2668
Sök

Segt att dra runt motorn.

183 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Har lite problem med min bil.
Har precis renoverat topparna på min Calibra V6.
Efter att jag skulle kolla inställningarna för kamremmen så den låg i rätt läge så gick motorn riktigt svinsegt att vrida om jag försökte vrida nere vid veven, gav faktiskt upp efter att ha försökt vrida den med en rörtång:/.
Har kollat överfall och dem stämmer.
Glömde olja in ventiltätningarna innan jag skruvade ihop allt dock.
Kan man dra överfallen för hårt?
Tacksam för svar!


183 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#2
En grej till jag kom på, kammarna för insug och avgas är likadana hoppas jag? Annars ligger nog felet där^^


183 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#3
Ingen som vet?


429 Inlägg
20 augusti 2010
#4
Risken att det är samma kamaxlar på både insug och avgas är mycket liten.
Man kan dra överfallen för hårt men inte så som man låser fast kamaxlen, brukar vara runt 20nm i åtdragningsmoment på överfallen till kamaxlen.
Var någon stans vrider du runt motorn? Varför vrida med en rörtång?
Ta en hylsa och stort spärrskaft och snurra på vevaxlen.

Vet du hur kolvarna och ventilerna stog när du monterade toppen?
Så du inte har skruvat ner toppen och krökt en ventil direkt...


183 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#5
Köpte nya kammar från en Mv6 (3l V6) och till synes kunde jag inte se någon skillnad, må så vara att nockarna skiljer avsevärt lite, men det var inget ett mänskligt öga hade kunnat avgöra i vilket fall.
Jag drog överfallen runt en 35nm.
Försökte snurra motorn med veven, sitter "stor" torx bult, så pass stor att jag inte hittade en passande hylsa hos min lokala verktygsaffär.

Kolvarna stod i nollläge, visserligen så snurrade jag ju kammarna när toppen satt åtdragen, kan det ha hänt nåt då?


429 Inlägg
20 augusti 2010
#6
Det är inte bara nockarna man ser skillnanden på, man får hålla kamaxlarna på samma läge.
Så "nollläget" på kamaxlarna ligger på samma ställe och det är då man ser hur nockarna står/vinklarna.

Är det samma kamaxlar vilket jag inte tror så skilljer det på kamdrevet så du kanske har blandat de?
Brukar även stå något nummer på kamaxlarna, luft på ventilkåpan och kolla om det skilljer något mellan de.

Det tar emot rätt duktigt innan man kröker en ventil när man bara snurrar kamaxlen och lägger man inte märke till det så ska det nog inte vara någon fara.


183 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#7
Sådär!
Då var problemet löst, en insugskam satt på avgaskammen plats och vice versa.
Då är frågan bara ifall toppen på något vis kan ha tagit stryk? Eftersom jag snurrade axeln med dragna överfall ett par varv, tyckte väl det tog emot lite väl hårt, men är inte så insatt i V motorer rent generellt så förmodade att det skulle vara så.
Det jag undrar är som sagt om toppen kan ha blivit skadad? Krökta ventiler, skadade överfall osv?
Känner mig lagom blåst som gjort en sån här tabbe men så går det när man är ivrig:(


183 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#8
Förresten, glömde tacka föregående skribent!
Tack! smile


429 Inlägg
21 augusti 2010
#9
Celica89 skrev:
Förresten, glömde tacka föregående skribent!
Tack! smile

Varsegod smile Uppskattas när man får ett tack, blir roligare att hjälpa till.


Överfallen är det nog inga fel på som det gick dra ner de helt (om det nu gick det)
Annars så märker du om det är några krökta ventiler när du startar den. Som det inte är så jätte lätt att känna när man snurrar på vevaxlen för hand om det är kompresion i alla cylindrar som det är en v6.
Går ta kompprov med men går lika bra att starta motorn så hör man hur motorn går.


183 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#10
Jo det är ömsesidigt smile

Jag tror det ska ha klarat sig, det känns inte som det ligger i kläm eller är skevt, man får ju ofta en sån känsla annars =P



Sök