3576
Sök

Magnetventil saab 9000.

930 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej garaget, jag har under denna sommar haft tre stycken magnetventiler i min ägo och alla har gått sönder.
en av dem slutade det med att jag hade grundladd och dem två andra har slutat med skenandeladd så att laddvakten får säga ifrån.

Kan någon snälla berätta för mig vad fan som är fel på dessa jävla magnetventiler till just saab 9000?

Kan även tillägga att en av dem har vart en saab original och två har vart den billigare varianten.

Saab original kostar 3100kr styck och den billigare kostar 1389kr styck.

Jo en sak till, jag har testat att dra ut kontakten till magnetventilen och jag har fortfarande samma skenladd och även dragit ur APC säkringen (säkring nr5) Jag har en saab 9000 2.0T 96(det sitter väl ingen apc på dem?) 150hk org chippad till 210hk med chipcenter programvara.

Är väldigt tacksam för svar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

394 Inlägg
22 augusti 2010
#2
har du kollat wastegate armen? den kan ha hakat sig, så den skenladdar, ligger din GLT på 0,4 bar när du drar ut MV kontakten?

vem fan är maptun?

930 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#3
Jaha okej, nej den ligger på samma ladd som när jag har den i.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 019 Inlägg
22 augusti 2010
#4
Har du mätt upp styrboxens drivsteg? Om något av dessa är bränt så kommer magnetventilerna gå sönder så fort du kopplar in dem.


930 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#5
Hmm ska kolla upp wg armen före, kan även tillägga att den som pajjade i dag vart så när jag satte tillbaka original dumpen då greddydumpen måste lagas.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
22 augusti 2010
#6
jag har testat 5 olika mv bara förrförra veckan. alla saab org, så du ska veta att ca 50% av dom funkar.
grundladdet kan du även testa genom att bara lägga foten på bromsen när du gasar fullt..

har haft samma problem, den ena skenade, den andre gav grundladd osv osv..
att din mv gick idag i samband med dumpen har inget med varann o göra.


930 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#7
hmm okej, men kan det inte vara så att WG armen hakar sig?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
22 augusti 2010
#8
klart de kan vara så de sa jag aldrig, så kika på den
kan även va så att du inte märker nåt när du drar i den, men när de blir varmt i turbon de e då den kan börja kärva.


930 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#9
Hmm okej, men detta blev efter att jag hade vart på macken typ 400 meter bort. kan det verkligen bli så varm på 400 meter?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#10
Så då var det fixat, det var originaldumpen.
Har bytt till Greddydumpen igen och nu funkar den som den ska.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
23 augusti 2010
#11
du menar att du har grundladd nu med denna dumpen?


930 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#12
Nej har samma som förr 1.3 i peak och 1.0 idle

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
23 augusti 2010
#13
frågan är kan du få grundladd nu för att du bytte dump? lägg foten på bromsen medans du gasar så ska den ner på GLT..


930 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#14
hmm okej ska testa:P

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

336 Inlägg
23 augusti 2010
#15
Om magnetventilerna pajjar så kan det som sagt bero på att drivsteget i databoxen har pajjat.

5 710 Inlägg
24 augusti 2010
#16
Att kontrolera om det är ventilen eller turbo/WG som ger dig skenladd är enkelt.
Dra C-slangne på MV:n och koppla ihop den med W-slangen.
Fortfarande skenande tryck = wg/turboproblem
Slutar det skena = Fel på MV:n.

Att MV:n går sönder har inget med WG att göra och har så många pajjat skulle jag absolut gå på Garfields tips.

>>Garfield, när drivsteget är kass bränner man spolen i MV:n eller hur?
Vid skenande ladd har man ju mekaniske problem med ventilen och det brukar bero på att brickan delat sig och delarna lägger sig ovanpå varandra och låser ventilen i ett läge. Den feltypen känner jag har liten koppling till drivsteget. Eller har du andra erfarenheter?

MVH Jonas
..............

336 Inlägg
24 augusti 2010
#17
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=113657
Där står det hur du ska göra för och mäta upp drivsteget.

1 019 Inlägg
24 augusti 2010
#18
jonTe skrev:
>>Garfield, när drivsteget är kass bränner man spolen i MV:n eller hur?

Jepp

jonTe skrev:
>>Vid skenande ladd har man ju mekaniske problem med ventilen och det brukar bero på att brickan delat sig och delarna lägger sig ovanpå varandra och låser ventilen i ett läge. Den feltypen känner jag har liten koppling till drivsteget. Eller har du andra erfarenheter?

Nä, jag har inga erfarenheter mer än vad jag läst. (Kör ju DI/APC fortfarande cool ) Du menar att skenande laddtryck är sällsynt vid bränd MV? Antar att det blir GLT vid bränd spole i MV då?

Jag har bara "kört sönder" en MV. Fick skenande laddtryck som förmodligen berodde på klet i MV. Hade man inte varit så nyfiken på hur den såg ut inuti så hade det nog räckt med att tvätta ur den.


930 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#19
hmm, finns det någon spray som man kan spraya mvn med?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

5 710 Inlägg
25 augusti 2010
#20
Garfield skrev:
(Kör ju DI/APC fortfarande cool )

Det är grejjer det cool
Garfield skrev:
Du menar att skenande laddtryck är sällsynt vid bränd MV? Antar att det blir GLT vid bränd spole i MV då?

Japp, som konstruktionen är skall brickan ramla ned från spole 1 när magnetismen "släpper". Trycket i C tvingar ned brickan till spole 2 = alltid luft från C-->W= GLT.
Kamulen skrev:
hmm, finns det någon spray som man kan spraya mvn med?

Cleaner/bromsrengöring/bräkleen är nog det man skall köra om man vill rengöra.
Det hjälper ju dock inte så långt mot bränd spole....wink

MVH Jonas
..............


Sök