3759
Sök

Byte av bränslepump volvo 940 Turbo -95

TIG-svetsare
226 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Tja!

Ja som ni förstår så gäller det bränslepump i 940.

Det började med att den burrade väldigt mycke när man skulle starta, och sen nån dag senare så var där inget ljud alls och bilen starta inte.

Har kollat säkringar, mätt ström och kollat relä osv. allt verkar vara som det ska.  tänkte att det bara är pumpen som slutat fungera och kollar den under bilen men får då se att där inte är någon, (är det vanligt? )
så då fick jag ju kolla den i tanken.

Och till själva problemet!

När jag skulle plocka ut hela armaturen så gick allt att lossa utom soppa slangen som gick från pumpen då den knäcktes i själva kopplingen. se bild 1

En hel anslutning ser ut som på bild 2

Frågan är då hur i hel***e får man av soppa slangen (plast röret) utan att klippa den samt hur får man på en ny? eller skarvar på bästa sätt?

sedan fråga 2

som ni ser så hade jag en till armatur, då undrar jag om det har någon betydelse om där är en eller två pumpar?  Bild 3 visar skillnad på pumparna den nederst är min som satt i, endast den pumpen i bilen.

Tacksam för svar snarast! smile

Bild 1https://www1.garaget.org/gallery/archive/75117/large/981493_6hd64c.jpg

Bild 2https://www1.garaget.org/gallery/archive/75117/large/981494_7evpu3.jpg

Bild 3https://www1.garaget.org/gallery/archive/75117/large/981495_vinqv1.jpg
Senast redigerat av Nicco5 (20 augusti 2010)

Drive it like you stole it ;)

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 augusti 2010
slanganslutningen måste tryckas NER mot pumparna samtidig dom man tar ett verktyg å pressar på undersidan av kopplingen uppåt. aldrig lossat typ en festo tryckluftskoppling de är typ samma princip ?

TIG-svetsare
226 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
slanganslutningen måste tryckas NER mot pumparna samtidig dom man tar ett verktyg å pressar på undersidan av kopplingen uppåt. aldrig lossat typ en festo tryckluftskoppling de är typ samma princip ?

Prövade nyss....  skit asså xD  så lätt..  men skadan är redan gjord..  har du nån aning hur jag kan skarva på den knäckta anslutningen ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 augusti 2010
ta slangen å dra rakt över "snabbanslutningen" som sitter på armaturen, den är ju trots allt i metall. så på med slangen å en slangklämma ?

TIG-svetsare
226 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
ta slangen å dra rakt över "snabbanslutningen" som sitter på armaturen, den är ju trots allt i metall. så på med slangen å en slangklämma ?

jo det vore ju enkelt men det är en plast slang, själva soppa ledningen. hård som satan. typ som en luftslang

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 augusti 2010
Nicco5 skrev:
Xuri skrev:

jo det vore ju enkelt men det är en plast slang, själva soppa ledningen. hård som satan. typ som en luftslang

tror de är typ EPDM slang eller PFTE slang. de brukar gå.

alternativ åker du till tex hydroscand å köper en skärringskoppling som är  90 grader böjd å som har slangstolpe,slanganslutning på ena sidan så får du ingen konstig böj på slangen innanför luckan heller.
tvivlar på att volvo har just slanganslutningen som reservdel men kolla. en ny soppaslang kanske inte kostar så mycke heller. de bör vara en seriös lösning i alla fall för springer de läck så kostar soppan ju rätt mycke å börjar den brinna blir de ju inte billigare.

TIG-svetsare
226 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
Nicco5 skrev:
Xuri skrev:

tror de är typ EPDM slang eller PFTE slang. de brukar gå.

alternativ åker du till tex hydroscand å köper en skärringskoppling som är  90 grader böjd å som har slangstolpe,slanganslutning på ena sidan så får du ingen konstig böj på slangen innanför luckan heller.
tvivlar på att volvo har just slanganslutningen som reservdel men kolla. en ny soppaslang kanske inte kostar så mycke heller. de bör vara en seriös lösning i alla fall för springer de läck så kostar soppan ju rätt mycke å börjar den brinna blir de ju inte billigare.

Jag tackar för tipsen!!  smile

TIG-svetsare
226 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Ingen som har något mer att tillägga?  smile

5 Inlägg
11 mars 2011
Min bränslepump har också gått, men jag är inte särskilt insatt i det här med volvomek. så jag har inte riktigt fattat vart pumpen sitter, den i tanken alltså. kan nån bara ge mig en liten hänvisning och snabb instruktion om plats och byte. besiktning om 5 dagar...

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 mars 2011
du får lyfta på alla mattorna i bagaget, ca 20cm från sätets ryggrad inne i vänstra hörnet fins en svart plåtlucka med 4 skruvar, där under sitter pumpen
lyft locket + alla slangar å sen skruvar du av den stora muttern så får du upp armaturen med pumpen i

5 Inlägg
14 mars 2011
tack så mycket! nu blire åka av!

17 Inlägg
24 april 2011
Har också problem med min 940 från 95
Först så fick inte pumpen ström, men nu går den inte trotts att den får ström.. 
Den vägra starta en dag, och 15 min senare så starta den! Och den gick hur bra som helst tills jag kom hem me den igen, och sen dess har den inte gått igång. Pumpen hörs inte när man vrider på tändning, men på volvo var dom inte säkra att den ska höras. De flesta säger dock att den ska höras i nån sekund när den bygger upp tryck?

Har kollat tändningen, som är helt ok. Dock var stiften torra, alltså ingen sås. Först kolla jag alla säkringar, och sen pröva jag med ett nytt relä. Den går ändå ej igång. Så prövade lossa & se om de kommer in nå bränsle i motorn, och inte en droppe. I morse däremot hosta den igång en sekund?

De enda jag kan komma fram till är att pumpen skulle vara död? Men skulle den bete sig som den gjort då? Nån som har nå kloka förslag? Eller ska jag helt enkelt pröva byta pump ?

TIG-svetsare
226 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Stenudd8 skrev:
Har också problem med min 940 från 95
Först så fick inte pumpen ström, men nu går den inte trotts att den får ström.. 
Den vägra starta en dag, och 15 min senare så starta den! Och den gick hur bra som helst tills jag kom hem me den igen, och sen dess har den inte gått igång. Pumpen hörs inte när man vrider på tändning, men på volvo var dom inte säkra att den ska höras. De flesta säger dock att den ska höras i nån sekund när den bygger upp tryck?

Har kollat tändningen, som är helt ok. Dock var stiften torra, alltså ingen sås. Först kolla jag alla säkringar, och sen pröva jag med ett nytt relä. Den går ändå ej igång. Så prövade lossa & se om de kommer in nå bränsle i motorn, och inte en droppe. I morse däremot hosta den igång en sekund?

De enda jag kan komma fram till är att pumpen skulle vara död? Men skulle den bete sig som den gjort då? Nån som har nå kloka förslag? Eller ska jag helt enkelt pröva byta pump ?

så var min också!  den funka lite när den ville..  bara att byta enligt mig..  kostade dock 1700 eller nåt för en ny på mekonomen  hmm

17 Inlägg
24 april 2011
Okey hmm Ja på volvo ville dom ha 3,8k eller nått sånt för å byta
Men titta va jag hitta smile  http://www.skruvat.se/Branslepumpskit-P13609.aspx
Lite ljus i mörkret, men sen är den väll säkert jävligt bökig & byta ? ;(
Tack för rådet!

TIG-svetsare
226 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Stenudd8 skrev:
Okey hmm Ja på volvo ville dom ha 3,8k eller nått sånt för å byta
Men titta va jag hitta smile  http://www.skruvat.se/Branslepumpskit-P13609.aspx
Lite ljus i mörkret, men sen är den väll säkert jävligt bökig & byta ? ;(
Tack för rådet!

saken e den att det satt en helt anorlunda pump i min. så det va inte bara att köpa en bara sådär

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 april 2011
Hade ett helvete med det där på en 745 -91, där hade en tidagare ägare varit framme och kladdat också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

17 Inlägg
25 april 2011
nästa helvete för mig är ju då dedära förbannade larmet... får inte kopplatt bort batteriet till när jag ska byta pump.  Men det kanske inte behöver kopplas bort strömmen?
Senast redigerat av Stenudd8 (25 april 2011)

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 april 2011
Stenudd8 skrev:
nästa helvete för mig är ju då dedära förbannade larmet... får inte kopplatt bort batteriet till när jag ska byta pump.  Men det kanske inte behöver kopplas bort strömmen?

ta å ryck ur säkringarna å plocka bort de vita soppapumpsrelät innanför ciggfacket. så är de lugnt

17 Inlägg
25 april 2011
Okey! Tack för tips!

Nästa problem var att varenda slangklämma utanpå var totalt sönderrostade, måst & låna bättre verktyg innan jag får öppnat & plockat ut armaturen. Har inte speciellt garderat garage...
Ska bråka på imorgon och se om det går bättre

TIG-svetsare
226 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Stenudd8 skrev:
Okey! Tack för tips!

Nästa problem var att varenda slangklämma utanpå var totalt sönderrostade, måst & låna bättre verktyg innan jag får öppnat & plockat ut armaturen. Har inte speciellt garderat garage...
Ska bråka på imorgon och se om det går bättre

Gör ett försök iaf! och ta det lugnt med armaturen!  den är sjukt bråkig att få i igen tongue och ha koll på gummiringen i hålet tongue

Sök