2965
Sök

Centrallås VW TOURAN

15 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Hallojs!

Höger bakdörr vll inte öppna sig, varken med nyckel, inifrån eller med fjärren.
Vad göra??

Har fipplat bort dörrsidan med dörren stängd, gick faktiskt utan att sabba den.
Då sitter det en plåt innanför som täcker ALLT !.
Har skruvar loss den, men ruta ,hissmotor  sitterpå plåten.  Har även tagit bort högtalaren så jag kommer åt låset, men det täcks av en plastkåpa som förstås sitter fast i plåten...

Kan jag pilla på låset inifrån på nåt sätt så dörren går upp?? behöver skjuta plåten framåt för att få undan plastkåpan men dörrstolpen tar i mad

MVH
Pelleulf

Administratör
2 978 Inlägg
19 augusti 2010
Jag hade lossat gummigenomföringen från bilen B stolpe till bakdörren det brukar gå att göra när man har framdörren öppen. Kolla om kontaktstycket har lossnat eller om det är blågrönt i kontakten "erjad" verkar allt vara 100% iordning hade jag bett en vag verkstad strömsätta safespärrmotorn den som gör att dörren inte går att öppna inifrån om ex tjuven skulle slå en ruta. Det går att få bort plåten med lite pill men jag har mejslat bort en låskista en gång och det är INTE roligt tog 4timmar! Med lite tur kan man manipulera upp kistan istället....

En kopp av den svarta såsen...

15 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Goffen skrev:
Jag hade lossat gummigenomföringen från bilen B stolpe till bakdörren det brukar gå att göra när man har framdörren öppen. Kolla om kontaktstycket har lossnat eller om det är blågrönt i kontakten "erjad" verkar allt vara 100% iordning hade jag bett en vag verkstad strömsätta safespärrmotorn den som gör att dörren inte går att öppna inifrån om ex tjuven skulle slå en ruta. Det går att få bort plåten med lite pill men jag har mejslat bort en låskista en gång och det är INTE roligt tog 4timmar! Med lite tur kan man manipulera upp kistan istället....

Jaaha... Då har jag kollat kontakten, den var helt ok! Tack för tipset:)

E du säker på att det finns en säfespärrmotor? har man slått in rutan e de ju inte så svårt att ta sig in ändå?!

Om jag ska åka till vag, kan jag ju lika gärna lämna in det. Dom sa tex att dom inte kunde hjälpa mig så länge dörren inte var öppen, för då gick det inte att lossa dörrsidan.... Så jag skulle helst vilja fixa detta själv.  Det måste väl ändå finnas nå´t sätt att öppna dörren inifrån när dörrsidan och plåten e väck?? roll

Administratör
2 978 Inlägg
19 augusti 2010
Japp du kan testa detta själv genom att låsa bilen med centrallåset och sen vänta 1min och sedan försöka öppna dörren inneifrån genom att sitta i bilen eller ha rutan nere och fungerar allt ska du inte lyckas få upp den. Sen undrar jag om du hade barnlåset inkopplat eller inte.

15 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Ok... Nej det går inte att öppna inifrån när det är låst. Dvs det rappar liksom över när man tar i, precis som på alla dom andra dörrarna som ju e ok. Och i så fall funkar väl safespärrmotorn som den ska? Kan det då va den som spökar??
- Nix inget barnlås på.
Jag fick ett annat tips oxå, att koppla bort batteriet en stund för att "nolla" systemet, kan de va nå´t?
Har ej provat än.
I annat fall hade jag tänkt att borra ur popnitarna som håller sliden till rutan så jag kan få bort plåten helt och komma åt låset.... Men man kanske inte kan öppna ändå om inte safespärrmotorn e strömsatt??
Dessutom har blinkersarna slutat blinka när man låser/låser upp (har inte lossat strömkabeln till låset)Det enda i strömväg till låset som varit loss är kontaktstycket. Ja just det, blir ju samma sak.....

Administratör
2 978 Inlägg
20 augusti 2010
Det är ganska krångligt att förklara på ett forum hur man gör men jag kan göra ett försök.

På aluplåten finns det troligen 1 gummilock ganska långt ner vad man gör är att man kör ner rutan till man ser rutans infästning som man lossar minnet säger mig att det är en plastlåsning som man helt enkelt trycker utåt i 2 delar, då lossar rutan som man sen får tejpa upp i uppeläget. sen sitter det ytterligare 2st plastlåsningar i bakkant på aluplåten dom två håller fast själva låskistan i aluplåten så dom 2 måste slås in och sen trycker du in det som är kvar i dörren.
när du kommit så långt att du släppt rutan och kistan borde du kunna börja lossa elkablarna som är klamrad i dörren och även lossa alla skruvarna som håller aluplåten. Aluplåten sitter med en gummipackning som har en vana att klistra sig lite gran så känns plåten stum även efter du lossat alla skruvarna får man bända lite försiktigt med en mejsel täck dock på att den måste täta sen när allt ska ihop igen så gör inga skarpa veck i den. Du kommer att få lossa gummigenomföringen till vajern som går till inrehandtaget då den sitter i kistan med. Fönsterhissen går aningen nedanför aluplåten så man får lyfta och lirka för att plåten ska lossa men lite uppåt och sen framåt brukar vara grejjen och när du fått ut plåten kanske 10cm så får du lirka in handen och lossa kontakten som sitter på låskistan.

http://img166.imageshack.us/img166/3840/bild015ju2.jpg

Den visar på en framdörr men det borde se snarlikt ut på din utom att du inte har dom två stora svarta plastlocken däruppe. utan en i mitten därnere istället?

Jag tycker ändå du borde låta en vag verkstad titta på det dom kanske kan strömsätta safespärren och få upp dörren myyycket smidigare. Allt du mekar med i dörren är ganska dyra saker så ta inte sönder mer än absoult nödvändigt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2010
Styrdonet till c-låset sitter i bagaget, tycker att du ska kika in även hur den kontakten ser ut.

Kom ihåg att ha batteriet urkopplat när du pillar på kontakterna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

15 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Tack för detta supersnabba å utförliga svar! smile
Ska ut å titta strax.
En fråga till bara... Är det safespärrmotorn det är fel på (som inte släpper) ? ligger ju inte på på de andra dörrarna
Eller låskistan ?

15 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Styrdonet till c-låset sitter i bagaget, tycker att du ska kika in även hur den kontakten ser ut.

Mvh Tommy

Tack för tipset!
men borde inte fler dörrar krångla då? men det e många stift.....
mvh /P

Administratör
2 978 Inlägg
20 augusti 2010
pelleulf skrev:
Ska ut å titta strax.
En fråga till bara... Är det safespärrmotorn det är fel på (som inte släpper) ? ligger ju inte på på de andra dörrarna
Eller låskistan ?

Det har ju uppenbarligen hänt nått med just den dörren, det kan ju vara så att safemotorn kanske kärvar och behöver 12v rätt på kontakten för att den ska orka dra osv vi kan ju bara spekulera här eftersom vi inte vet men jag har öppnat dörrar själv med att strömsätta safen och på så vis fått upp dörren. Jag har även som jag skrivit fått mejsla sönder ett lås genom som du håller på nu lossa aluplåten och sen hackat sönder låset tills jag kom åt låsmeknismen och det gör jag helst aldrig om....

15 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Var i bagaget sitter styrdonet ?, har en 7-sits med säten i bagagerumsgolvet....

15 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Goffen skrev:
pelleulf skrev:
Ska ut å titta strax.
Eller låskistan ?

Det har ju uppenbarligen hänt nått med just den dörren, det kan ju vara så att safemotorn kanske kärvar och behöver 12v rätt på kontakten för att den ska orka dra osv vi kan ju bara spekulera här eftersom vi inte vet men jag har öppnat dörrar själv med att strömsätta safen och på så vis fått upp dörren. Jag har även som jag skrivit fått mejsla sönder ett lås genom som du håller på nu lossa aluplåten och sen hackat sönder låset tills jag kom åt låsmeknismen och det gör jag helst aldrig om....

Så du menar alltså att även om jag till slut kommer åt låskistan kan man inte öppna dörren utan att strömsätta säfespärrmotorn??roll

Administratör
2 978 Inlägg
20 augusti 2010
Det beror ju på vad som hänt men är safen i och har, ja säg gått sönder så kommer du inte att få upp dörren ändå nej.

15 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Jag förstår... Har pratat med vag i uddevalla och han som kan nå´t där har semester...ingen vidare service direkt sad

Det lutar nog åt att lämna in det ändå... nu har jag ju tagit loss dörrsidan åt dom iaf wink

För övrigt funkar blinkersarna igen när man låser! Efter att batteriet varit bortkopplat och inkopplat, haft tändningen på ngn minut, och kört lite sakta så airbaglampan och "ESP off"släckts funkade blinkersarna igen.

Sedan undrar jag var i bagaget styrdonet till c-låset sitter, kan ju ta en titt där först så det inte e ärjigt.
Senast redigerat av pelleulf (20 augusti 2010)

Sök