3231
Sök

Golf Mk3 TD -93 Topplockspackning ?

11 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag kan ha lagt denna fel, då ber jag om ursäkt så kan ni flytta den rätt..

Jag är mest intresserad av och veta hur fasiken jag ska veta ifall det är 1 2 eller 3 håls packning?

Jag kollade lite på mekonomen samt autoexperten och förstår inte hur fasiken de menar med de olika hål?

Om ni har bilder så posta gärna!

MVH

I got Dubs!
2 423 Inlägg
13 augusti 2010
#2
Anledningen till att där finns olika är att det ska bli så exakt rätt komp. utrymme som möjligt.

Det är väldigt små toleranser det handlar om och det skiljer alltid lite mellan olika block, stakar och kolvar (tillv. tolerans) och detta kompenseras med olika packningstjocklekar.
För tunn packning ger för högt komp. (kan resultera i ras..) eller så tar kolvarna i toppen direkt när motorn dras runt. Har en motor sats samman med nya delar så stämmer ev. inte den g:a packningstjockleken. Därav att man ska (bör) mäta sig fram till den som är mest optimal för den aktuella motorn.
Om man inte vill / kan mäta sig fram till vilken packning det ska vara så är det säkraste att välja den tjockaste (den med flest "jack")! Då föreligger ingen risk för motorskador, ev. bara lägre komp (= mera svårstartad och lägre effekt).

-Glöm inte att skaffa nya topplocksbultar, för de är av "engångstyp" och ska INTE återanvändas och att rensa gängerna i blocket väl, sen bör du planslipa toppens packningsytan också!


546 Inlägg
14 augusti 2010
#3
om du ska köpa en ny packning sök på reg nr så får du fram rätt packning


Sök