3390
Sök

Ang Opel commodore 68! tråden kan tas bort

80 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena! har fått ett erbjudande om att få köpa loss en commodore COMBI!! ifrån 68 med rak 6a å aut. dock är den illa åtgången.. någon som vet vart man kan få tag på delar lite billigt? passar inredningen från reckord 67-70? mycket tacksam för svar. skall ta några bilder och skicka in i tråden med. skulle vara kul och försöka få liv i den igen.. det jag vet är att den har gått i sthlm som tjänste bil inom ambulans/ brandbil. obs bilen har stått sen 82! MvH
Senast redigerat av TUmTaSS (26 augusti 2010)

5 111 Inlägg
24 augusti 2010
#2
Är det en kombi som är reggad som Commodore så är det någonting unikt då denna modell officiellt inte ens fanns, och därför värt att köpa bara för den skull... Säker på att det inte är en ombyggd Rekord Caravan?


80 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#3
enligt papperna jag har hittat och emblemen på bilen så är det en commodore combi 68.. har inte den blekaste aning om hur många som har gjorts men tror att det som skiljer rekorden från commodoren är lite annat stuk på bakparatiet.. att plåten går som små vingar vid bakrutorna mot bakluckan

782 Inlägg
24 augusti 2010
#4
Den här killen/skroten http://www.blocket.se/ostergotland/Cadi … 14&w=2
hade rätt många rekord/commodore för några årsedan när jag åkte rekord 70a.
Så jättebillig va han inte men han hade det jag behövde och man slapp leta på marknader m.m när grejerna började strula.

En sunkig rekord/commodore kombi skulle inte jag lägga ner alltför mycket energi på om det inte är som Volvo544special65 skriver att det är något sjukt ovanligt.


80 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#5
jag har googlat lite och hittar inte någon bild där som stämmer exakt så som bilen ser ut men skall leta vidare! tack för tipset btw:D

5 111 Inlägg
24 augusti 2010
#6
TUmTaSS skrev:
enligt papperna jag har hittat och emblemen på bilen så är det en commodore combi 68.. har inte den blekaste aning om hur många som har gjorts men tror att det som skiljer rekorden från commodoren är lite annat stuk på bakparatiet.. att plåten går som små vingar vid bakrutorna mot bakluckan

Det som skiljer är motor (fyra i Rekord, sexa i Commodore), axlar, bromsar, och lite utrustning. Commodore caravan ska inte ha funnits officiellt enligt uppgifter jag har, så är det ett fabriksbygge måste den vara riktigt ovanlig och värd att ta reda på.


80 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#7
jag har precis ringt till inge andersson som har opel museumet i skara.. opel commodore combi/caravan fanns under detta årtal. men rostskyddet va så dåligt att nästan alla rostade bort och skrotades.. så infot jag har stämmer iså fall och vad jag har sett på nätet så finns det bara denna i svea rike;D riktigt kul med ett sånt udda objekt!big_smile

Handledare
1 481 Inlägg
25 augusti 2010
#8
Finns i Norge i alla fall. Aldrig sett någon själv.

http://www.cardatabase.net/search/searc … %20Caravan


7 398 Inlägg
25 augusti 2010
#9
patrik79 skrev:
Den här killen/skroten http://www.blocket.se/ostergotland/Cadi … 14&w=2
hade rätt många rekord/commodore för några årsedan när jag åkte rekord 70a.
Så jättebillig va han inte men han hade det jag behövde och man slapp leta på marknader m.m när grejerna började strula.

En sunkig rekord/commodore kombi skulle inte jag lägga ner alltför mycket energi på om det inte är som Volvo544special65 skriver att det är något sjukt ovanligt.

och du kör en??? för bil?? som utalar dig så?? wink wink 

til ts, om den är ovanlig, köp för fn,, se på dem som renoverar gammla rovers osv,, svindyrt,,men värt det,, sen kanske du kan sälja dyrt till tyskland wink
Senast redigerat av granadadr (25 augusti 2010)


5 111 Inlägg
25 augusti 2010
#10
granadadr skrev:
patrik79 skrev:
Den här killen/skroten http://www.blocket.se/ostergotland/Cadi … 14&w=2
hade rätt många rekord/commodore för några årsedan när jag åkte rekord 70a.
Så jättebillig va han inte men han hade det jag behövde och man slapp leta på marknader m.m när grejerna började strula.

En sunkig rekord/commodore kombi skulle inte jag lägga ner alltför mycket energi på om det inte är som Volvo544special65 skriver att det är något sjukt ovanligt.

och du kör en??? för bil?? som utalar dig så?? wink wink

Vad spelar det för roll vad han kör för bil?


80 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#11
bilder på commodoren kommer snart!
Senast redigerat av TUmTaSS (25 augusti 2010)

80 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#12
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … t=107271.. där finns biler på commodoren.. har aldrig lagt upp bilder på formuet så någon kan gärna få förklara:D
Senast redigerat av TUmTaSS (25 augusti 2010)

782 Inlägg
26 augusti 2010
#13
granadadr skrev:
patrik79 skrev:
Den här killen/skroten http://www.blocket.se/ostergotland/Cadi … 14&w=2
hade rätt många rekord/commodore för några årsedan när jag åkte rekord 70a.
Så jättebillig va han inte men han hade det jag behövde och man slapp leta på marknader m.m när grejerna började strula.

En sunkig rekord/commodore kombi skulle inte jag lägga ner alltför mycket energi på om det inte är som Volvo544special65 skriver att det är något sjukt ovanligt.

och du kör en??? för bil?? som utalar dig så?? wink wink 

til ts, om den är ovanlig, köp för fn,, se på dem som renoverar gammla rovers osv,, svindyrt,,men värt det,, sen kanske du kan sälja dyrt till tyskland wink

Nu kör jag mest jänkare, europeiska cabbar och stylade lastbilar men det känns rätt off topic.

Anledningen att jag inte tycker det va värt att lägga ner så mycket jobb på en sunkig (TS bil låter riktigt dålig) commodore/rekord är för att det är inte något jättevärde i gamla relativt vanliga oplar, dessutom är TS bil en kombi och den borde va ännu sämre värde i än HT-modellen som iaf är rätt cool.

Jag köpte min rekord 70 HT som va i princip rostfri och med fräsch inredning, nyare 2.0L motor m.m för 4000:- (iof några årsedan o commodoren står lite högre i pris) och för dom pengarna får TS knappt råd till svetsgas/tråd och lite nyare däck.

Är bilen jätte ovanlig och det finns samlare som är villiga att betala så kan det va värt jobbet alt om TS gör jobbet för att hXn gillar bilen och skiter i om det kostar mer än hXn får ut.


1 163 Inlägg
26 augusti 2010
#14
Köp för fan! Du kanske inte kan renovera den själv men du kan förmedla ut den till någon annan i såna fall för bilen är värd att bevaras...
Tyvärr rostar Opel utav helvete så risken är stor att det kommer finnas mkt att göra på kombin och det bör göras seriöst med tanke på hur pass ovanliga dessa modeller är.

Mvh


80 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#15
har kollat lite mera på bilen i dag och kollat med vägverket. bilen är från början en opel commodore caran ifrån 62. bilen har gått som fångtransport bil i stockholm ifrån ca 62-63 till 68 då den blev om reggad till en opel rekord caravan med utbytt motor och låda. så bilen är just nu i papperna en opel rekord. dock så får man stoppa i vilken pjäs man vill i bilen:D men vet inte om just jag skall försöka göra iordning den. då underredet e helt sönder rostat.. framvagnen e helt slut å bakvagnen lika så. rost så in i h-vete. har hittat en annan köpare på den som enligt hans plan skall helrenoveras och comverteras till v8a med aut låda eller en större v6a med dubbelturbo och sen eventuellt köras på strippen.. skulle vara grymt fränt och bevara stuket å på med en sökarlampa:)

644 Inlägg
26 augusti 2010
#16
Commodore fanns inte -62 och den karossen kom -67...   Enligt bilreg. är det en vanlig rekord,EJ reggad med utbytt motor eller låda..


80 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#17
kollade inte så noga men papperna vi hittade i bilen så står de 62 och dom papperna är stämplade av polisstyrelsen i tumba så litar på att dom stämmer.. finns även papper i bilen som intygar att bilen har utbytt motor och låda samt reggad med detta. dock finns inte några andra papper på bilen men andra plåtar som tillhör en skrotad volvo 140ia i sthlm som har liknande reg nr. nu är det så att en annan kille kmr ta över bilen och renovera den. och som tanken e så kommer den bli en japan dödare ala sleeper stuk:D

644 Inlägg
26 augusti 2010
#18
TUmTaSS skrev:
kollade inte så noga men papperna vi hittade i bilen så står de 62 och dom papperna är stämplade av polisstyrelsen i tumba så litar på att dom stämmer.. finns även papper i bilen som intygar att bilen har utbytt motor och låda samt reggad med detta. dock finns inte några andra papper på bilen men andra plåtar som tillhör en skrotad volvo 140ia i sthlm som har liknande reg nr. nu är det så att en annan kille kmr ta över bilen och renovera den. och som tanken e så kommer den bli en japan dödare ala sleeper stuk:D

Papperen stämmer säkert,dock kan dom omöjligt vara till den bilen..


jorgen72
26 augusti 2010
#19
granadadr skrev:
patrik79 skrev:
Den här killen/skroten http://www.blocket.se/ostergotland/Cadi … 14&w=2
hade rätt många rekord/commodore för några årsedan när jag åkte rekord 70a.
Så jättebillig va han inte men han hade det jag behövde och man slapp leta på marknader m.m när grejerna började strula.

En sunkig rekord/commodore kombi skulle inte jag lägga ner alltför mycket energi på om det inte är som Volvo544special65 skriver att det är något sjukt ovanligt.

och du kör en??? för bil?? som utalar dig så?? wink wink 

til ts, om den är ovanlig, köp för fn,, se på dem som renoverar gammla rovers osv,, svindyrt,,men värt det,, sen kanske du kan sälja dyrt till tyskland wink

Det borde va förbjudet o sälja ovanliga bilar utomlads se bara på hur många split bussar som har försvunit utomlands men jag håller med om att ts borde köpa den eftersom den är så ovanlig

80 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#20
vet inte när rekord caravan kom så kan inte säga att det är till den men men.. det e allt som finns till den.. jo en sak till.. tydligen någon musiker som har ägt den i sthlm med.. hittade "ägaren" plåtar i skuffen när vi leta runt lite:P


Sök