2787
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
691 867 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
84 Inlägg
27 december 2010
#101
Jag vil säga att viskon har bättre livslängd än Haldexarna, dom nya e det jo strul med hela tiden. Bytt många av dom på jobbet. sad Viskon e skitfin! Fungerar klockrent, på bana, bogsering, snölek och dom flästa ställen egentligen smile

Per-Turbo

Forummoderator
26 389 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#102
Till de senast inkomna: kul att höra att det finns de som är positivt ställda till viscon smile Kände mig ganska ensam där ett tag. Själv tycker jag den funkar utmärkt och det är samtidigt spännande att se vart man kan ta sig fram utan att få stopp. Personligen sitter det fortfarande kvar i "ryggen", känslan när man hade 240:in och man körde på en plats och visste att det här kommer nog att gå åt pipsvängen - och vipps så satt man fast.
Med denna så har man samma känsla, men likt förbannat så driver han bara på och ingenting verkar vara en match. Dock lär väl matchen komma när det väl lider.. tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 december 2010
#103
Per-Turbo skrev:
Jag vil säga att viskon har bättre livslängd än Haldexarna, dom nya e det jo strul med hela tiden. Bytt många av dom på jobbet. sad Viskon e skitfin! Fungerar klockrent, på bana, bogsering, snölek och dom flästa ställen egentligen smile

Om man ska bogsera med visco så ska väl helst alla fyra hjulen vara på marken, eller inga?
Annars så tror viscon att ena hjulparet spinner, och försöker "aktivera" vilket ju sker hydromekaniskt, och då sliter man upp någonting i drivlinan, antagligen lamellerna i viscon.

Men har också hört att man haft problem med Haldexarna, speciellt vid bilbesiktningen.
Vet ett par 3st S60R/V70R som man kört på bromsprovaren med avstängd Haldex (dragit säkringen i bagaget) och Haldexen rasat antingen på bilprovningen eller omgående efteråt, i Skåne-trakten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 389 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#104
TurbOla skrev:
Per-Turbo skrev:
Jag vil säga att viskon har bättre livslängd än Haldexarna, dom nya e det jo strul med hela tiden. Bytt många av dom på jobbet. sad Viskon e skitfin! Fungerar klockrent, på bana, bogsering, snölek och dom flästa ställen egentligen smile

Om man ska bogsera med visco så ska väl helst alla fyra hjulen vara på marken, eller inga?
Annars så tror viscon att ena hjulparet spinner, och försöker "aktivera" vilket ju sker hydromekaniskt, och då sliter man upp någonting i drivlinan, antagligen lamellerna i viscon.

Men har också hört att man haft problem med Haldexarna, speciellt vid bilbesiktningen.
Vet ett par 3st S60R/V70R som man kört på bromsprovaren med avstängd Haldex (dragit säkringen i bagaget) och Haldexen rasat antingen på bilprovningen eller omgående efteråt, i Skåne-trakten.

Apropå besiktning. Under senaste besiktning så körde vi vanliga rundan, vilket brukar avslutas med bromsprovet. Snacka om förvåning från min sida när vi körde runt ett extravarv, och han berättar att man inte får köra på rullarna med denna bil, utan måste, citerat: "känna manuellt om bromsarna är bra..och det verkar dom ju göra", slut citat tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

R som i Robban....
122 Inlägg
27 december 2010
#105
AirOne skrev:
Till de senast inkomna: kul att höra att det finns de som är positivt ställda till viscon smile Kände mig ganska ensam där ett tag. Själv tycker jag den funkar utmärkt och det är samtidigt spännande att se vart man kan ta sig fram utan att få stopp. Personligen sitter det fortfarande kvar i "ryggen", känslan när man hade 240:in och man körde på en plats och visste att det här kommer nog att gå åt pipsvängen - och vipps så satt man fast.
Med denna så har man samma känsla, men likt förbannat så driver han bara på och ingenting verkar vara en match. Dock lär väl matchen komma när det väl lider.. tongue

haha känner igen det där tongue körde själv 940 i början och får samma känsla fortfarande med v70in men det bara bär iväg tongue är helnöjd med min AWD jag med smile


Forummoderator
26 389 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#106
RoobsteR skrev:
AirOne skrev:
Till de senast inkomna: kul att höra att det finns de som är positivt ställda till viscon smile Kände mig ganska ensam där ett tag. Själv tycker jag den funkar utmärkt och det är samtidigt spännande att se vart man kan ta sig fram utan att få stopp. Personligen sitter det fortfarande kvar i "ryggen", känslan när man hade 240:in och man körde på en plats och visste att det här kommer nog att gå åt pipsvängen - och vipps så satt man fast.
Med denna så har man samma känsla, men likt förbannat så driver han bara på och ingenting verkar vara en match. Dock lär väl matchen komma när det väl lider.. tongue

haha känner igen det där tongue körde själv 940 i början och får samma känsla fortfarande med v70in men det bara bär iväg tongue är helnöjd med min AWD jag med smile

Trevligt att höra smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 december 2010
#107
AirOne skrev:
Apropå besiktning. Under senaste besiktning så körde vi vanliga rundan, vilket brukar avslutas med bromsprovet. Snacka om förvåning från min sida när vi körde runt ett extravarv, och han berättar att man inte får köra på rullarna med denna bil, utan måste, citerat: "känna manuellt om bromsarna är bra..och det verkar dom ju göra", slut citat tongue

Ja, det syns på deras dator när din bil ploppar upp där, då viscon kan smälla om dom försöker köra den i bromsprovaren.

Det gäller dock inte bara Volvo, utan de flesta bilar med "permanent" fyrhjulsdrift utan möjlighet till egentlig avstängning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 389 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#108
TurbOla skrev:
AirOne skrev:
Apropå besiktning. Under senaste besiktning så körde vi vanliga rundan, vilket brukar avslutas med bromsprovet. Snacka om förvåning från min sida när vi körde runt ett extravarv, och han berättar att man inte får köra på rullarna med denna bil, utan måste, citerat: "känna manuellt om bromsarna är bra..och det verkar dom ju göra", slut citat tongue

Ja, det syns på deras dator när din bil ploppar upp där, då viscon kan smälla om dom försöker köra den i bromsprovaren.

Det gäller dock inte bara Volvo, utan de flesta bilar med "permanent" fyrhjulsdrift utan möjlighet till egentlig avstängning.

Ok. Bra att veta.
Var dessutom trevlig att höra att bromsarna verkar vara renoverade bak. Nya slangar bland annat.
Dock skall skivorna bytas. Med tanke på att de främre var så tunna att den ene sprack som en cd-skiva när jag skulle banka lös den, så är det nog lika bra att byta runt om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

210 Inlägg
28 december 2010
#109
TurbOla skrev:
Per-Turbo skrev:
Jag vil säga att viskon har bättre livslängd än Haldexarna, dom nya e det jo strul med hela tiden. Bytt många av dom på jobbet. sad Viskon e skitfin! Fungerar klockrent, på bana, bogsering, snölek och dom flästa ställen egentligen smile

Om man ska bogsera med visco så ska väl helst alla fyra hjulen vara på marken, eller inga?
Annars så tror viscon att ena hjulparet spinner, och försöker "aktivera" vilket ju sker hydromekaniskt, och då sliter man upp någonting i drivlinan, antagligen lamellerna i viscon.

föregående talare per-turbo lär ju ha menat att de gått bra att bogsera lös bilar med sin awd. så lär va så han menar smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 december 2010
#110
VXC70 skrev:
föregående talare per-turbo lär ju ha menat att de gått bra att bogsera lös bilar med sin awd. så lär va så han menar smile

Det är nog så sant, jag var nog trött när jag skrev mitt inlägg. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 389 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#111
TurbOla skrev:
VXC70 skrev:
föregående talare per-turbo lär ju ha menat att de gått bra att bogsera lös bilar med sin awd. så lär va så han menar smile

Det är nog så sant, jag var nog trött när jag skrev mitt inlägg. tongue

Att bogsera lös bilar kan jag intyga att det inte är några problem. Häromnatten drog jag lös en 240 som hade skurit ner i en vänstersväng med fronten och sedan snurrat ner med arschlet i samma dike. Satt ganska djupt men det var inga problem att dra upp honom smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

210 Inlägg
28 december 2010
#112
AirOne skrev:
TurbOla skrev:
VXC70 skrev:
föregående talare per-turbo lär ju ha menat att de gått bra att bogsera lös bilar med sin awd. så lär va så han menar smile

Det är nog så sant, jag var nog trött när jag skrev mitt inlägg. tongue

Att bogsera lös bilar kan jag intyga att det inte är några problem. Häromnatten drog jag lös en 240 som hade skurit ner i en vänstersväng med fronten och sedan snurrat ner med arschlet i samma dike. Satt ganska djupt men det var inga problem att dra upp honom smile

jo har samma erfarenheter att dra lös tongue inte behöver man vänta på nån visko ska bli varm, som fördomarna lyder :p


Forummoderator
26 389 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#113
VXC70 skrev:
AirOne skrev:
TurbOla skrev:

Det är nog så sant, jag var nog trött när jag skrev mitt inlägg. tongue

Att bogsera lös bilar kan jag intyga att det inte är några problem. Häromnatten drog jag lös en 240 som hade skurit ner i en vänstersväng med fronten och sedan snurrat ner med arschlet i samma dike. Satt ganska djupt men det var inga problem att dra upp honom smile

jo har samma erfarenheter att dra lös tongue inte behöver man vänta på nån visko ska bli varm, som fördomarna lyder :p

Nej precis. Kan till och med sladda i korsningar om jag vill, för driver bak gör han nästan direkt smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

84 Inlägg
28 december 2010
#114
Viscon fixar det fint, men inte växellådan.. 2st automatlådars diff gick sönder. Bytade till M58, viscon e lika fin smile
Bogserad bilar på banan i från sanden och nogra avåkningar i snön har man också räddat med V70 AWD:n

Per-Turbo

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#115
Update!

120101



Kvällen innan det nya året kunde jag inte hålla mig. Lamporna kom i raketfart hem så det hade tagit nog med tid tyckte jag tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/1034832_dh47ak.jpg
[Tagen 101231]*..kvällen innan nya året satt jag och bytte lampor i panelen..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/1034833_9nyalt.jpg
[Tagen 101231]*..blev fyra lampor som fick plats. De andra kontakterna hade andra sorters lampor..*

Ursäkta bildkvalitén men..aja det syns i alla fall vad det är smile

Gott nytt år på er smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

84 Inlägg
1 januari 2011
#116
Nice smile Det blev snyggt!

Gott Nytt År!

AWD'n driver 5% på bakhjulen hela tiden, så inga problem å sladda lite i rondeller och andra roliga platser wink

Per-Turbo

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#117
Per-Turbo skrev:
Nice smile Det blev snyggt!

Gott Nytt År!

AWD'n driver 5% på bakhjulen hela tiden, så inga problem å sladda lite i rondeller och andra roliga platser wink

Tackar smile
Nej, jag märkte att det inte var några problem att ta sig upp för uppförsbackar heller, med trailer och pålastad bil heller bakpå, häromdagen smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 januari 2011
#118
Per-Turbo skrev:
AWD'n driver 5% på bakhjulen hela tiden, så inga problem å sladda lite i rondeller och andra roliga platser wink

5% vid normal körning ja, dvs utan spinn.

Om framhjulen spinner för viscon över upp till 50% på bakhjulen, som för övrigt är diffbromsad upp till 50km/h, så det går nog att få upp ställ ja. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#119
TurbOla skrev:
Per-Turbo skrev:
AWD'n driver 5% på bakhjulen hela tiden, så inga problem å sladda lite i rondeller och andra roliga platser wink

5% vid normal körning ja, dvs utan spinn.

Om framhjulen spinner för viscon över upp till 50% på bakhjulen, som för övrigt är diffbromsad upp till 50km/h, så det går nog att få upp ställ ja. smile

En fråga: hur "låser" den vid 50 procent egentligen? Eller är det på ett ungefär den för över 50 procent..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 januari 2011
#120
I viscon har du ingående axel från fördelningslådan, och utgående axel till diffklumpen bak.

På dessa axlar sitter det lameller växelvis, som badar i silikonolja.

Så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet händer ingenting, oljan vispas bara runt.

Men om det börjar bli differens på axlarna, värms oljan upp av friktionen och blir allt tjockare och stelare, och tvingar då lamellerna att snurra samtidigt.

När folk kör med olika rullomkrets bak och fram så snurrar axlarna alltid olika fort, och då slits lamellerna upp.

Sen kommer folk och klagar på att fyrhjulsdriften inte fungerar...

Haldexen fungerar i princip likadant, det är bara det att det sitter en elektrisk hydraulpump som tvingar en kolv att låsa lamellerna istället. Så Haldexen styrs med en dator istället helt enkelt.
Senast redigerat av TurbOla (1 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök