3231
Sök

Alternativ dragning av strömkabel, saab 9-3 Aero, 2001

10 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjo!

Tanken är att jag ska dra ström till slutsteget i en nyligen införskaffad saab 9-3 Aero, coupe, från 2001.


I tidigare byggen har kabeln dragits längs lister och liknande, genom bilen, bak till skuffen, något jag antar är det vanligaste sättet. Men för den här bilen funderade jag på att göra något lite annorlunda, nämligen att dra stömkablen längs underredet på bilen och sen ta den upp genom golvet vid reservdäcket.

Tanken är alltså att jag borrar ett hål i botten av reserhjulsutrymmet, drar igenom kabeln där och sedan försöker täta på bästa sätt så skiten inte rostar ihop totalt.

Kan ni komma på några uppenbara problem med att göra på det här sättet? Tips och förslag på hur man kan göra och vilket material man kan tänkas behöva uppskattas.
Vad kan man täta med som håller länge osv?
Hur kan man lättast fästa kabeln i underredet?



En annan fråga är gällande kabeln i sig. Jag har köpt en 35 mm2 kabel som kommer förse steget med ström och jordning, men kabeln är lika tjock som en 21 mm2 som man kan köpa hos tillexempel brl. Detta för att 21 mm2 kabeln är så otroligt mycket mer isolerad runt själva ledaren, den jag har köpt nu är betydligt mindre isolerad. Jag anar att det kan uppstå en del missljud om kabeln ligger för nära lågnivå pga detta, så min plan är att dra denna kabel så långt bort från allt annat som möjligt, och sista biten till steget trär jag in strömkabeln i robotslang som sedan skulle kunna fyllas med något isolerande material.
Vad tror ni om det? Värdelöst eller vettigt?
Vad kan man ha för material i robotslangen som ska isolera?




Eller ska jag helt enkelt slopa den här iden och köra på den vanliga lösningen, och dra kabeln genom torpedväggen in i bilen?

2 337 Inlägg
13 augusti 2010
#2
Jag tycker att det låter som onödigt mycket jobb att dra den under bilen. Sen har du ju ökad risk för rost i hålet in till baljan, och om tätningen går sönder där en slaskig vinterdag så sprutar det in salt och snöslask.

10 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#3
Ja, det var därför jag tänkte ställa frågan innan jag drar kabeln.

Var inne på MediaMarkt idag och kollade lite prisuppgifter på deras huvudenheter, eftersom jag hade vägarna förbi, och dom såg inga problem med att dra kabeln under bilen, så länge den satt fast ordentligt. Om man bara tätade med underredsmassa eller något annat vettigt så borde inte hålet medföra några problem heller.

Men det kanske är dumt ändå?

1 749 Inlägg
13 augusti 2010
#4
Kanske i ett kabelrör också, om du ska dra under bilen?
Hur gör du med genomföringarna?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
13 augusti 2010
#5
Det är ingen bra ide, Du får mekaniska nötningar på kabel isoleringen "snö,regn,grus,värme" Sen förstör du rost skyddet med alla fastsättnings hål i balkarna under bilen. Sen hålet i reservhjuls baljan.

-Det är bara att bita i det sura äpplet och göra det riktigt på en gång. Ström på ena sidan och lågnivå på andra.

Diesel is the blood of satan.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2010
#6
Dra kabeln i robotslang hela vägen och fäst den med buntband eller annat liknande och inte i direkt närhet med avgasrör o kat men det begriper du nog själv.

Borrar du hål, rostskyddar o sen sätter en sån här med kabeln igenom så lär det inte spruta nåt salt där inte. http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =135406391

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

tysk.
592 Inlägg
13 augusti 2010
#7
Frippe_L skrev:
Dra kabeln i robotslang hela vägen och fäst den med buntband eller annat liknande och inte i direkt närhet med avgasrör o kat men det begriper du nog själv.

Borrar du hål, rostskyddar o sen sätter en sån här med kabeln igenom så lär det inte spruta nåt salt där inte. http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =135406391

Vågar du ha nått hängandes i buntband under din bil Frippe? big_smile

Jag hade något försökt sätta fast det med klämmor av modell kingsize om jag hade dragit under bilen!


7 274 Inlägg
13 augusti 2010
#8
Wiechert skrev:
Frippe_L skrev:
Dra kabeln i robotslang hela vägen och fäst den med buntband eller annat liknande och inte i direkt närhet med avgasrör o kat men det begriper du nog själv.

Borrar du hål, rostskyddar o sen sätter en sån här med kabeln igenom så lär det inte spruta nåt salt där inte. http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =135406391

Vågar du ha nått hängandes i buntband under din bil Frippe? big_smile

Jag hade något försökt sätta fast det med klämmor av modell kingsize om jag hade dragit under bilen!

Väldigt många lastbilar samt släp har elsystemet fastsatt med buntband roll


Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2010
#9
Wiechert skrev:
Frippe_L skrev:
Dra kabeln i robotslang hela vägen och fäst den med buntband eller annat liknande och inte i direkt närhet med avgasrör o kat men det begriper du nog själv.

Borrar du hål, rostskyddar o sen sätter en sån här med kabeln igenom så lär det inte spruta nåt salt där inte. http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =135406391

Vågar du ha nått hängandes i buntband under din bil Frippe? big_smile

Jag hade något försökt sätta fast det med klämmor av modell kingsize om jag hade dragit under bilen!

Ja det vågar jag. med tanke på hur mkt ett buntband kan hålla så duger det, ja menar inte man sätter ett i början o ett i slutet. utan med kanske max 20cm mellanrum.

Jag jobbade som montör på Scania innan och allt elkablage och luftslangar stripsade vi upp längs växellådan, oljekylaren, retardern osv hade det inte tålt den värmen och eventuella läckage där så hade det inte använts heller.

Tror nog det duger o ha under en bil med tanke på hur många mil en lastbil rullar per år.
Senast redigerat av Frippe_L (13 augusti 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
13 augusti 2010
#10
Det är en stor skillnad att lägga en elkabel utanpå "under" en bil och lägga den utanpå en lastbil, Lastbilen har en ram och så har den inte 20-25cm markfri gång som en bil har.

Diesel is the blood of satan.

10 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#11
Plockade ur reservhjulet idag för att täcka över lite rost och andra fula märken med hammarlack, såg då att det redan finns hål i botten på plåten där.
Så det borde ju egentligen inte vara några problem med att få in salt och slask där, speciellt inte om jag tätar med en fin gummiplugg som slangen dras igenom, lägger på silikon runt om och sedan härdar med underredsmassa?
Problematiken är fortfarande hur man ska fästa kabeln undertill... Många bra svar och många motargument!
Får tacka för visat intresse.


Det lutar just nu åt att slopa iden med att dra kablen under bilen, och göra som vanligt, dra den genom bilen inuti.

Jag tror inte att sladden kommer ta avsevärt skada från småsten, grus, snö osv, utan det tror jag klarar sig fint, skulle kunna klä in den i robotslang också, som någon föreslog. Stripes vore kanske ingen helt dum ide.

Sista ordet är inte sagt! Tror jag hissar upp bilen någon dag framöver och kikar på potentiella fästen stripes. Jag vill ogärna borra mer än nödvändigt i underredet, utan jag vill fästa kabeln där det redan finns möjligheter för det, och givetvis får det inte göras nära alltför varma delar, såsom avgassystem osv.
/Ville


Sök