4140
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
692 912 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Forummoderator
26 417 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
Update!

150725

Äntligen är tändstiften bytta till nya fräscha fina diton. Var ju som lite bökigare att byta på denna än på en Volvo 240 eller Mazdan, för inte bara ska locket över stiften bort utan det underlättar också om man skruvar lös tryckröret som sneddar över hela härligheten.
Hursomhelst..och här tror jag att jag också upptäckte varför han blåryker när man startar.
Glömde ta en bild, men under locket så gömde sig en hel del olja..och en del av det har runnit ner i ett par av tändstiftsbrunnarna..och då torde det ju också ha följt med ut i avgassystemet när man startat - korrekt?
Nu är det dock rengjort under locket, så får se om det kommer tillbaka. Har man tur så kommer det ifrån när man fyllt på med olja..oavsett så har jag nu blivit tveksam till att det är tätningarna i motorn som blivit dåliga.
Men..vad vet jag..hoppas i alla fall att felet är funnet, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
25 juli 2015
Hade samma problem på min gamla BMW, var ventilkåpspackningarna som hade gått sönder...

Edit: Dock vet jag inte om jag missförstod, men olja som ligger i tändstiftbrunnarna kan ju inte komma in i motorn. Gängorna till tändstiften är ju täta. Däremot så kan bilen misstända eftersom tändpulsen till tändstiftet hoppar via oljan till blocket istället för genom tändstiftet.
Senast redigerat av Mervolic (25 juli 2015)

Forummoderator
26 417 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Hade samma problem på min gamla BMW, var ventilkåpspackningarna som hade gått sönder...

Jao fast..då borde det väl läcka ner på sidorna?
Det här såg mer ut som att det hade runnit ner från oljepåfyllningslocket eller liknande.

Yawn...
3 151 Inlägg
25 juli 2015
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Det här såg mer ut som att det hade runnit ner från oljepåfyllningslocket eller liknande.

Jag vet inte vart det tar vägen faktiskt, det såg inte ut att ha runnit så mycket på BMW:n heller, men du har antagligen rätt i ditt antagande.

Forummoderator
26 417 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Jag vet inte vart det tar vägen faktiskt, det såg inte ut att ha runnit så mycket på BMW:n heller, men du har antagligen rätt i ditt antagande.

Nu blev jag ju bara förvirrad, haha.
Men samtidigt må du ju har rätt i din poäng, för drar man åt stiften så torde ju inget kunna komma ner.
Dock så var några av stiftens gängor blöta av olja..måhända dom inte varit riktigt åtdragna och oljan har kommit ner ändå?

Yawn...
3 151 Inlägg
25 juli 2015
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Men samtidigt må du ju har rätt i din poäng, för drar man åt stiften så torde ju inget kunna komma ner.
Dock så var några av stiftens gängor blöta av olja..måhända dom inte varit riktigt åtdragna och oljan har kommit ner ändå?

Det känns som att stiftet skulle ha flugit all världens väg om du inte hade det tillräckligt åtdraget (har hänt mig, jag trodde att min kompis drog åt stiften, men han hade bara dragit åt tre av fyra av okänd anledning, så det blev en mysig bula i motorhuven). Det är ju ganska högt tryck inne i cylindern, så eventuell olja och löst sittande tändstift borde ju pressats ut.

Drar man åt stiften som man ska så kommer det varken ut eller in någonting, och om man får välja något så skulle den komprimerade bensin- och luftblandningen i cylindern blåsa rent hela tändstiftbrunnen hellre än att oljan letar sig ner längs stiftet.

Forummoderator
26 417 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Det känns som att stiftet skulle ha flugit all världens väg om du inte hade det tillräckligt åtdraget (har hänt mig, jag trodde att min kompis drog åt stiften, men han hade bara dragit åt tre av fyra av okänd anledning, så det blev en mysig bula i motorhuven). Det är ju ganska högt tryck inne i cylindern, så eventuell olja och löst sittande tändstift borde ju pressats ut.

Drar man åt stiften som man ska så kommer det varken ut eller in någonting, och om man får välja något så skulle den komprimerade bensin- och luftblandningen i cylindern blåsa rent hela tändstiftbrunnen hellre än att oljan letar sig ner längs stiftet.

Sant sant..så..min teori sprack väl där då antar jag.
Fan..hade känts så bra om det hade varit lösningen.

2 030 Inlägg
26 juli 2015
Jag Tror att din teori kan stämma ändå, har läst förut att oljan kan rinna ner via gängorna.(om jag minns rätt)
Men det Mervolic talar ju emot det och det. Men som sagt, jag är inte säker wink

Men om det fortsätter komma olja där så är det ett par o-ringar mellan ventilkåpan och toppen som är dåliga.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Forummoderator
26 417 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Jag Tror att din teori kan stämma ändå, har läst förut att oljan kan rinna ner via gängorna.(om jag minns rätt)
Men det Mervolic talar ju emot det och det. Men som sagt, jag är inte säker wink

Men om det fortsätter komma olja där så är det ett par o-ringar mellan ventilkåpan och toppen som är dåliga.

Ska hålla utkik så får vi se om det tillkommer mer olja.

Yawn...
3 151 Inlägg
27 juli 2015
BlueScreeen skrev:

Jag är inte heller säker på det jag säger, jag bara svamlar som vanligt... roll

Forummoderator
26 417 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
BlueScreeen skrev:

Jag är inte heller säker på det jag säger, jag bara svamlar som vanligt... roll

Du brukar ha dina poänger Oskar, så jag noterar dom såklart, hehe.
Är hemma nu igen i alla fall. 60 mil ner och 60 mil hem, och inga problem under hela resan.
Härligt var ordet!

Yawn...
3 151 Inlägg
30 juli 2015
Skönt, då kanske du hade rätt ändå, du kanske hade missat påfyllningshålet en aning bara. smile

2 030 Inlägg
31 juli 2015
Skönt att resan gick felfritt! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R

Forummoderator
26 417 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Skönt, då kanske du hade rätt ändå, du kanske hade missat påfyllningshålet en aning bara. smile

Ska öppna upp luckan igen och kolla bara så får vi se.

BlueScreeen skrev:
Skönt att resan gick felfritt! smile

Oja. Inte för att jag dock var så supernervös inför själva resan i sig, men det här med oljan är lite av ett orosmoment ändå.
Plus att han fortfarande poffar blårök just när man startar, så tror fortfarande att det är dom där packningarna som är dåliga. Frågan är bara om det är nåt mer som ligger på bordet..

Forummoderator
26 417 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
Update!

150908

Inte mycket till uppdatering, men besiktigade V70:in i morse. Hade på känn att det skulle gå åt helvete, och ångesten var inte direkt liten när man satt där och väntade på ens regnummer skulle dyka upp på tavlan.
Väl inne så blev jag väl bemött av en oerhört trevlig besiktningsman, och jag förklarade som det var på direkten, att jag inte var så hoppfull denna gång.
Dels på grund av råddjuret jag plockade tidigare, som spräckte frontkorgen så ena lyktan inte riktigt sitter som den ska - vilket visade sig vara helt ok för den satt ju på sin plats - och sedan när bilen var uppe på lyften så påtalade jag att ena bakdämparen har börjat läcka - andra uppsättningen dämpare - vilket har gjort att ena framhjulet har börjat slita snett.
"- Ja det är ju lite sneslitet det här", säger han åt däcket som i ärlighetens namn är helt åt helvete snedslitet. Och jo, klart jag höll med, och berättade om mina planer om att jag hade tänkt vänta till vintern då jag kan slänga på mina nya vinterdäck, på med nya dämparna som jag har liggande och sedan göra en ny fyrhjulsinställning - varvid den trevlige besiktningsmannen inte skrev upp någon av punkterna.
Rullade således igenom med ett blankt papper.
Jojagtackarjag!

Yawn...
3 151 Inlägg
8 september 2015
Det var ju schysst smile Kul!

Forummoderator
26 417 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Det var ju schysst smile Kul!

Oerhört schysst må jag säga.
Annars brukar det ju kunna vara ett lotteri att rulla in där, haha.
MEN, jag håller mitt ord, och grejerna skall såklart fixas. Nu fick jag dock tid på mig att fixa det också.

1 484 Inlägg
8 september 2015
w00pw00p! grattis wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Forummoderator
26 417 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
skrotnisse89 skrev:
w00pw00p! grattis wink

Tacktack, hehe.

2 030 Inlägg
9 september 2015
Kul med sådana besiktningsmän! smile
Var samma gällande min V40 och ett bromsrör, har planerat att fixa det och det ska så även ske smile

Sök