3796
Sök

Frågor ang vedkamin och skorsten.

12 086 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Vi ska knåpa (klåpa) ihop ett värmesystem till nya garaget nu i höst. Vi har redan en kamin och det jag undrar mest över är väl hur jag ska gå tillväga med skorsten.
Kamin kommer stå en bit in i garaget och det finns ingen chans att dra skorsten upp i taket. Jag tänkte alltså dra en skorsten längs taket och sen ut ur väggen. Men då uppstår ett problem vad jag förstår, röken kommer inte åka ut som den ska. Då tänkte jag aha, utsugsfläkt, men kom sen på.. vafan hur ska man få det exakt så den inte suger ur massa go värme?

Lite undertryck är ju kanon då får man ju bort ev läckor i kamin och skorsten, men jag vill ju inte flåsa för mkt antar jag? Lr hur ligger det till?

Någon som vet nått som kaminer och skorstenar här? Jag googlade men finner bara massa skit om vedkaminer i hus och inte mkt om skorsten. Fina länkar mottages gärna oxå.

45 Inlägg
12 augusti 2010
dåligt på sådant, men du bör iaf kolla med ditt försäkringsbolag om de godkänner en kamin i garaget pga brandrisken och lättantändliga vätskor :-)

T4-din dröm, min verklighet............

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 augusti 2010
Allt måste även besiktas och godkännas av sotaren annars är det automatiskt eldningsförbud i kaminen. Du kan ju tänka dig vad som händer med försäkringen om det händer nåt. 0 kr därifrån.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

12 086 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Vafan, inget medhåll härifrån hör jag tongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 augusti 2010
JapMax skrev:
Vafan, inget medhåll härifrån hör jag tongue

Hahaha!!!! Näe..inget medhåll inte!!! Skojar bara. Ville bara tala om hur det är, vi har eldningsförbud i en kamin som står ute i ett garage/förråd. Vi måste ta dit en sotare som provtrycker och besiktar innan vi får använda den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diktator
968 Inlägg
15 augusti 2010
vad är det för typ av kamin?

polare har en gjutjärn kamin i sitt garage, det är ju själva spisen som blir varm och blir som ett element, med en fläkt som suger ut, så suger även den in luft genom luft intaget i kaminen = mer värme = veden brinner fortare. varmt kommer det nog bli wink ställ en liten bordfläkt som blåser på kaminne när den blivit varm så sprids värmen fortare i lokalen också. på 30 minuter så blir det runt 18 grader i lokalen som är typ 5 meter i höjd till taket och kanske 30x30 meter

12 086 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Vi ska använda en fläkt för att kyla av kaminen = sprida ut värmen.
Men jag behöver en utsugsfläkt för röken då jag kommer ha en väldigt dåligt utformad skorsten.
Det är de frågan handlar om, vi har funderat på en spisfläkt. De finns det ju olika lägen på och bör ju tåla en del värme. Hurvida de tål soten vet jag inte, det återstår väl o se tongue

Vi har kanonbra centrifugalfläktar som är helt i plåt med separerad motor men de flåsar på för mkt helt enkelt.

Sök