Köpte nytt startbatteri i höstas, ett Varta AGM. Senaste månaden har jag inte kört utan bara flyttat bilen en gång i veckan pga städnatt så ca 3 kallstarter vid temperaturen mellan ca 0 och -5°C. Vid sista starten för en veckan sedan gick det lite trögt så idag tog jag hem batteriet för att ladda, och helt plötsligt visar laddaren 8,3 V. Det är väl katastrofalt dåligt!? Batteriet kom direkt utifrån så det är kanske 5°C.
För det första är alltså batteriet nytt och för det andra kunde det starta bilen för en vecka sedan. Båda dessa omständigheter tycker jag talar starkt för att det inte är något fel på batteriet? Men å andra sidan, hur ofta går en bilbatteriladdare (CTek) sönder "lite halvt"? Dvs den går ju igång, skärmen tänds och man får en avläsning, dvs på ytan verkar den ju hel.
Kan batteriets temperatur spöka? Dålig kontakt med polerna?
---
Uppdatering: kan tillägga att centrallås, automatiska backspeglar och elektriska stolar fungerade som vanligt när jag hämtade batteriet (däremot provade jag inte att starta, det ska jag göra imorgon). Dessa funktioner drar väl inte jättemycket ström, men samtidigt - om batteriet är på 8,3 V borde väl dylikt anpassat till 12 V inte fungera alls?
Senast redigerat av d-b (Igår 19:15)