kallas?) Får kanske skaffa en sån, men det är en hel djungel där ute, vet inte vad jag ska leta efter så tips på en budgetvänliga men kapabel variant mottages tacksamt!

Sen vet jag heller inte hur jag ska läsa felkoder. Är det lätt att lära sig?

7 355 Inlägg
lördag 14:29
#6
NoobMechanic69 skrev:
Hej


Jag sätter batteriet på laddning hemma, och efter ca ett dygn, visar den 12,3 V i multimetern, det borde visa runt 12,6 V har jag för mig för ett fulladdat batteri, men jag kopplar loss laddaren och låter batteriet vara. Och en snabb kontroll med multimetern igen visar att batterispänningen har sjunkit lite igen, minns inte riktigt till vilken spänning nu längre i skrivandets stund, men jag sätter batteriet på laddning igen till nästa dag, kopplar loss, mäter med multimetern och då visar det sig att det är strax över 13 V i batteriet. Haha....vad betyder ens det? Google säger att den är överladdad...Vad fan.. lika problem som råka inträffa precis samtidigt?
Efter att du avslutat laddningen/kopplat loss batteriladdaren bör du vänta en stund - bortåt 1 timme - innan du mäter spänningen.

Batteriet BEHÖVER inte vara slut för att det är 6 år.
I min 9 år gamla Honda är orginalbatteriet fortfarande bra, om än inte 100% (indikeras av start/stop-funktionen).
I Suzukin byttes batteriet efter också 9 år, men det nya ersättningsbatteriet BOSCH tog inte laddning efter drygt 3 år(garantitiden förbrukad).
Globalbatteriet i Citroenen slutade ta laddning efter 3½ år.
Orginalbatteriet i Land Rovern blev sämre och sämre på att hålla laddningsspänningen efter inte fullt 4 år (från nytt).
Lite tur och otur med bilbatterier.

87 Inlägg
söndag 03:21
Trådstartare
#7
Tack alla än så länge för tipsen.
Tänker att jag ska försöka börja kolla styrservons oljenivå. Det borde vara första steget för att se vad som fått den att sluta fungera. Om det ser bra ut så får jag nog skaffa en OBD läsare och läsa felkoder.

Glömde nämna att batteriets pluspol hade ärgat lite också då när bilen inte gick att starta. Det är iaf borttaget nu.

87 Inlägg
måndag 07:54
Trådstartare
#8
Undrar?
Om det är så att batteriet inte håller rätt spänning när bilen är igång, kan det göra så att styrservon lägger av?
Senast redigerat av NoobMechanic69 (måndag 07:54)

* Voff voff *
10 441 Inlägg
måndag 11:12
#9
NoobMechanic69 skrev:
Undrar?
Om det är så att batteriet inte håller rätt spänning när bilen är igång, kan det göra så att styrservon lägger av?
Ja, definitivt. Servon brukar, när den är elektrisk, vara det första som lägger av när spänningen sjunker.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

87 Inlägg
måndag 15:35
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Undrar?
Om det är så att batteriet inte håller rätt spänning när bilen är igång, kan det göra så att styrservon lägger av?
Ja, definitivt. Servon brukar, när den är elektrisk, vara det första som lägger av när spänningen sjunker.
Men om jag mäter spänningen och kontrollerar att den är okej när motorn är igång, och styrservon fortfarande inte funkar så borde det inte vara batteriet fel, eller?

* Voff voff *
10 441 Inlägg
måndag 16:01
#11
NoobMechanic69 skrev:
Brådhis skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Undrar?
Om det är så att batteriet inte håller rätt spänning när bilen är igång, kan det göra så att styrservon lägger av?
Ja, definitivt. Servon brukar, när den är elektrisk, vara det första som lägger av när spänningen sjunker.
Men om jag mäter spänningen och kontrollerar att den är okej när motorn är igång, och styrservon fortfarande inte funkar så borde det inte vara batteriet fel, eller?
Då får du mäta hur spänningen beter sig när du rattar höger vänster, inte bara när du har motorn igång.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 613 Inlägg
måndag 17:05
#12
NoobMechanic69 skrev:
simlar skrev:
Du har elhydraulisk servo.
Dvs en elektrisk servopump. Behållaren sitter ihop med pumpen.
Pumpen har en grov plus och en grov minus som strömmatning till pumpen samt några klena signalkablar till styrdonet som är inbyggt i pumpen.

Börja med att läsa felkoder.
Har ingen OBD läsare (eller vad de kallas?) Får kanske skaffa en sån, men det är en hel djungel där ute, vet inte vad jag ska leta efter så tips på en budgetvänliga men kapabel variant mottages tacksamt!

Sen vet jag heller inte hur jag ska läsa felkoder. Är det lätt att lära sig?
Steg 1: Mät laddspänningen till batteriet.
Alltså motor igång och mät mellan batteripolerna.
Över 13.8v är ok.

Steg 2: Byt batteriet.
Du verkar åka på batteritorsk rätt så ofta, och det tyder inte på ett friskt batteri.

Steg 3: När en Folkvagn med elservo har varit strömlös så brukar man få initiera systemet igen.
Detta görs genom att ratta fullt vänster > höger en eller ett par gånger.

Vad gäller diagnosverktyg så kan jag inte rekommendera något annat är ObdEleven för sig som kör VW.
Den klarar nästan allt som VCDS klarar, och det finns forum för dessa med oceaner av kunskap.
Kan vara så att det krävs att du gör en grundinställning (s.k. basic setting) av servon, och det fixar en obdeleven.

Ber om ursäkt om jag tar upp grejer du redan gjort.
Mitt minne av vad jag nyligen läst är så uselt att det tamejfan är löjligt.

Att din abs hoppar igång vid mjuka inbromsningar tyder oftast på att en abs-ring är kass.
Detta kan du ju dock felsöka med din snart införskaffade ObdEleven! big_smile
Senast redigerat av Jesper328 (måndag 17:07)

Up the RA

* Voff voff *
10 441 Inlägg
måndag 17:40
#13
Jesper328 skrev:
NoobMechanic69 skrev:
simlar skrev:
Du har elhydraulisk servo.
Dvs en elektrisk servopump. Behållaren sitter ihop med pumpen.
Pumpen har en grov plus och en grov minus som strömmatning till pumpen samt några klena signalkablar till styrdonet som är inbyggt i pumpen.

Börja med att läsa felkoder.
Har ingen OBD läsare (eller vad de kallas?) Får kanske skaffa en sån, men det är en hel djungel där ute, vet inte vad jag ska leta efter så tips på en budgetvänliga men kapabel variant mottages tacksamt!

Sen vet jag heller inte hur jag ska läsa felkoder. Är det lätt att lära sig?
Steg 1: Mät laddspänningen till batteriet.
Alltså motor igång och mät mellan batteripolerna.
Över 13.8v är ok.

Steg 2: Byt batteriet.
Du verkar åka på batteritorsk rätt så ofta, och det tyder inte på ett friskt batteri.

Steg 3: När en Folkvagn med elservo har varit strömlös så brukar man få initiera systemet igen.
Detta görs genom att ratta fullt vänster > höger en eller ett par gånger.

Vad gäller diagnosverktyg så kan jag inte rekommendera något annat är ObdEleven för sig som kör VW.
Den klarar nästan allt som VCDS klarar, och det finns forum för dessa med oceaner av kunskap.
Kan vara så att det krävs att du gör en grundinställning (s.k. basic setting) av servon, och det fixar en obdeleven.

Ber om ursäkt om jag tar upp grejer du redan gjort.
Mitt minne av vad jag nyligen läst är så uselt att det tamejfan är löjligt.

Att din abs hoppar igång vid mjuka inbromsningar tyder oftast på att en abs-ring är kass.
Detta kan du ju dock felsöka med din snart införskaffade ObdEleven! big_smile
Steg tre där brukar även lösa sig genom att "köra en sväng" runt kvarteret tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

87 Inlägg
måndag 18:58
Trådstartare
#14
Jesper328 skrev:
NoobMechanic69 skrev:
simlar skrev:
Du har elhydraulisk servo.
Dvs en elektrisk servopump. Behållaren sitter ihop med pumpen.
Pumpen har en grov plus och en grov minus som strömmatning till pumpen samt några klena signalkablar till styrdonet som är inbyggt i pumpen.

Börja med att läsa felkoder.
Har ingen OBD läsare (eller vad de kallas?) Får kanske skaffa en sån, men det är en hel djungel där ute, vet inte vad jag ska leta efter så tips på en budgetvänliga men kapabel variant mottages tacksamt!

Sen vet jag heller inte hur jag ska läsa felkoder. Är det lätt att lära sig?
Steg 1: Mät laddspänningen till batteriet.
Alltså motor igång och mät mellan batteripolerna.
Över 13.8v är ok.

Steg 2: Byt batteriet.
Du verkar åka på batteritorsk rätt så ofta, och det tyder inte på ett friskt batteri.

Steg 3: När en Folkvagn med elservo har varit strömlös så brukar man få initiera systemet igen.
Detta görs genom att ratta fullt vänster > höger en eller ett par gånger.

Vad gäller diagnosverktyg så kan jag inte rekommendera något annat är ObdEleven för sig som kör VW.
Den klarar nästan allt som VCDS klarar, och det finns forum för dessa med oceaner av kunskap.
Kan vara så att det krävs att du gör en grundinställning (s.k. basic setting) av servon, och det fixar en obdeleven.

Ber om ursäkt om jag tar upp grejer du redan gjort.
Mitt minne av vad jag nyligen läst är så uselt att det tamejfan är löjligt.

Att din abs hoppar igång vid mjuka inbromsningar tyder oftast på att en abs-ring är kass.
Detta kan du ju dock felsöka med din snart införskaffade ObdEleven! big_smile
Tusen tack för den tydliga instruktionen!
Du gav en väldigt bra beskrivning och jag blev lite mer klokare på vad jag ska göra och i vilken ordning.

1) Motorn igång på tomgång och jag mätte 14,43V och efter några minuter 14,32V. Sjunker den för att något annat i bilen väcks och drar lite ström?

Btw spänningen över batteripolerna med motorn avstängd visar 12,73V. Ni på forumet och Google säger det ska ligga på 12,6V. Spelar det roll?

2) Har lyckats ta mig iväg för att köpa ett bilbatteri som jag ska ha hemma ifall jag bestämmer mig för att byta. Men vill felsöka lite till!

3) Bilen har varit igång med gamla batteriet (som visade bra spänning)men styrservon hoppade inte igång efter lite rattande och körning till biltema. Du nämnde något om ?starta om den? med en OBDeleven. Kanske är det sista steget då som behövs göras.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (måndag 19:00)

Diagnostekniker
2 613 Inlägg
måndag 20:32
#15
1. Bra mätningar.
Vad gäller vilospänningen på 12,7v så kan man betrakta det som ett nytt och friskt batteri.
Länkar en bild längre ned.
Hur ser det ut om bilen stått en natt?

Att den pendlar lite upp och ned beror, som du säger, på förbrukare som kopplas till och från.

3. Du KAN behöva göra en grundinställning med ObdEleven.
VW?s (och andras för den delen med) system/komponenter kan ibland få tuppjuck vid spänningsfall eller om bilen görs strömlös.
Ibland räcker det med att radera felkoder, och ibland krävs andra åtgärder.
Dock så är prio 1 att få ut felkoder och sedan ta det därifrån.

När man väl har sina felkoder så kan man antingen be om hjälp här eller kolla hos Ross-tech om man behöver få en bättre beskrivning.
Tror t.o.m att Obd11 har en funktion där du bara trycker på sök vid felkoden så tas du till Ross-tech.

https://www.rvtechlibrary.com/images/voltchart.gif

Up the RA

87 Inlägg
måndag 21:45
Trådstartare
#16
Jesper328 skrev:
1. Bra mätningar.
Vad gäller vilospänningen på 12,7v så kan man betrakta det som ett nytt och friskt batteri.
Länkar en bild längre ned.
Hur ser det ut om bilen stått en natt?

Att den pendlar lite upp och ned beror, som du säger, på förbrukare som kopplas till och från.

3. Du KAN behöva göra en grundinställning med ObdEleven.
VW?s (och andras för den delen med) system/komponenter kan ibland få tuppjuck vid spänningsfall eller om bilen görs strömlös.
Ibland räcker det med att radera felkoder, och ibland krävs andra åtgärder.
Dock så är prio 1 att få ut felkoder och sedan ta det därifrån.

När man väl har sina felkoder så kan man antingen be om hjälp här eller kolla hos Ross-tech om man behöver få en bättre beskrivning.
Tror t.o.m att Obd11 har en funktion där du bara trycker på sök vid felkoden så tas du till Ross-tech.

https://www.rvtechlibrary.com/images/voltchart.gif
Ska tillägga att jag haft batteriet urkopplat en vecka sens jag startade tråden för att jag varit bortrest. Var rädd att jag hade något som tjuvade ström.
Har batteriet inkopplat nu och ska se hur den mår imorgon.

Jag undrar även då;
A) Påverkar det mätresultaten att batteriet varit urkopplad en vecka?
B) Med dessa mätresultat så var det kanske onödigt att jag köpte nytt batteri?
C) Jag undrade förut om ett dåligt batteri kan ha påverkat styrservon. Men kan det vara tvärtom också, dvs att fel på styrservon påverkat batteriet och tömt den på ström?
D) Är det här jag köper en OBDeleven?
https://obdeleven.se/
Ser ut som att det finns andra versioner och kanske något billigare på amazon också.
E) Varför är det så att jag behöver göra en grundinställning eller radera felkoder på styrservon? Har den något minne som kommer ihåg vad som hänt?
F) Var kopplar man in en OBD läsare?
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 22 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 613 Inlägg
för 12 timmar sedan
#17
Om batteriet varit urkopplat så länge så bör du få ett vettigt resultat av hur batteriet faktist mår.
Inkopplat i en bil så ligger det alltid en förbrukning (generellt kring 50mA) ifrån styrdon, klocka, osv.
Hur snabbt detta suger ur ett batteri beror helt enkelt på batteriets kapacitet.

Nya batterier kan ju stå länge på hyllorna, och de har väldigt sällan problem att veva igång en bil.

Du kan ha fått fel på servon så att den ligger och drar ström hela tiden.

Vill du mäta viloförbrukning så flyttar du multimeterns röda kabel till 10A kontakten på multimetern.
Sedan så lossar du batteriets minuskabel och lägger åt sidan.
Sedan så ansluter du multimeterns prober, en till batteriets minuspol, och en till minuskabeln.
Multimetern skall vara inställd på DC Ampere 200, vad har du för multimeter?
Bilen skall vara stängd och låst med enbart huven öppen.

Till en början kommer du att ha en hög förbrukning, men efter sisådär 15-20 minuter så bör du komma ner på viloförbrukningen.

Min obd11 köptes på Eftermontering sisådär 2019.
Kan inte uttala mig om andra ÅF.

Berornde på hur allvarligt felet är så kan det krävas upp mot 255 uppvärmningscykler, dvs motor kall till varm, innan en felkod släcker sig själv OM felet ej återkommit under denna tid.
En felkod KAN hindra systemet från att fungera som det skall även fast det egentligen inte är något fel just nu.

Vid spänningsfall så kan komponenten tappa sin grundinställning.
T.ex spjällhus på VW kräver en grundinställning så fort du har kopplat ur kontakten.

Diagnoskontakten brukar sitta vid förarens fotutrymme på vw, ungefär i linje eller till vänster om kopplingspedalen.
Man kan också söka på google efter ?märke modell år + obd location?.
Senast redigerat av Jesper328 (för 12 timmar sedan)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
13 984 Inlägg
för 1 timme sedan
#18
hur långt ner dippar batteriet när du kör startmotorn?   för går ner för lågt.. så stänger servon av sig direkt. 

servon är alltid första grejen som stängs av
så säg att batteriet är dåligt.  så kan det endå visa 13v när det står obelastat men dippa ner under 7volt när man kör startmotorn..  bilen startar och allt  men styrboxen till servon startar aldrig förnes det är för sent

Kör fort så hinner inget hända...


Sök