3154
Sök

Vad pallar RB26DETT ( den som sitter i R33an) med orginal stakar/kolvar?

Japanese Engineering
690 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag undrar vad ovanstående motor klarar av med orginal botten, Och vad behöver man i sånna fall byta vid 650-700hästar?

Tacksam för snabba svar!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

428 Inlägg
24 augusti 2010
#2
Skulle jag med vilja ha svar på smile Har en kompis som gör med orginal kolvar och stakar på 568Hk. Vet dock inte hur bra det är?. En supra tex har ju inga problem med de.

smurfidunder
327 Inlägg
24 augusti 2010
#3
Går inte att säga exakt vad det håller för. Beror på så mycket, tändkurva, bränsle, turbo, mottryck, insugstemp, blandningsförhållande, kylning, smörjning osv

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Japanese Engineering
690 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#4
Har hört att supror pallar mycket, Men hur är det när man ska byta kolvar/stakar? Vad kostar det och göra hos en verkstad tex?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Lastbilschaffis
811 Inlägg
24 augusti 2010
#5
finns många exempel... Finns de som kört 800hk orginal (nån gtr i usa) hurvida det höll länge är ju en annan femma..

Sen har vi R.I.P.S. i nya zeeland som gör fina maskiner som håller mkt bra, rob (han som äger/driver r.i.p.s. själv säger att en mappning är a & o för att allt ska hålla & så som han håller på ska man absolut lyssna på honom. Har för mig rips själva har byggt nån orginal maskin med höga hk för att visa att de gick med en nybalanserad orginal maskin.

Annars brukar gränsen gå runt 550 för en motor i orginal skick om skicket är i gott skick. växellåda ligger oxå runt den gränsen va det håller för.

samma gäller supror oxå... är motorn i bra skick klarar de mkt effekt de oxå.

Vad en verkstad tar får du kolla själv, varierar mkt i priser. Själv byggde fvk engineering min motor till min gtr. Jag tycker priset va helt ok. Jag stod för delarna helt själv & de för jobb & lite delar som behövdes.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
#6
kaxxen skrev:
finns många exempel... Finns de som kört 800hk orginal (nån gtr i usa) hurvida det höll länge är ju en annan femma..

Sen har vi R.I.P.S. i nya zeeland som gör fina maskiner som håller mkt bra, rob (han som äger/driver r.i.p.s. själv säger att en mappning är a & o för att allt ska hålla & så som han håller på ska man absolut lyssna på honom. Har för mig rips själva har byggt nån orginal maskin med höga hk för att visa att de gick med en nybalanserad orginal maskin.

Annars brukar gränsen gå runt 550 för en motor i orginal skick om skicket är i gott skick. växellåda ligger oxå runt den gränsen va det håller för.

samma gäller supror oxå... är motorn i bra skick klarar de mkt effekt de oxå.

Vad en verkstad tar får du kolla själv, varierar mkt i priser. Själv byggde fvk engineering min motor till min gtr. Jag tycker priset va helt ok. Jag stod för delarna helt själv & de för jobb & lite delar som behövdes.

nu blev ja väldigt nyfiken på vad de kostade på ett ungefär.. då detta är en dröm bil som ja vill ha och de ska va många ppllar i den så är väldigt nyfiken på om den drömmen kommer att bli nogurlunda sann tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
#7
Gränsen för RB26DETT ligger som sagt någonstans vid 550 - 600, 2JZ GTE har blivit dyno-testad av ett par australiensare på 1016hk på original bottendel. Givetvis så var det ett försök att se hur mycket man kunde klämma ut innan det exploderade i princip, men tydligen så höll det relativt bra.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#8
Turbomotor skrev:
kaxxen skrev:
finns många exempel... Finns de som kört 800hk orginal (nån gtr i usa) hurvida det höll länge är ju en annan femma..

Sen har vi R.I.P.S. i nya zeeland som gör fina maskiner som håller mkt bra, rob (han som äger/driver r.i.p.s. själv säger att en mappning är a & o för att allt ska hålla & så som han håller på ska man absolut lyssna på honom. Har för mig rips själva har byggt nån orginal maskin med höga hk för att visa att de gick med en nybalanserad orginal maskin.

Annars brukar gränsen gå runt 550 för en motor i orginal skick om skicket är i gott skick. växellåda ligger oxå runt den gränsen va det håller för.

samma gäller supror oxå... är motorn i bra skick klarar de mkt effekt de oxå.

Vad en verkstad tar får du kolla själv, varierar mkt i priser. Själv byggde fvk engineering min motor till min gtr. Jag tycker priset va helt ok. Jag stod för delarna helt själv & de för jobb & lite delar som behövdes.

nu blev ja väldigt nyfiken på vad de kostade på ett ungefär.. då detta är en dröm bil som ja vill ha och de ska va många ppllar i den så är väldigt nyfiken på om den drömmen kommer att bli nogurlunda sann tongue

Drömmen blir nog inte sann då han säger 100-150k!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
#9
1EVOXIN1 skrev:
Turbomotor skrev:
kaxxen skrev:
finns många exempel... Finns de som kört 800hk orginal (nån gtr i usa) hurvida det höll länge är ju en annan femma..

Sen har vi R.I.P.S. i nya zeeland som gör fina maskiner som håller mkt bra, rob (han som äger/driver r.i.p.s. själv säger att en mappning är a & o för att allt ska hålla & så som han håller på ska man absolut lyssna på honom. Har för mig rips själva har byggt nån orginal maskin med höga hk för att visa att de gick med en nybalanserad orginal maskin.

Annars brukar gränsen gå runt 550 för en motor i orginal skick om skicket är i gott skick. växellåda ligger oxå runt den gränsen va det håller för.

samma gäller supror oxå... är motorn i bra skick klarar de mkt effekt de oxå.

Vad en verkstad tar får du kolla själv, varierar mkt i priser. Själv byggde fvk engineering min motor till min gtr. Jag tycker priset va helt ok. Jag stod för delarna helt själv & de för jobb & lite delar som behövdes.

nu blev ja väldigt nyfiken på vad de kostade på ett ungefär.. då detta är en dröm bil som ja vill ha och de ska va många ppllar i den så är väldigt nyfiken på om den drömmen kommer att bli nogurlunda sann tongue

Drömmen blir nog inte sann då han säger 100-150k!

de kan den nog om man snålar lite! yikes wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
#10
Sen så är det en annan sak som jag kan tillägga, om det är din drömbil, och du vill trimma.. snåla inte på något, utan lägg hellre ut ett par tusenlappar på riktiga grejer.

Om du vill ha det billigt och snabbt gjort, så blir det inte bra. Om du vill ha det bra och snabbt gjort, så blir det inte billigt. Att trimma motorer är ett jävla fin-lir som kan lika gärna gå bra som dåligt, men det är givetvis mindre risk att det går dåligt med riktigt bra saker.

Så snåla aldrig då det kommer till din drömbil eller något du strävar efter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
#11
Rinnegan skrev:
Sen så är det en annan sak som jag kan tillägga, om det är din drömbil, och du vill trimma.. snåla inte på något, utan lägg hellre ut ett par tusenlappar på riktiga grejer.

Om du vill ha det billigt och snabbt gjort, så blir det inte bra. Om du vill ha det bra och snabbt gjort, så blir det inte billigt. Att trimma motorer är ett jävla fin-lir som kan lika gärna gå bra som dåligt, men det är givetvis mindre risk att det går dåligt med riktigt bra saker.

Så snåla aldrig då det kommer till din drömbil eller något du strävar efter.

jag menade inte att snåla med trimm tongue de ska ja verkligen inte snåla med, ja menade att ja ska snåla med resten av alla utgivfter tills dess ja har pengar till en sån bil mm.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Lastbilschaffis
811 Inlägg
24 augusti 2010
#12
det kostar att få ihop en motor med alla delar som krävs & jobb. Visst kan man snåla in & få det billigare om man väljar andra delar som kina skräp men hurvida bra det är kan ja inte uttala mig om då ja själv valt att bygga säkert & med delar ja vet kommer funka.

Eller om man är kunnig & har tid samt kan montera ihop & fixa saker själv så kan man spara en slant med.

Men med alla mina delar som ja inhandlat själv inkl fvk's jobb har min maskin kostat på en del & då är den driftsäker med för den effekten ja siktar på.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
#13
Turbomotor skrev:
jag menade inte att snåla med trimm tongue de ska ja verkligen inte snåla med, ja menade att ja ska snåla med resten av alla utgivfter tills dess ja har pengar till en sån bil mm.

Du menar alltså korv & makaroner samt nudlar i ett par månader?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
#14
ja det verkar ju röra sig om ganska mkt pengar,  men om det är ngt man drömmer om så tycker ja de är värt det, man lär sig mkt om man gör det sj, aja.

sry om ja lånade tråden lite big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Japanese Engineering
690 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#15
Men om man köper en supra och bygger om den till singel själv med riktiga delar och bra bränslesystem hamnar det runt 80-110k, Eller har jag fel?
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (24 augusti 2010)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
#16
1EVOXIN1 skrev:
Men om man köper en supra och bygger om den till singel själv med riktiga delar och bra bränslesystem hamnar det runt 80-110k, Eller har jag fel?

Beror på vilken effekt du tittar efter. Men jag skulle hellre räkna med 125 - 170k cirka för att vara på säkra sidan ifall det kommer extra utgifter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
#17
1EVOXIN1 skrev:
Men om man köper en supra och bygger om den till singel själv med riktiga delar och bra bränslesystem hamnar det runt 80-110k, Eller har jag fel?

låter ganska rimligt tror jag, men hellre en supra lr skyline med 6-800 hk  än ngn snobbig ferrari big_smile billigare oxå
Senast redigerat av Turbomotor (24 augusti 2010)

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Lastbilschaffis
811 Inlägg
24 augusti 2010
#18
1EVOXIN1 skrev:
Men om man köper en supra och bygger om den till singel själv med riktiga delar och bra bränslesystem hamnar det runt 80-110k, Eller har jag fel?

Det är bara att räkna va det kostar att inhandla så som.

kolvar
stakar
oljepump
vattenpump
kammar
kamdrev
ram & vevlager
turbo
grenrör
intercooler
vattenkyl
tryckrör
koppling

för toppen
ventiler
fjädrar
ventrilstyrningar

sen jobb på t ex
plana toppen
kolla till veven osv
vikta & balansera

listan kan bli lång tongue har säkert missar saker

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
#19
kaxxen skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Men om man köper en supra och bygger om den till singel själv med riktiga delar och bra bränslesystem hamnar det runt 80-110k, Eller har jag fel?

Det är bara att räkna va det kostar att inhandla så som.

kolvar
stakar
oljepump
vattenpump
kammar
kamdrev
ram & vevlager
turbo
grenrör
intercooler
vattenkyl
tryckrör
koppling

för toppen
ventiler
fjädrar
ventrilstyrningar

sen jobb på t ex
plana toppen
kolla till veven osv
vikta & balansera

listan kan bli lång tongue har säkert missar saker

får ju en liten bild av vad man har att se fram emot och drömma om smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 augusti 2010
#20
RB26DETT  Bör klara en 600hk på en fräsh orginal botten. Men som någon sa. Det hänger väldigt mycket på mappningen.

I stort sett allt hållbarhet hänger på hur pass bra en motor är mappad.

Suprans 2JZ håller väl för 100-200hk mera men sak där. Fel mapp så kan du rasa med betydligt mindre effekt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök