2650
Sök

Hertz ECX 165.3 - presterar dåligt

130 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena! driver mitt fram å baksystem (Hertz ECX 165.3) på ett Zachry 4100 steg(4*100rms  4 ohm) och tycker det presterar lite klent? Är det nån som har koll men bör man bygga lådor på något sätt till dess högtalare och på hur många liter i så fall?



MVH


560 Inlägg
23 augusti 2010
#2
Vad menar du med att prestera klent? Är det bas du saknar eller?

Dessa högtalare anser jag presterar riktigt bra, mycket varmt och trevligt ljud.

Gillar dessa högtalare stenhårt själv.

Har du kollat så du inte har fasfel, alltså kopplat plus och minus fel på en högtalare?

Alvila skrev:
Tjena! driver mitt fram å baksystem (Hertz ECX 165.3) på ett Zachry 4100 steg(4*100rms  4 ohm) och tycker det presterar lite klent? Är det nån som har koll men bör man bygga lådor på något sätt till dess högtalare och på hur många liter i så fall?



MVH

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

1 400 Inlägg
23 augusti 2010
#3
Hur har du monterat högtalarna.
Sitter baffeln stabilt i dörplåten och inte läcker någonstans ?.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 augusti 2010
#4
Jag hade 4 såna per dörr ifjol o drev med ett Hertz EP2X per dörr=700wrms per sida.
Maken till midbas har inte kännt sen i helgen när ja lyssnade på Evilaudios SPL Dynamics bygge med 3 8" o ca 1500w per dörr :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

130 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#5
jimmyostrom skrev:
Vad menar du med att prestera klent? Är det bas du saknar eller?

Dessa högtalare anser jag presterar riktigt bra, mycket varmt och trevligt ljud.

Gillar dessa högtalare stenhårt själv.

Har du kollat så du inte har fasfel, alltså kopplat plus och minus fel på en högtalare?

Alvila skrev:
Tjena! driver mitt fram å baksystem (Hertz ECX 165.3) på ett Zachry 4100 steg(4*100rms  4 ohm) och tycker det presterar lite klent? Är det nån som har koll men bör man bygga lådor på något sätt till dess högtalare och på hur många liter i så fall?



MVH
många säger att de ska vara kanon, så blev rätt chockad.

Det måste vara något monteringsfel utav mig, men detta ska kollas på nu i höst/vinter, ja jag saknar bas/midbas, mellanregister och diskanten är det inget fel på.

spelar det någon roll om de sitter i "låda" i dörren eller kvittar volymen, bara de sitter tätt och ordentligt

MVH


130 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#6
micke7406 skrev:
Hur har du monterat högtalarna.
Sitter baffeln stabilt i dörplåten och inte läcker någonstans ?.
ordentligt i orighålen, även dämpat dörrsidorna och runt högtalaren för att det ska vara tätt

MVH


130 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#7
Frippe_L skrev:
Jag hade 4 såna per dörr ifjol o drev med ett Hertz EP2X per dörr=700wrms per sida.
Maken till midbas har inte kännt sen i helgen när ja lyssnade på Evilaudios SPL Dynamics bygge med 3 8" o ca 1500w per dörr :-)
ne men okej, då ska jag kolla över min montering inom kort, tack för svaren

MVH


365 Inlägg
23 augusti 2010
#8
Frippe_L skrev:
Jag hade 4 såna per dörr ifjol o drev med ett Hertz EP2X per dörr=700wrms per sida.
Maken till midbas har inte kännt sen i helgen när ja lyssnade på Evilaudios SPL Dynamics bygge med 3 8" o ca 1500w per dörr :-)
jag har också hört ecx och tyckt dom låter bra.
va tydligen fler än jag som reagerade på jettans midbas. helt fruktansvärt kul att lyssna/känna påsmile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#9
Testat att ändra delningsfrekven och branthet på filtret? Kan ju vara som så att du har fasfel gentemot basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

130 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#10
ChriZtoffer skrev:
Testat att ändra delningsfrekven och branthet på filtret? Kan ju vara som så att du har fasfel gentemot basen.
har testat ändra delningsfrekvensen på stereon utan några större resultat och det ingick inga filter till dessa högtalare wink


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
#11
Nu menade jag filter i stereo/steg och inte lösa passiva. wink Du kan väl ändra brantheten (dB per oktav) i huvudenheten?
Senast redigerat av ChriZtoffer (23 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

130 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#12
ChriZtoffer skrev:
Nu menade jag filter i stereo/steg och inte lösa passiva. wink Du kan väl ändra brantheten (dB per oktav) i huvudenheten?
aha okej, förklarar en del, ska även kika på de

MVH



Sök