3543
Sök

Hur skarvar jag bäst högtalarkabel vid paralellkoppling i baslåda?

77 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Undrar som ni kanske förstår hur jag bäst och enklast skarvar högtalarkabeln vid paralell koppling av basar i lådan. Skall paralellkoppla 3 st basar i bygget men hur gör jag detta enklast och bäst?

Har kopplingsschema för dom så behöver bara veta hur jag enklast skarvar kabeln? Någon speciell kabelsko som jag skall använda eller hur gör jag?

400 Inlägg
20 augusti 2010
Om det inte går att bara "koppla vidare" från 1 talspole till nästa (alltså två trådar i en så att säga) så är det absolut bästa sättet att skarva att Löda ihop trådarna. (Varefter du lägger t.ex. en krympslang runt lödningen för skydd.)

Alternativt finns det stora kabelskor, t.ex. såna som ser ut som en vit "hatt". Vet dock inte om dessa finns i större storlekar än upp till 6mm2. Annars kan du ju köpa 2st små strömfördelningsblock, med t.ex. 1x10mm2 ingång och 2x8mm2 utgång, och använda den som skarv.

Personligen kommer jag att köra med lödning, då det är det absolut bästa alternativet. Kräver ju förstås att man har lite koll på vad man håller på med men. Det är ju inga stora saker!

Några idéer där!

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (20 augusti 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 augusti 2010
Eller så drar du bara tre kablar direkt från steget.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

77 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Lödning är inga problem om det är vad som gäller, har lött mindre saker än så..

Funderade även på ringskor å bara sätta en liten bult genom? Det borde väl funka lika bra? Går betydligt mkt fortare än att dra fram den gamla lödpennan som behöver 20-25min att bli varm ^^,

400 Inlägg
20 augusti 2010
Qkeeper skrev:
Lödning är inga problem om det är vad som gäller, har lött mindre saker än så..

Funderade även på ringskor å bara sätta en liten bult genom? Det borde väl funka lika bra? Går betydligt mkt fortare än att dra fram den gamla lödpennan som behöver 20-25min att bli varm ^^,

Det funkar även det! Men som sagt så får du ingen "renare" skarvning än genom att löda.

Beror helt enkelt på hur noga du är smile

Mvh. Jonatan

4 693 Inlägg
20 augusti 2010
Om du har tryckkontakter på basen så behöver du inte löda, då är det bara att sätta 2 kabalr på samma kontakt.... Om du förstod vad jag menade

Booyakasha!

77 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Förstår precis vad du menar, men fallet ä så här att jag ska ha 3 st 12" i samma låda så jag tänkte parallellkoppla inne i lådan så att jag bara får 2 kablar ut ur lådan. Men annars hade jag gjort som du sa Softis.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 augusti 2010
Varför då inte parallellkoppla inne i lådan? Kablarna från steget till bas 1, vidare från bas 1 till bas 2, från bas 2 till bas 3. Klart!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

BASS GLAD
1 381 Inlägg
21 augusti 2010
då jag kör 4 basar parallellkopplade ..

jag använde mej av en sådan härn
http://www.biltema.se/ProductImages/31/large/31-413_l.jpg

hur smidigt som hällst smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

2 665 Inlägg
21 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
Varför då inte parallellkoppla inne i lådan? Kablarna från steget till bas 1, vidare från bas 1 till bas 2, från bas 2 till bas 3. Klart!

Teoretiskt sätt så spelar basarna olika högt då. du har en liten resistans mellan dem.

Kopplingsblocken ovan funkar ju. Dra då exakt lika långa kablar därifrån.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
Qkeeper skrev:
Förstår precis vad du menar, men fallet ä så här att jag ska ha 3 st 12" i samma låda så jag tänkte parallellkoppla inne i lådan så att jag bara får 2 kablar ut ur lådan. Men annars hade jag gjort som du sa Softis.

På det sättet som jag förklarade på så får du bara 2 kablar ut ur lådan så du måste ha missuppfattat.

Booyakasha!

4 554 Inlägg
21 augusti 2010
Rickard-v skrev:
ChriZtoffer skrev:

Teoretiskt sätt så spelar basarna olika högt då. du har en liten resistans mellan dem.

Kopplingsblocken ovan funkar ju. Dra då exakt lika långa kablar därifrån.

borde inte den knappa metern kabel mellan 2basar vara mer eller mindre försummbar om man förutsätter att ts inte kör med sytrådstjocka ledare tongue

2 665 Inlägg
21 augusti 2010
Jo den är nog försumbar. Men ju mer effekt som används desto mer tydlig bli skillnaden.

Talade bara om det ifall han vill vara så noga som möjligt då undviker man det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

77 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Kopplade inne i lådan med hjälp av kabelskor så alla kablar är lika långa, bytta även upp mig efter en vecka från 2,5mm2 till 4mm2 gjorde en viss skillnad.

Sök