Anledningen till att där finns olika är att det ska bli så exakt rätt komp. utrymme som möjligt.
Det är väldigt små toleranser det handlar om och det skiljer alltid lite mellan olika block, stakar och kolvar (tillv. tolerans) och detta kompenseras med olika packningstjocklekar.
För tunn packning ger för högt komp. (kan resultera i ras..) eller så tar kolvarna i toppen direkt när motorn dras runt. Har en motor sats samman med nya delar så stämmer ev. inte den g:a packningstjockleken. Därav att man ska (bör) mäta sig fram till den som är mest optimal för den aktuella motorn.
Om man inte vill / kan mäta sig fram till vilken packning det ska vara så är det säkraste att välja den tjockaste (den med flest "jack")! Då föreligger ingen risk för motorskador, ev. bara lägre komp (= mera svårstartad och lägre effekt).
-Glöm inte att skaffa nya topplocksbultar, för de är av "engångstyp" och ska INTE återanvändas och att rensa gängerna i blocket väl, sen bör du planslipa toppens packningsytan också!