Widing_ skrev:
Hejsan!
Ni som läste om mitt inlägg "nekad till lån", nu har jag fått lånet.
Och tänkte köpa en bil mellan 20-30 tusen, och jag har verkligen ingen aaaaning om vad man kan köpa för bil som e vettig, pålitligt och "rolig" att busköra lite med. Alltså en bil som e mycket bil för pengarna.
Jag har redan haft 2st 740s, 2st golf och 1 BMW.
Dock inget med turbo.Är sugen på en
Saab 900 - 94a, men de är helt nytt för mig, skulle något paja, så kanske jag blir stående o inte har en aning om vad jag kan göra. Haha.
Några tips?
Några vanliga fel på saab 900 som man ska tänka på?
Är de bra kvalité?Vore plus om de satt nått litet chip i o lite sjystare än orginal
Suttit och letat som en tok i 2 dagar nu, men inte tusan hittar jag något. De gjorde jag hela tiden när jag inte hade pengarna.
Ha de gött!
Saab 900, speciellt 94-96, är inte på något sätt synonymt med kvalité tyvärr. De årsmodellerna hade grava problem med galvsläpp, och det är svårt att hitta några utan rost på nederkant dörrar, hundben och baklucka. Hjulupphängningen fram är rentav dålig och underdimensionerad t o m för sugmotorerna, men de flesta borde vara kampanjuppgraderade till samma länkarmssystem som på 96-98 som i alla fall gör jobbet lite bättre. Handbromsen måste spännas ofta. Väldigt ofta. Vajrarna går genom ett antal fästen under bilen, och kärvar lätt. Man spänner handbromsen inför besiktningen, och åker sedan utan till nästa besiktning för att man tröttnar på att fixa den.
Något som är riktigt bra och bara går och går är motorerna. Speciellt turbon är ju helt underbar. Men vad hjälper det när resten av bilen faller ihop runtom motorn? 94-97 har förresten vajerkoppling om den inte är modifierad. Man vänjer sig, och det kan vara kul att se kompisar få kärringstopp när de inte orkar med kopplingen, men det känns lite B.
Skulle någon dessutom vilja ha 20k för en N/A 900 94-96 är det ett kraftigt överpris.
Edit: Det finns inga chip till sug-saabar som kan ge mer än kanske 10 hk. Köp en turbo om du vill chippa.
Jaha, det gick att tolka ditt första inlägg som att du inte skulle ha turbo. Well, oavsett vad som är gjort på den bil du länkar är det fortfarande en ng900 -94. Det går inte att få igen det man gör på bilen när man säljer. Med det sagt så kvarstår ju alla andra problem såsom rost, handbroms, hjulupphängning osv. Vill du ha en bruksbil ska du nog satsa på en gubbkörd, välservad original, med sådana bekvämligheter som ACC och sådant kvar. Köpa gammal busbil är nog en bra garanti för att få stå i garaget och svära oftare,
och i den andra tråden var det ju prio 1 för dig att ha en bil som du kan lita på tar sig till jobbet varje dag. Då känns det jävligt underligt när du länkar till en trimmad, antagligen rätt hårt körd bil.
Att titta på de andra modellerna är nog inte heller så dumt. 9000 har också sina problem, men de är inte så dyra eller irriterande som på 900:an.