3300
Sök

Hitta information om bil

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan, nu är det dags och köpa en bil. Ska kolla på denna imorgon

http://www.blocket.se/uppsala/Stylad_Vo … 11&w=3

Säljaren säger att den har varit Avställd i ca 1 år nu. Och det står att den är trimmad osv. Visst är bilderna tagna från 2008. Men bilen är enligt säljaren i mycket bra skick och ingen rost och så vidare.

Jag har skrivit ut bil-information från transport styrelsen. Och det står att den är både oskattad och avställd. Nu är min fråga om priset är rimligt för denna bil :S för den verkar sjukt billig för allt som är gjort på den.

Kan jag hitta bilens förra besiktnings protokoll någon stans?

Jag vet tyvärr inte om han besiktigade med den trimmade motorn och allt i så jag vill gärna få reda på detta!

Annars? Några tips när jag ska kolla på bilen? vad jag ska kolla på osv

MVH! säg till om jag missat något!smile
Senast redigerat av Dustguy91 (23 augusti 2010)

311 Inlägg
23 augusti 2010
Besiktningsprotokoll går att fixa genom SBP har jag för mig, bara att ringa tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
23 augusti 2010
Om någon någonsin hävdar att en bil inte har någon rost alls så ljuger de oftast.

Alla bilder på bilen är tagna från samma sida. Min magkänsla säger att du troligtvis bör inspektera den andra sidan av bilen väldigt noggrant. wink

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Sheba skrev:
Om någon någonsin hävdar att en bil inte har någon rost alls så ljuger de oftast.

Alla bilder på bilen är tagna från samma sida. Min magkänsla säger att du troligtvis bör inspektera den andra sidan av bilen väldigt noggrant. wink

Ska självklar kolla detta.. På bilprovningens hemsida står det att man behöver ägarens 4 sista siffror. Får väll ta och åka till bilprovningen och kolla med dom. Det låter väldigt jobbigt om bilen inte är Besiktigad med s70 motorn i. Enligt honom ligger bilen på 320 hk. Så det lär vara mycket att byta om det är så att han inte har besiktigat bilen med trimmet.

Något mer att tänka på?

Tacksam för svar

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
du behöver inte ha hans sista siffror

Skicka iväg ett mail till www.bilprovningen.se om att du vill ha dom tre senaste besiktningsptofokollen på regnummer *** *** så skickar dom kopior till dig dan efter eller något i PDF format..

edit: om dom nu inte har gjort om? för så var det inte senast jag gjorde iaf.

Ska göra så! Vet du om det står att den är besiktigad med de nya trimmet i monterat (s70 motorn) eller får man reda på detta någon annan stans haha? Lite dålig på sånt här!big_smile
Senast redigerat av Dustguy91 (23 augusti 2010)

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
Såhär står det:

Kan jag få en protokollskopia?

Ja, förutsatt att du har registreringsnumret på fordonet kan vi antingen via e-post eller fax förse dig med protokollskopior, dock inte är äldre än tre år.

Ah! jag förstår tack så mkt!
Tycker du annars att bilen är värd slantarna ifall allt är shysst?

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
tack för hjälpen. Jag tror nog jag drar ner till bilprovningen imorgon och frågar lite! sen är det upp till om det är shysst eller inte. Vågar inte köpa bilen ifall den inte är besiktigad med s70 motorn i satt. Blir nog bara knas då:D

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
Dustguy91 skrev:
2ooSX skrev:
Såhär står det:

Kan jag få en protokollskopia?

Ja, förutsatt att du har registreringsnumret på fordonet kan vi antingen via e-post eller fax förse dig med protokollskopior, dock inte är äldre än tre år.

Ah! jag förstår tack så mkt!
Tycker du annars att bilen är värd slantarna ifall allt är shysst?

Ja, om allt är bra så.. att de bara är att besikta och ställa på den så utan dolda problem så.. ja smile men personligen vill ja inte köpa avställda och obesiktade bilar..

Be han besikta bilen först, om han inte vill..så om du är rik kan du ju ge han 300 kr för att besikta den..om inte då, då måste det ju vara något lurt.

vilka saker ska man kolla på innan jag köper bilen? Missljud i motorn? osv kanske?

121 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
Dustguy91 skrev:
2ooSX skrev:

Ja, om allt är bra så.. att de bara är att besikta och ställa på den så utan dolda problem så.. ja smile men personligen vill ja inte köpa avställda och obesiktade bilar..

Be han besikta bilen först, om han inte vill..så om du är rik kan du ju ge han 300 kr för att besikta den..om inte då, då måste det ju vara något lurt.

vilka saker ska man kolla på innan jag köper bilen? Missljud i motorn? osv kanske?

Mja, missljud som tickande, ojämn tomgång..kolla oljan, vattnet så inget är missfärgat, t.ex olja i vattnet eller tvärtom. Kopplingen..bromsarna, rost på skuff, dörrar, skärmar. Kolla läckage..syns bra på motorblocket om det är olja där..

Sen bör man ju alltid provköra bilen, men svårt om bilen är avställd och obesiktad..så det är ju en chansning isåfall..  finns så mycket man kan tillägga..borde finnas nån komplett guide på google nånstans smile

Tack så jätte mycket för hjälpen! ska kolla det!

Sök