I viscon har du ingående axel från fördelningslådan, och utgående axel till diffklumpen bak.
På dessa axlar sitter det lameller växelvis, som badar i silikonolja.
Så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet händer ingenting, oljan vispas bara runt.
Men om det börjar bli differens på axlarna, värms oljan upp av friktionen och blir allt tjockare och stelare, och tvingar då lamellerna att snurra samtidigt.
När folk kör med olika rullomkrets bak och fram så snurrar axlarna alltid olika fort, och då slits lamellerna upp.
Sen kommer folk och klagar på att fyrhjulsdriften inte fungerar...
Haldexen fungerar i princip likadant, det är bara det att det sitter en elektrisk hydraulpump som tvingar en kolv att låsa lamellerna istället. Så Haldexen styrs med en dator istället helt enkelt.
Senast redigerat av TurbOla (1 januari 2011)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet