3809
Sök

Drifting - 200 sughästar, eller 200 turbohästar?

Flickspanare
728 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Som topic lyder.
Jag och en polare pillar ihop en bil nu snabbt innan rudskogen.
Men vi är lite oense om vad för maskineri vi skall använda. Han vill åka med dubbla weber 45:or och jag vill åka en småvässad turbomaskin. Han påstar att sug är bättre vid drifting?!
Vilket skulle ni föredra?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

52 Inlägg
11 augusti 2010
#2
Bättre med sughästar för du har hela effekten redan från början. Men det är hur mycket lättare att trimma vidare på en turbomotor.

415 Inlägg
11 augusti 2010
#3
Har ni funderat på v8? Grymt bottenvrid och massor med delar om man vill trimma vidare. Kanske lite tung men finns mycket delar i aluminium.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

8 252 Inlägg
11 augusti 2010
#4
Skulle definitivt föredra turbomaskin pga bredare register. Och ska man ha en sugmotor så ska det i så fall vara en lite störe rackare som orkar lite genom hela registret. Sen beror det ju lite vad man har för bil med.


Japanese Engineering
690 Inlägg
11 augusti 2010
#5
Turbomaskin, Marlboroman har rätt!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2010
#6
S40_POWER skrev:
Bättre med sughästar för du har hela effekten redan från början. Men det är hur mycket lättare att trimma vidare på en turbomotor.

Hela effekten från början?
Du menar alltså att man har 200hk vid tomgång? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hemlös
321 Inlägg
11 augusti 2010
#7
Turbo är ju alltid turbo wink

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

Supraman
2 300 Inlägg
11 augusti 2010
#8
Marlboroman skrev:
Skulle definitivt föredra turbomaskin pga bredare register. Och ska man ha en sugmotor så ska det i så fall vara en lite störe rackare som orkar lite genom hela registret. Sen beror det ju lite vad man har för bil med.

Registret e ju beroende på setup.
Så länge motorn e välbyggd och en bra setup så tror jag faktiskt att de kvittar.
Sugmotorn kan nog va enklare att kontrollera då man slipper ev turbokick.
Allt är en smaksak.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Slav
1 454 Inlägg
11 augusti 2010
#9
åka på rudskogen skulle jag föredra lite mer än 200 hk först å främst..

Sen turbo smile jag tror de finns en anledning till att alla japanare åker turbo bilar wink

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2010
#10
Stefan Varberg skrev:
Registret e ju beroende på setup.
Så länge motorn e välbyggd och en bra setup så tror jag faktiskt att de kvittar.
Sugmotorn kan nog va enklare att kontrollera då man slipper ev turbokick.
Allt är en smaksak.

Med snälla kammar behöver det inte bli mycket turbokick. 850n är väldigt snäll i registret, t.ex.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 augusti 2010
#11
TurbOla skrev:
S40_POWER skrev:
Bättre med sughästar för du har hela effekten redan från början. Men det är hur mycket lättare att trimma vidare på en turbomotor.

Hela effekten från början?
Du menar alltså att man har 200hk vid tomgång? roll

Jag natar att han menar att man slipper trimma sugmotorn. Eftersom TS skrev "småvässad turbomotor" skulle han då behöva trimma den lite, och han hade ju inte så mycket tid på sig.

Jag röstar turbo. Turbon ger ju högre medeleffekt eftersom den har maxvridet över ett större område och därför presterar betydligt högre effekt än sugmotorn i mellanregistret. Det måste väl kunna vara en fördel? Jag har inte kört en enda modern turbobil med nära original effekt som lider av ketchupturbo, utan tvärtom har de haft mjuka kraftstegringar allihop, så det lär inte vara ett problem. Med 200 hk kommer inte hjulen att börja spinna hejdlöst när turbon kickar i. Det är ju inte V-tech precis lol. Och så är ju sugmotor fett ghey förstås wink


1 396 Inlägg
11 augusti 2010
#12
Köp en 350-400 hk Chevrolet 350,m ligger runt 25000kr färdiga på nitroz.se

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

2 021 Inlägg
11 augusti 2010
#13
turbomotor helt klart.
möjligtvis om du kör på en 6 cyl eller större om du ska kö sugmotor.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2010
#14
Jag röstar på en större sugmotor för ett bredare och ärligare register än i en turbomotor, men samma trimpotential som i en turbomotor får du inte. Men det är som sagt en smaksak vilket man föredrar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2010
#15
Rquired skrev:
Jag röstar på en större sugmotor för ett bredare och ärligare register än i en turbomotor, men samma trimpotential som i en turbomotor får du inte. Men det är som sagt en smaksak vilket man föredrar.

Registret bestäms inte av ifall det är sugmotor eller turbomotor (inte mestadels i alla fall) utan hur toppen är utformad, vilka kamaxlar som används, lyft och duration, och om det används en rätt dimensionerad turbokompressor eller en överdimensionerad, som inte vaknar förrän vid 5000RPM, kompression...

Det finns ju sugmotorer som är jättetrötta upp till 4000RPM men sen piggnar till ordentligt, original turbomotorer är ofta pigga redan från 2500RPM.

Eller ta Honda Civic Type R som exempel, där får du ju inte ut någon riktig effekt förrän vid riktigt höga varvtal.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2010
#16
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Jag röstar på en större sugmotor för ett bredare och ärligare register än i en turbomotor, men samma trimpotential som i en turbomotor får du inte. Men det är som sagt en smaksak vilket man föredrar.

Registret bestäms inte av ifall det är sugmotor eller turbomotor (inte mestadels i alla fall) utan hur toppen är utformad, vilka kamaxlar som används, lyft och duration, och om det används en rätt dimensionerad turbokompressor eller en överdimensionerad, som inte vaknar förrän vid 5000RPM, kompression...

Det finns ju sugmotorer som är jättetrötta upp till 4000RPM men sen piggnar till ordentligt, original turbomotorer är ofta pigga redan från 2500RPM.

Eller ta Honda Civic Type R som exempel, där får du ju inte ut någon riktig effekt förrän vid riktigt höga varvtal.

Ok helt rätt, jag generaliserade lite. Det beror förstås på vilken turbo eller sugmotor TS tänkt använda men. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
11 augusti 2010
#17
Står ju ingenstans alss vad det är för en motor ni tänkt ha. ...

Är det en 1,1l Gammal starlet eller en 3l porsche ?

Slav
1 454 Inlägg
12 augusti 2010
#18
KHRacing skrev:
Står ju ingenstans alss vad det är för en motor ni tänkt ha. ...

Är det en 1,1l Gammal starlet eller en 3l porsche ?

Volvo B16 wink

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 augusti 2010
#19
Sugmotor=mindre vrid och i 90% av fallen stendöda på låga varv och måste dras upp till rödmarkeringen nästan innan man får ut effekt. Så här är det på de flesta sugmotorer som jag antar att dem skulle ha råd med. Detta gäller dock inte v8, dem drar ju tidigt som fan.

Turbo= bredare register, och i 90% av fallen mer vrid(mot "vanliga" sugmotorer, inte v8), samt mer lättrimmat. Jag hade valt en turbo eller en v8, vrid verkar vara viktigare än ren toppeffekt i drifting.

EDIT. observera att detta är efter mina egna erfarenheter och upplevelser, jag har aldrig tävlat i drifting...
Senast redigerat av AcesHigh666 (12 augusti 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KHRacing
12 augusti 2010
#20
AcesHigh666 skrev:
Sugmotor=mindre vrid och i 90% av fallen stendöda på låga varv och måste dras upp till rödmarkeringen nästan innan man får ut effekt. Så här är det på de flesta sugmotorer som jag antar att dem skulle ha råd med. Detta gäller dock inte v8, dem drar ju tidigt som fan.

Turbo= bredare register, och i 90% av fallen mer vrid(mot "vanliga" sugmotorer, inte v8), samt mer lättrimmat. Jag hade valt en turbo eller en v8, vrid verkar vara viktigare än ren toppeffekt i drifting.

EDIT. observera att detta är efter mina egna erfarenheter och upplevelser, jag har aldrig tävlat i drifting...

Du har helt rätt i din beskrivning..
Men så finns det ju olika människor(som tur e) som har olika körstilar.


jag gillar exempelvis att varva högt & växla mycket när jag kör/sladdar.
men min motors karaktär är inte byggd så alls.
jag har 1bar vid 2700varv i ettans växel redan & runt 2,3bar vid låga 6700varv.
t.o.m i hårnålen på Sturupraceway kan jag köra treans växel...

http://www.youtube.com/watch?v=8ylas_ZwbL4


Sök