3190
Sök

Hatthylle bygge (bas) Saab 9-5 -98, Lite förslag å råd

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2010
DLS 7x10or har samma monteringsmått som vanliga 6x9or. wink Hur stor lådan blir beror på basarna, olika basar vill ha olika stor låda. Jag kör med slutet till mina basar och det spelar bra så ja jag har provat, dock inte en sådan konstruktion som du är ute efter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
ah okej men själva principen blir ju detsamma ändå, nja men 7x10 verkar inte vara min grej haha, Är ljudnörd men inte på den nivån.. tror jag hehe

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2010
Aaaha, men du är ju ute efter mer bas, right? Och du har plats för 6x9or där bak redan, så varför då inte köpa DLS 7x10or och ett bra steg till dom så får du både bra bas och sjyst ljud åt dom som åker där bak. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

964 Inlägg
13 augusti 2010
Robban98422 skrev:
ah okej men själva principen blir ju detsamma ändå, nja men 7x10 verkar inte vara min grej haha, Är ljudnörd men inte på den nivån.. tror jag hehe

Ljudnörd på vilket sätt hehe
Tror du inte vet riktigt vad du vill wink

Ska du ha kvar dina 6x9"? ska du byta ut dom mot 10" eller ska du ha både och?

Mvh Anton

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
nja kanske inte nörd i den klassen som andra, men vill ha bra ljud iaf

jag ska ha kvar 6x9 i hatthyllan för att spela diskant i, sen tänkte jag ha två stycken 10" som ger bas
så både och,

Och anledning till varför jag inte köper dlx 7x10 är ju dels för att dom kostar 2,500kr styck + ett scysst steg, lite över budgeten.

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2010
2500kr/st!? DLS R1073 hittar jag då för 1980kr paret på Nårdik, föregångaren DLS 1072 kostar 895kr paret. Nåt extremt steg behöver du nog inte heller, ett skapligt 2 eller 4-kanals borde räcka långt.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Jag läste styck pris, men det kanske var för paret då,
så istället för att köpa 2st 10" och sätta i så skulle det vara bättre att köpa dom ? blir väl inte riktigt lika gött drag eller ?

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2010
Jag har inte hört dom själv men enligt dom som har så ska dom tydligen spela riktigt jäkla bra! Sen så ser det ju lite snyggare ut än att knöla ner ett par basar rätt upp&ner i hatthyllan. wink Montera dom stumt och tätt på originalplats och driv med ett bra steg så blir det nog kanon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
Jag har inte hört dom själv men enligt dom som har så ska dom tydligen spela riktigt jäkla bra! Sen så ser det ju lite snyggare ut än att knöla ner ett par basar rätt upp&ner i hatthyllan. wink Montera dom stumt och tätt på originalplats och driv med ett bra steg så blir det nog kanon.

jag kan intyga att dom spelar riktgt bra för att vara "hatthyllehögtalare"..   dock e dom lite "torra" i början innan dom e inspelade men sen jävlar big_smilebig_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
haha jo men det är ju där man får placera på 9-5, Blir så dåligt att bara slänga in en låda i bagagen,

men vad skulle låta bäst då

dom 7x10
eller 2 st 10" tummare
?

Saab

964 Inlägg
13 augusti 2010
Jag skulle rek 7x10 med steg.
Extremt mycket smidigare att bygga och låter bra.

Jag tror du kommer bli riktigt nöjd.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 augusti 2010
Satsa lite pengar på dämpmatta också som du sätter i hatthyllan och lägg sen en fönsterlist eller en sträng silicone innan du monterar högtalarna så blir det skapligt tätt och stumt. smile Är faktist lite sugen på att testa ett par såna där 7x10or själv, har bara läst positivt om dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
hehe okej, ja vi får väl se hur jag gör blir väldigt fundersam och vet inte riktigt hur jag ska göra, att köpa dom dls är ju väldigt lättsamt å enkelt, Men vet ju inte hur det blir med med dom 7x10 har ju ingen erfarenhet alls, jag vet ju att med 10" så vet jag ju att de blir helt okej iallafall,

men som sagt får fundera

Saab

4 693 Inlägg
14 augusti 2010
Kan du inte ha en JL 6W3 i rör då? Så snuskigt bra och fin bas i dom

Booyakasha!

29 Inlägg
15 augusti 2010
Jag kör med DLS 7x10or i min Aero, inte riktigt inspelade än. Men mer bas behövs då inte.

EvilAudio, har du dämpat upp något för dina DLS?

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
okej vad driver du dom med då ? är det familje bas eller är det liksom bas så man kan dra på och njuta lite av det ?

Eftersom du frågar han om han dämpar så antar jag att du skulle vilja ha mer tongue?

Saab

29 Inlägg
15 augusti 2010
Jag driver dem med ett fyrkanaligt DLS steg 4 x 75w
Kör med DLS reference fram också.

Använder org stereo och jag får dra ner basen, annars blir det för mycket.
Men det är en mjukare och djupare bas i dörrarna (som är uppdämpade) Så borde ta tag och dämpa upp ordentligt runt bakhögtalarna med.

Dock passar DLS 1073 INTE rakt in i originalhålen. Man får gå loss med vinkelslipen lite! Men det blir bra när man fått in dem, kolla min bil. Syns inte att jag bytt.

7 Inlägg
15 augusti 2010
tänkte väl att det var lite för bra för att vara sant att passar rätt på haha
men tror fan det får bli DLS de verkar ju vara rätt så scysst,

Har en "dumfråga" med, lågnivån, kan man få diskant och hela kitten ur den ? eftersom det inte bara är bas på dls högtalarna ?

jag behöver ju dock bara 2 kanaler väl `? för att det bara är 2 högtalare eller varför har du 4 kanaligt ?

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Råka skriva ifrån en väns profil.

Saab

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2010
Nu tror jag nog att du är inne på fel konto. wink Men iaf, i din kan det kanske passa rakt av, skiljer ju en hel del mellan og9-3 och og9-5. Lågnivån är normalt sett en oförstärkt fullregistersignal, vissa huvudenheter har dock en dedikerad lågnivåutgång för just bas.

Du klarar dig med ett 2-kanals steg men med ett 4-kanals steg så kan du plocka ut mer effekt om du kör i bryggat läge, dock inte sagt att det låter bättre för det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök