3523
Sök

Trimma snikbilar?

677 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
#1
Varför är det så många här som vill ha massa hk i sin bil, men ändå köper en bil med 100hk.
Ja, det kan ju vara plånboken. Men varför komma sen och tro att det går att trimma den massa hästar för några kronor.

Inse att om man vill ha hästar i kärran så är det en bil som har det orginal eller möjligtvis en turbobil. Eller så blir det jättedyrt och man måste ha kunskap!

Att sätta sportfilter på en 1,6 liters sug motor gör inte att du slutar ångra att du köpte bilen.
Ett gigantiskt avgassystem gör hellre att du tappar hk och att turbokonvertera kostar mer än att byta till en turbobil.

Hoppas ingen tar illa upp, men det finns så mycket såna här trådar. Och så fort man frågar om vesäntliga saker så säger alla att man ska söka efter gammla trådar medans dessa trådar kommer det väl en ny om dan ungefär.

95 Inlägg
29 juni 2006
#2
Jag håller med....


8 156 Inlägg
29 juni 2006
#3
Tror att dom flesta inser detta. Men det är väl alltid kul att trimma sin bil lite?
När det gäller gigantiska avgasrör så handlar det väl snarare om ljud och utseende, än om prestanda?

Fast det är klart. Många tror ju att dom kan trimma sin bil utan att lägga ner pengar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#4
kostar de så smakar de ,. men de är inte konstigt att folk under om de går twx att trimma deras volvo 240gl till 300hk eftersom de finns folk som har pengar och gör sådant . så förstår välö inte alla att de kostar fliss att trimma\turbokonvertera .

jag o en polare gjorde en snik konvertering på hans 325i de gick på närmare 20 000kr för att få 60-70hk max

274 Inlägg
29 juni 2006
#5
man kan få ut en massa häst utan o göra så mkt..
kolla på en 740 turbo tex, 182 hk orginal, och ett chip som gör att du får 240 hk, kostar lite under 2000..

fyllo

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#6
ja de chippet körde en kille i stan en bänkning på före 173hk efter 192 . så några 240hk blir de inte .
eller har du annan fakta?
vi körde ifrån honom utan problem med en 850T5 helt orginal . både i start och på landsväg

397 Inlägg
29 juni 2006
#7
Effektoning mats pa lite olika satt, 240 hastar pa bakhjulen ar ganska mkt, da det blir en viss effektforlust fran motorn till drivning, men antar att bsr tex mater pa svanghjulet

31 Inlägg
29 juni 2006
#8
Beror väl lite på hur mycket man är beredd att lägga ut.. Jag har inga problem med att lägga ut bilens värde x 3 på bara "stuff" om det är något jag känner skulle passa bra eller se snyggt ut smile Min bil kostade 4500 kr och jag har redan steriosaker för nästan det dubbla i den sen blir det omlack, huvscoop, nya fälgar och motivlackering och slutligen om jag orkar och känner att jag har råd så blir det turbobygge.. Klart det kostar om man vill ha något, inget i livet är ju gratis wink


2 652 Inlägg
29 juni 2006
#9
stratovarius = du har helt rätt . man ska göra de man tycker är kul för pengarna . jag har de lite svårare eftersom jag har unge nu annars hade de nog blivit ett bygga av S2 an .

finns ju folk som köper möbler för 100 000kr och de tycker dom är värt , ännu värre folk som lägger dom på kläder . men de handlar väl mest om intresse när de börjar röra sej om mkt pengar på bil\hus\båt

10 287 Inlägg
29 juni 2006
#10
Det var dåligt. Problemet med just 740/940 turbo är att man måste justera upp laddtrycket mekaniskt samtidigt som man har problemet med att vid minsta spikning så backar sprutet tändningen 5 grader. Man måste kunna sin Volvo men runt 210 bör man kunna få.

240 är tufft......med orginal turbo.

Chippat med 16T och annan kam, annan topp, annan AMM så bromsade jag 280Hkr (omräknat till motorn) på min 940.

/Göran

bmw_z skrev:
ja de chippet körde en kille i stan en bänkning på före 173hk efter 192 . så några 240hk blir de inte .
eller har du annan fakta?
vi körde ifrån honom utan problem med en 850T5 helt orginal . både i start och på landsväg

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#11
sharky jo men du gjorde en hel del mer än att byta chipp . tror inte ett skvatt på att man kan få ut 60hk på ett chip i en volvo 740 turbo .

10 287 Inlägg
29 juni 2006
#12
Nä jag skrev ju det: Runt 210 är vad man kan förvänta sig.

/Göran

bmw_z skrev:
sharky jo men du gjorde en hel del mer än att byta chipp . tror inte ett skvatt på att man kan få ut 60hk på ett chip i en volvo 740 turbo .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
29 juni 2006
#13
Mina "280 Hkr" chip finns kanske kvar hos BSR och heter i så fall "hajen special"...

/Göran

/Göran

bmw_z skrev:
sharky jo men du gjorde en hel del mer än att byta chipp

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
29 juni 2006
#14
jag tror mer på att han får 60 häst genom ett chip på sin 740 än att min jobbar kompis som har 850 glt och påstår att han får 55 häst bara genom chip.. och det är ju som sagt vanlig sugmotor..

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#15
jag tror inte på något av dom faktist men mest troligast är ju då 740 turbon

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
29 juni 2006
#16
Jag köpte min bil för 7500 euro, och är nu bara nån hundra-lapp ifrån att ha lagt ner lika mycket till i bara prylar big_smile


730 Inlägg
29 juni 2006
#17
Det är ju upp till varje person vad dom vill göra med sina pengar.
om någon köper en risig 240 låt dom göra det.
varje person har en egen stil.

677 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
#18
Men tråden handlar ju inte bara om pengar! Utan vad folk tror att dom kan åstadkomma med 1000kr en skruvmejsel och ingen erfarenhet.

291 Inlägg
29 juni 2006
#19
BoraV6 skrev:
Men tråden handlar ju inte bara om pengar! Utan vad folk tror att dom kan åstadkomma med 1000kr en skruvmejsel och ingen erfarenhet.

Gå in på www.skogenracing.com där turbokonverterade dom en sierra för 1200kr, inklusive bilen..
Så att turbo konvertera en bil för 1000kr är inte alls omöjligt.. (men istället hade dom ju nog erfarenhet)

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#20
jo en erfarenhet räcker inte ,, finns ju saker man inte kan bygag själv som turbo, spridare  ,de är ju de som kostar även om man ska göra en snik


Sök