2755
Sök

Volvo B234 lågfriktions motor eller inte? HÄLP!

45 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej, har en b234f av årsmodell -89 kan någon svar på om de är en så kallad "lågfriktions motor" eller inte?

Och gärna förklara vilka motorer och årsmodeller som är de och inte?

8 243 Inlägg
21 augusti 2010
#2
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 augusti 2010
#3
Marlboroman skrev:
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Hade inte det även med andra kolvar att göra ?

Autotech

8 243 Inlägg
22 augusti 2010
#4
Busgrabb skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Hade inte det även med andra kolvar att göra ?
Kolvarna var lika oavsett. Det är inte så att du blandat ihop med vitblock där kolvarna gjorts om? Vevstakarna är jag mer osäker på, för under den tiden så var väl dem klenare, vissa i alla fall.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 augusti 2010
#5
Marlboroman skrev:
Busgrabb skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Hade inte det även med andra kolvar att göra ?
Kolvarna var lika oavsett. Det är inte så att du blandat ihop med vitblock där kolvarna gjorts om? Vevstakarna är jag mer osäker på, för under den tiden så var väl dem klenare, vissa i alla fall.
Kanske det är....jo vevarna blev ju klenare i nya motorn.

Autotech

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2010
#6
Marlboroman skrev:
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Även om de är märkta med K på kamremskåpan?


8 243 Inlägg
23 augusti 2010
#7
steifan skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Även om de är märkta med K på kamremskåpan?
Ja, även dem eftersom det som sagt alltid är stora lagren i 16V.


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
23 augusti 2010
#8
vadå finns inga 16v som är lågfriktions motorer

alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer

Kör fort så hinner inget hända...

8 243 Inlägg
23 augusti 2010
#9
Growe skrev:
vadå finns inga 16v som är lågfriktions motorer

alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.


huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2010
#10
Här finns en lista med lite förändringar på B230-blocken (engelska):

http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 … engine.htm

B234 nämns dock inte men säkert någon som har nytta av det wink


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
23 augusti 2010
#11
Marlboroman skrev:
Growe skrev:
vadå finns inga 16v som är lågfriktions motorer

alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
det är fortfarande en lågfriktions motor
bara att dom gjorde lite ändringar efter 88
så även om den är gjort 88b-98 så är det en så kallad lågfriktions motor

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
23 augusti 2010
#12
steifan skrev:
Här finns en lista med lite förändringar på B230-blocken (engelska):

http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 … engine.htm

B234 nämns dock inte men säkert någon som har nytta av det wink
alla 234 har dom förbättrade lagren och då oxå andra stakar och lite sånt smile
tror inte volvo ens tänkt tanken att dom skulle komma modellåret 88 om det inte varit för att köparna fick skatterabbat på bilar som var av modellåret 88
därav blev alla volvos bilar som tillverkades under 1988 märkta med modellåret 88 istället för 89
därav att man har 88 uppdelat i 2delar A och B där B aldrig sålts som 88:or om det inte varit för att folk tjänade på att köpa en bil som var en 88 istället för 89

Kör fort så hinner inget hända...

8 243 Inlägg
23 augusti 2010
#13
Growe skrev:
Marlboroman skrev:
Growe skrev:
vadå finns inga 16v som är lågfriktions motorer

alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
det är fortfarande en lågfriktions motor
bara att dom gjorde lite ändringar efter 88
så även om den är gjort 88b-98 så är det en så kallad lågfriktions motor
Det man kallar lågfriktionsmotorn är B230 med dem mindre ramlagerna och dem klenare stakarna. Sen är det kanske ingen korrekt benämning, men det är dem man menar när man pratar lågfriktion och rödblock.


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
23 augusti 2010
#14
Marlboroman skrev:
Growe skrev:
Marlboroman skrev:

Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
det är fortfarande en lågfriktions motor
bara att dom gjorde lite ändringar efter 88
så även om den är gjort 88b-98 så är det en så kallad lågfriktions motor
Det man kallar lågfriktionsmotorn är B230 med dem mindre ramlagerna och dem klenare stakarna. Sen är det kanske ingen korrekt benämning, men det är dem man menar när man pratar lågfriktion och rödblock.
har aldrig hörtalas om att någon nyare B230 skulle varit ej lågfriktions motor
om man kollar uppbyggnaden av vevaxel så ser man redan där att det skiljer rejält mellan en B2x och en B2xx oavsätt årgång
på detta sättet blev det lägre friktion

det som skiljer med lagrena är väll i stora drag storleken på vevaxeln och att man har inbyggda koxiallager
det var framför allt dom lösa koaxiallagren som var ett stort problem på dom tidigare B230

blir mer än gärna överbevisad med information från volvo om att dom senare B2xx motorerna inte är lågfriktions motorer

Kör fort så hinner inget hända...

8 243 Inlägg
23 augusti 2010
#15
Growe skrev:
blir mer än gärna överbevisad med information från volvo om att dom senare B2xx motorerna inte är lågfriktions motorer
Alla motorer volvo byggt sen 85 kanske per ren teknisk defintion är lågfriktionsmotorer, det är fullt möjligt. Men det är inte det intressanta. Det intressanta är att dem tidiga 230-blocken kallas för lågfriktionsmotor.

Skippa allt tekniska runt lågfriktionsmotorn för en stund och tänk på det mer som ett smeknamn för en viss sorts motor, eller i det här fallet vissa årsmodeller av en viss motor.


huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2010
#16
Growe skrev:
steifan skrev:
Här finns en lista med lite förändringar på B230-blocken (engelska):

http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 … engine.htm

B234 nämns dock inte men säkert någon som har nytta av det wink
alla 234 har dom förbättrade lagren och då oxå andra stakar och lite sånt smile
tror inte volvo ens tänkt tanken att dom skulle komma modellåret 88 om det inte varit för att köparna fick skatterabbat på bilar som var av modellåret 88
därav blev alla volvos bilar som tillverkades under 1988 märkta med modellåret 88 istället för 89
därav att man har 88 uppdelat i 2delar A och B där B aldrig sålts som 88:or om det inte varit för att folk tjänade på att köpa en bil som var en 88 istället för 89
B234-bilarna verkar har rullat in i trafik mars 1988, årsmodell-brytpunkten brukar
vara på hösten så inga konstigheter.



Sök