2615
Sök

Fungerar glt/ volvo 850 låda till t5 motor?

145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#1
tjabba!

nu har min låda pajjat på min t5a automat.. undrar om man kan trycka i en vanlig manuell gle /glt låda med t5r lameller och tryckplatta? (ska bygga manuell!)
eller blir det helt fel då ? behöver hjälp!yikes


8 250 Inlägg
16 augusti 2010
#2
Ja, det är möjligt. Lite andra utväxlingar i dem än i turbolådan dock.


145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Ja, det är möjligt. Lite andra utväxlingar i dem än i turbolådan dock.

okej.. vet du om man måste koppla om el osv ? och vet du ungefär om bilen kommer gå saktare eller vad man nu säger?

vet att glt lådan är drevad för bättre acceleration. eller?


8 250 Inlägg
16 augusti 2010
#4
Elen är densamma. 1:an, 2an och backen är lägre drevade, så där får man bättre acc, men det blir ett större steg mellan 2:an och 3:an.

En nackdel är dock att bilen är för ny för att man ska få bygga om till manuell.


145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Elen är densamma. 1:an, 2an och backen är lägre drevade, så där får man bättre acc, men det blir ett större steg mellan 2:an och 3:an.

En nackdel är dock att bilen är för ny för att man ska få bygga om till manuell.

så jag får inte bygga om den till manuell om min är av årsmodell 94? det borde vara lagligt för ett företag skulle bygga om min till manuell? men det kostade för mkt:P


593 Inlägg
16 augusti 2010
#6
Ehh.. Jag håller nog inte helt med dig Marlboroman.. Jag har själv haft mycket kontakt med volvo om detta och de GODKÄNNER en ombyggnation från tex automat till manuell, även på helfordonsgodkända bilar!

Jag pratade med volvos tekniska avdelning(något 020nummer, minns inte) där personerna som fysiskt skriver på pappren sitter!
Enligt de så ska det "bara" vara att bygga om det och sen låta en volvoverkstad "besiktiga" ombyggnationen så den är "fackmannamässigt rätt utförd" efter det ska det är det bara att vänta på att få intyget från volvo och efter det åka in och regbesiktiga..

//Jerker

145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#7
Jerk-R skrev:
Ehh.. Jag håller nog inte helt med dig Marlboroman.. Jag har själv haft mycket kontakt med volvo om detta och de GODKÄNNER en ombyggnation från tex automat till manuell, även på helfordonsgodkända bilar!

Jag pratade med volvos tekniska avdelning(något 020nummer, minns inte) där personerna som fysiskt skriver på pappren sitter!
Enligt de så ska det "bara" vara att bygga om det och sen låta en volvoverkstad "besiktiga" ombyggnationen så den är "fackmannamässigt rätt utförd" efter det ska det är det bara att vänta på att få intyget från volvo och efter det åka in och regbesiktiga..

//Jerker

okej:P så jag behöver bara trycka i allt som har med manuell att göra och sen ska en verkstad godkänna det,
sen ska jag reggbesikta? smile


145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Elen är densamma. 1:an, 2an och backen är lägre drevade, så där får man bättre acc, men det blir ett större steg mellan 2:an och 3:an.

En nackdel är dock att bilen är för ny för att man ska få bygga om till manuell.

vad ska jag ha för låda då? en glt eller vanlig gle? hört att glt lådorna har en låg topphastighet och varvar mycket?


8 250 Inlägg
16 augusti 2010
#9
T5driver skrev:
vad ska jag ha för låda då? en glt eller vanlig gle? hört att glt lådorna har en låg topphastighet och varvar mycket?

Man hör så mycket. Enda lådan som ger lägre toppfart är lådorna till 2 liters sugmotorer med 10V, säker på 20V då dem har lägre slutväxel. Utväxlingen på 5:an och slutväxeln är lika så toppfarten är densamma oavsett så länge du tar lådan från en 2,5:a.

Jerk-R skrev:
Massa text

Det va som fasen, volvo brukar ju annars tvärvägra (eftersom de inte har någon skyldighet) att skriva ut intyg. Men får man bara intyget så är det ju lungt.


593 Inlägg
16 augusti 2010
#10
Japp! Jag hade också den uppfattningen tills jag hittade rätt personer att prata med!

På volvos tekniska avdelning i gbg(nås på nummer 020 94 80 80) sitter Christoffer och Rickard samt Elin som kan svara på dessa frågor, Christoffer och Rickard är de som fysiskt skriver på pappren och godkänner ombyggnationer.. De kan också hjälpa dig att ta fram exakt vilken låda du bör bygga med för att få deras godkännande osv..

Lycka till med ombyggnationen!

//Jerker

145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
T5driver skrev:
vad ska jag ha för låda då? en glt eller vanlig gle? hört att glt lådorna har en låg topphastighet och varvar mycket?

Man hör så mycket. Enda lådan som ger lägre toppfart är lådorna till 2 liters sugmotorer med 10V, säker på 20V då dem har lägre slutväxel. Utväxlingen på 5:an och slutväxeln är lika så toppfarten är densamma oavsett så länge du tar lådan från en 2,5:a.

Jerk-R skrev:
Massa text

Det va som fasen, volvo brukar ju annars tvärvägra (eftersom de inte har någon skyldighet) att skriva ut intyg. Men får man bara intyget så är det ju lungt.

så jag ska alltså ta en låda från en 2,5 20v glt?
går det att ta en gle låda också ? måste jag hitta en bil som är exakt samma årsm som min för att det ska passa med el? min är en 94


8 250 Inlägg
16 augusti 2010
#12
T5driver skrev:
så jag ska alltså ta en låda från en 2,5 20v glt?
går det att ta en gle låda också ? måste jag hitta en bil som är exakt samma årsm som min för att det ska passa med el? min är en 94

Som jag sa, det spelar ingen roll om det är GL/GLE/GLT bara det är en 2,5. 94 är ju sista året med uttag för hastighetsmätaren så du lär ha en låda -92 till -94, vissa 95or funkar också.


8 250 Inlägg
16 augusti 2010
#13
Jerk-R skrev:
De kan också hjälpa dig att ta fram exakt vilken låda du bör bygga med för att få deras godkännande osv..

Det är ju det med, det tänkte jag inte ens på. Men dem kommer nog att säga att man måste ha en H-låda (från turbo) för att godkänna eftersom de andra inte är certifierade med turbomotorn.


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 augusti 2010
#14
Christian här på forumet reggade ju om sin V70R -98 från automat till manuell, t.ex.

Jag hade iofs manuell låda sen innan, men kör med en 01-ans V70N 140hk låda.
Senast redigerat av TurbOla (16 augusti 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

145 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
Christian här på forumet reggade ju om sin V70R -98 från automat till manuell, t.ex.

Jag hade iofs manuell låda sen innan, men kör med en 01-ans V70N 140hk låda.

okej och den passade i din 855:a direkt och den går bra?


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 augusti 2010
#16
T5driver skrev:
okej och den passade i din 855:a direkt och den går bra?

Fick bygga om hastighetsmätardrivningen (originallådan hade givare i lådan, tar signal från ABS-en nu) och eftersom det är invändig slavcylinder på nyare växellådor fick jag byta kopplingsslangen från huvudcylinder till slavcylinder och köpte adapter på Volvo, annars var det ingen skillnad.

Dock går det inte så lätt med nyare växellådor än -01 för de har grövre ingående axel, och då passar inte lamellen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök