2473
Sök

Ställa Ventilspel med slipad kam b230

98 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan Ska ställa ventilspelet för första gången, och det lyckas vara med en omslipad kam också. Har lashcaps på som är 2.5mm. Det jag testade först var att sätta dit lashcaps på med kammen och mätte spelet, fick under 0.50 på alla ventiler. Letade upp tryckare med "större" brickor sätta i med lashcaps i och fick inte under 0.20. ryckte loss lashcapsen och spelet vart knasigt igen.

När jag mäter så sätter jag i kammen och allt och trycker bladet under när nocken står rakt upp, är detta fel?
Om jag måste slipa lashcapsen hur slipar jag dom isåfall?
Viktigt jag drar fast kamaxeln med rätt nm när jag bara ska mäta? och den ska dras med 90nm?

Ska troligen köpa en verkstadshandbok idag men står nog inte om hur man gör med lashcaps så hade vore fint med en liten guide eller liknande.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
vilket spel siktar du mot? Jag drar inte dit kammen utan lyfter bort alla tryckare utom den eller de två (kör 16ventilstopp) som jag mäter på. På så vis ligger kammen rätt av egen kraft under mätningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

98 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
0.35-0.40 ska spelet vara. funkar det på 8v med? bara att hålla kammen rak när jag kör den metoden?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
kammen ska dras med 20Nm

normalt spel ska ligga mellan 0.35 och 0.40

Men du får väl beställa brickor och ställa om spelet helt enkelt? Du har i alla fall rätt lashcaps i och med att dina spel inte är helt fel, och dom ska du bara sätta i under tryckarna.

Och när du mäter så ska aktuell cylinder vara i ÖD. Börja med 1:ans cylinder. Nolla den ( kamdrevets markering ska ligga rätt altså ), och mät 1:ans ventiler. Sedan vrider du 1/2 varv på veven, då vrider sig kammen 1/4, då har du ÖD på 3:an, och mät dom ventilerna. Du mäter i ordningen 1-3-4-2, tändordningen.

Du ska inte mäta när nockarna står rakt upp eller nåt sånt utan när cylindern står i ÖD

98 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Så man ska inte bry sig om att slipa in lashcapsen? Har sätt dom i toppen av ventilskaftet.

Toppen är lös men bara att läsa av varje kvartsvarv. brickorna köper jag på volvo antar jag, är det något dom flesta har hemma eller beställningsvara?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
Bensinskallen skrev:
kammen ska dras med 20Nm

Men du får väl beställa brickor och ställa om spelet helt enkelt? Du har i alla fall rätt lashcaps i och med att dina spel inte är helt fel, och dom ska du bara sätta i under tryckarna.

Och när du mäter så ska aktuell cylinder vara i ÖD. Börja med 1:ans cylinder. Nolla den ( kamdrevets markering ska ligga rätt altså ), och mät 1:ans ventiler. Sedan vrider du 1/2 varv på veven, då vrider sig kammen 1/4, då har du ÖD på 3:an, och mät dom ventilerna. Du mäter i ordningen 1-3-4-2, tändordningen.

Du ska inte mäta när nockarna står rakt upp eller nåt sånt utan när cylindern står i ÖD

ehm...  väldigt omständig procedur att montera ihop allt inkl rem när man mäter spelet. Får du noll i spel vat du ju inte hur mycket du skall justera, bara att du vill ha 0.35mm i spel, då kan du alltså ta mex 0.35 utan att riskera något, sedan återmontera allt igen... nä.   

Det är ju bara att lägga dit kammen ställa nocken pekande uppåt och mäta.(tar man ut övriga tryckare slipper man skruva dit överfallen med)   Nu kan det med skilja mellan olika motorer, men det är ju inte dimensionerat för att lossas och drar åt mer än max 3ggr under en livslängd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
Nej lashcapsen rör du inte, dom ska bara monteras. Spelet ställs alltid med brickorna.

Mät spel på alla ventiler och räkna ut va du ska ha för bricka och så köper du dom du beräknat + några till, alltid bra att ha, och innan allt sätter sig så kan spelet ändras lite till. Justera in så tight som du kan, mot nedre gränsen av spelintervallet, för somsagt, brickor och allt sätter sig när motorn startas och då brukar spelet öka en aning.

Vet inte om brickorna finns hemma eller ej, men de kanske finns att köpa på mekonomen eller något sånt. Har aldrig behövt köpa brickor själv än så länge så vet inte riktigt.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
torpis skrev:
Bensinskallen skrev:
kammen ska dras med 20Nm

ehm...  väldigt omständig procedur att montera ihop allt inkl rem när man mäter spelet. Får du noll i spel vat du ju inte hur mycket du skall justera, bara att du vill ha 0.35mm i spel, då kan du alltså ta mex 0.35 utan att riskera något, sedan återmontera allt igen... nä.   

Det är ju bara att lägga dit kammen ställa nocken pekande uppåt och mäta.(tar man ut övriga tryckare slipper man skruva dit överfallen med)   Nu kan det med skilja mellan olika motorer, men det är ju inte dimensionerat för att lossas och drar åt mer än max 3ggr under en livslängd.

Trodde han hade motorn monterad, men är toppen lös så är ju din metod väldigt smart wink Men somsagt, då får man lägga kammen som den ska ligga vid öd på aktuell cylinder.

98 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Så vad som behövs är en mikrometer, bladmått och en jävla massa brickor att hålla reda på?^^
Trodde det var simpelt att justera kanske är när jag står där och riktigt fattar.

1 004 Inlägg
18 augusti 2010
Fritteboy skrev:
Så vad som behövs är en mikrometer, bladmått och en jävla massa brickor att hålla reda på?^^
Trodde det var simpelt att justera kanske är när jag står där och riktigt fattar.

det är simpelt.. köp ett verktyg som gör att du kan byta brickor utan att ta ur kammen så blir det ännu simplare  mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
Fritteboy skrev:

När spelet väl är korrekt så ändras det nästan inget sen.

Räcker gott med ett friskt skjutmått att mäta brickorna med annars, det är ett vist intervall mellan de olika storlekarna så det är inte så svårt att hålla isär wink

Förresten, tryckluft är nästan ett måste för att då ur brickorna ur tryckarna, för dom sitter ganska bra där på plats, även fast dom inte hålls fast av något.

98 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Tackar alla för snabba svar och vettiga svar smile Ventilspelet är ställt till 0.35 på alla.

Sök