Ifall du misstänker att du får in vatten i cylindrarna så ber jag dig tänka igenom lite innan du börjar riva.
Ibland kan det vara kondens i avgassystemet alternativt utomhus omständigheterna som spökar lite. Vem har inte sett lite modernare bilar en morron och det ser ut som alla har vit rök ur avgaspipan? (jag säger bara att man inte skall förhasta).
Finns några sett att försöka diagnostiera problemet utan att riva.
Först se så att kylarsystemet inte läcker externt allså att det droppar någonstanns. Lägg tidningspapper under bilen och leta med en ficklampa där du ser. Tänk på att ibland kan man ha oturen att bilar bara läcker när de byggt upp tryck i kylarsystemet. Kolla noggrant för att se vart det isåfall läcker nånstanns.
Ifall man skall felsöka om bilen läcker intert går det oftast att göra.
Det mest uppenbara är att ifall bilen misstänks få in kylarvatten i cylindrarna så måste detta även betyda att bilens kylarvatten tar slut över tid (därför det är viktigt att veta att det inte läcker externt). Även så är det så att för det ska komma in vatten i cylindern måste denna byta plats med luft ifrån cylindern, du kommer därför få ett bubblande i expansionskärlet. Ifall du märker detta så är det antagligen brusten topplockspackning, spricka i block eller topplock. Topplocket kan även blivit skevhet i toppen pga värme villket kan korrigeras med planing av toppen.
Ha i åtanke att det kan läcka både externt och internt samtidigt.
Ifall du nu fått indikationer av att bilen läcker internt, så skruva av tändstiften och håll koll på villken cylinder de kom ifrån för att jämföra dem. Det tändstiftet som verkar vara renast är antagligen där det läckt in kylarvatten (detta är med beroende på mängd vatten och tid bilen körts, förutsatt att alla tändstift varit bytta samtidigt). Detta ger dig en indikation när du tar isär motorn om vart du ska leta efter felet någonstanns.
När du rivit motorn så kanske det säkert går att se ifall nån cylindervägg och kolv ser renare ut än någon annan för att försäkra dig om att du letar extra noggrant på rätt ställe. Ta givetvis en titt överallt och glöm inte cylinderväggarna. Gör du detta med kolvar i så dra runt motorn för hand, titta noggrant med ficklampa och känn på cylinderväggarna.
Fyll gärna på, fråga samt korrigera ifall det är något som inte stämmer, skriver detta kl 02 på natten så hoppas ni var förberedda på stavfel och grammatik likt en 5åring
. Språk & skrift är för att kommunicera, gick budskapet fram lyckades kommuniceringen
.
Mvh
Anders