3225
Sök

Hatthylle bygge (bas) Saab 9-5 -98, Lite förslag å råd

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan

Har kört en sluten 12*2 gas låda i bilen innan, men vart inte nöjd med det,

Nu skulle jag vilja göra ett litet "mini bygge" å sätta kanske två stycken 10" i hatthyllan,

jag har kollat runt lite på högtalare och det är bara element jag är ute efter, men om ni förslår ett steg till så gör det inget smile

Hur tycker ni man ska ha ? Finns ju Open-air element då behöver man ingen låda under ?
eller ska man bygga låda under hatthyllan ?

Mycket förslag å råd skulle vara fint

Gjorde en liten demonstrations bild, bara så ni får en liten uppfattning,
det är ingen proffs ritning direkt men haha

hur kan man göra med basporten, behövs det ? Skulle vilja ha så djup och å rapp bas som möjligt i en öppen hatthylla.

http://img138.imageshack.us/img138/8417/img2990copyk.jpg
Senast redigerat av Robban98422 (11 augusti 2010)

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Om du ska ha openair-basar så ska du absolut inte ha nån port där, då tappar du en massa tryck! Du skulle ju kunna bygga en liten sluten låda under där, blir garanterat bättre ljud då än att köra openair samtidigt som det blir snyggare under hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

tysk.
592 Inlägg
11 augusti 2010
Har du skidlucka?

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
jo har skidlucka men den ska vara stängd! tongue

Okej du skulle hellre tatt å gjort en sluten låda under istället för open air alltså ?

Det skulle inte vara bättre med en portad låda under då ? ser dock kanske lite klumpigt ut med en stor tung låda hängades hoppades lite på att själva bagaget skulle fungera som låda kanske

Open air är alltså inte så bra ?

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Open air funkar, men inte lika bra som med en låda. Vist kan du bygga portat (om basarna du väljer vill ha det) men då blir den med största sannolikhet större än en portad. Jag föredrar dessutom ljudet från en sluten låda och det är enklare att bygga. Men du gör som du vill, låda röstar jag dock helt klart på. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Jag har bara en kännsla av att portad låda ger djupare å goare bas, kanske bara nått jag har fått för mig ?
nackdelen med portad är ju då såklart att lådan blir större,

Har ett Gas Alpha monoblock på 500 watt max power, Skulle det kunna orka driva 2 st 10" å en sluten låda ?
den drev 2 st gas 12 förut men inte helt fullt ut men

Saab

352 Inlägg
11 augusti 2010
Du skulle ju alltid kunna våga testa dig på en bandpass låda, gjorde en själv i en gammal 740 som test för att se hur en sådan låda spelar.
Hade 2 enklare 8" basar som fick en varsin låda som gick till en gemensam med portar upp i hatthyllan, blev faktiskt rätt förvånad vilket ljud det blev. den kan man ju även lyckas dölja rätt bra utan att få allt för mycket utrymme i bak som försvinner smile

Och om du har dubbla 10" skulle det nog slå på rätt fränt i sätena.

MVH

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Vill helst ha elementen i hatthyllan är lite störd av mig, men jag älskar att kolla på när högtalarelement flexar big_smile

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Robban98422 skrev:
Jag har bara en kännsla av att portad låda ger djupare å goare bas, kanske bara nått jag har fått för mig ?
nackdelen med portad är ju då såklart att lådan blir större,

Har ett Gas Alpha monoblock på 500 watt max power, Skulle det kunna orka driva 2 st 10" å en sluten låda ?
den drev 2 st gas 12 förut men inte helt fullt ut men

Går att spela djuuuupt med slutet å. wink Fördelen med portat är att du kan spela något högre, men under avstämningsfrekvensen tål inte basarna särskilt mycket effekt. Men bygg portat om du vill det, se till bara så att basarna trivs i portat. smile

Steget kan absolut räcka till! Ett par lättdrivna basarna ska nog inte vara nåt problem, med vad ger det ut för RMS effekt? Max är totalt ointressant.
Senast redigerat av ChriZtoffer (11 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
11 augusti 2010
Sluten låda under hyllan är ett måste om du ska få ut mer bas än 2x12" lådan du hade innan.

Hade det vart jag så hade jag rivit bort hyllan och ställt en fet baslåda där istället med basarna uppåt om man nu vill se dom. Men det är ju jag det roll

Booyakasha!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
1x125W RMS 4ohm, 1x200W RMS 2ohm.

Så det är ju inga tunga grejer, Köper hellre nytt å lite finare  tyngre basar,

Men om du säger att man kan spela djuuuupt med portat så tror jag dig wink

med vad skulle säga som 2st 10" basar av märket Rockford, Kicker , JBL, Hertz i prisklassen 1000 -1500 kr st, i en portad låda vid hatthyllan, Kan det vara nått måntro ?

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Oj, jaha, trodde det var stora GAS monoblocket. Med den effekten kommer du inte långt, och köp då inga basar i den prisklassen! Sikta på en bas isåfall eller ett par VÄLDIGT lättdrivna! Bäst vore det dock med ett nytt monoblock, sälj det du har och köp ett värre och ett par okej basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
12 augusti 2010
En liten lättdriven 8" i portad låda skulle det väl kunna räcka till.

Hade det vart 2-kanals så hade du kunnat haft 2 st 6x9" istället för rena basar

2 st sådana här skulle den nog kunna driva på bra smile http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … ng=LangSwe
Senast redigerat av Softis (12 augusti 2010)

Booyakasha!

451 Inlägg
12 augusti 2010
Det här är vad jag skulle rekommendera om du vill komma billigt undan. Och jag håller med ChriZtoffer, jag skulle bygga en sluten låda under. Jag själv gillar ljudet bättre från en sluten, men det är ju som sagt en smaksak.

2st: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19
1st: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Ja Orion ska ju vara väldigt bra har jag hört och hela 1% rabatt med hehe

Men Zachary de vette fan, De känner jag inte till, Då köper jag hellre ett litet dyrare 2 kanals steg, Tänkte driva 2st 6x9 som redan sitter i hatthyllan och agerar basar, men som jag ska sätta som mellanregister eller vad fan de nu heter,

men okej sluten låda under blir det väl då eftersom ni säger det, antar att ni själv testat å bygga en sluten låda då tongue? Har ni nån hum om hur stor lådan kommer att bli ? tanken var väl lite att kunna ha ett fungerade bagage med, Och kan man bygga en större låda så båda basarna får plats ? ska det vara några skiljeväggar i den eller bara en "tom" låda ?

Saab

16 197 Inlägg
12 augusti 2010
montera DLS 7*10" å driv dom me ett steg så behöver du ingen baslåda big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Har svårt att tro att det får plats 7 st 10" i den stackars lilla hatthyllan annars ingen dum idé tongue

Nej men får bli två st 10" som drivs av ett annat steg med låda då, om ingen annan har nått att lägga till så smile

PS, Söker först å främst begagnat för det har jag kommit på e lite billigare smile så har ni nått scysst steg liggandes så kan ni få PMa

Saab

stRaend
12 augusti 2010
evilaudio menade nog dls högtalare som är 7x10" .....

451 Inlägg
12 augusti 2010
Robban98422 skrev:
Ja Orion ska ju vara väldigt bra har jag hört och hela 1% rabatt med hehe

Men Zachary de vette fan, De känner jag inte till, Då köper jag hellre ett litet dyrare 2 kanals steg, Tänkte driva 2st 6x9 som redan sitter i hatthyllan och agerar basar, men som jag ska sätta som mellanregister eller vad fan de nu heter,

men okej sluten låda under blir det väl då eftersom ni säger det, antar att ni själv testat å bygga en sluten låda då tongue? Har ni nån hum om hur stor lådan kommer att bli ? tanken var väl lite att kunna ha ett fungerade bagage med, Och kan man bygga en större låda så båda basarna får plats ? ska det vara några skiljeväggar i den eller bara en "tom" låda ?

Orion basarna där låter riktigt bra trots det relativt låga priset, dom spelar bättre än många andra dyrare basar. Nå väl, Zachry steget länkade jag till för att det var billigt då jag fick uppfattningen om att du ville ha billigt ljud. Jag själv skulle välja det här steget till Orion basarna, http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=181, riktigt bra steg som garanterat driver basarna fullt ut.

Edit: Det var dom här som evilaudio menade. http://www.ljudstudion.se/dls-reference … -1929.aspx
Senast redigerat av Landstrom (12 augusti 2010)

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Aha okej det steget verkar lite mer intreesant smile, och dom orion basarna kan nog bli rätt nice kanske,

haha jaha okej, ja dom verkar ju fina, men naaah det var nog inget jag är ute efter.

Tackar för tippsen iaf, kan ju kanske slänga in en uppdatering här när de blir klart smile

Saab

Sök