3606
Sök

Att installera motorvärmare i en corolla

37 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Situationen är den att jag har en Corolla -93a, som saknar motorvärmare och jag har precis flyttat upp till norrbotten och som många vet så blire rätt kallt här. Kort och gott; en motorvärmare lär behövas!

En av mina frågor är om det är värt att försöka sig på att installera en av de olika typerna av motorvärmare som finns eller om jag ska betala en verkstad för de jobbet?

Är det svårt att installera motorvärmare på en corolla? Går det att ha en slangmotorvärmare?

Tack på förhand!smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 augusti 2010
#2
För många jag känner är det otroligt svårt att byta hjul eller ens kontrollera oljenivå, medan jag o kollegorna på jobbet löser det mesta...
Det jag vill ha sagt att det beror ju på hur händig du är? Hur mycket mekvana har du?

Det går absolut att montera en slangvärmare, men en blockvärmare är överlägset effektivare!

MVH Hampus


37 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#3
Hm jag har dessvärre ingen direkt mekvana, har endast kopplat in stereo, bas osv.

Sen en till fråga, ska jag be Mekonomen sköta hela arbetet eller ska jag anlita en annan verkstad för de? (om jag då inte installerar självt)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 augusti 2010
#4
Du kanske har en mekglad polare/ granne som kan hjälpa dig i utbyte mot lite fika eller något?

En motorvärmare man sätter på kylarslangen är ju busenkel att få dit. Bara att kapa av kylarslangen, trä i värmaren och dra ihop med slangklämmor. Sen är det bara att dra elsladden dit man vill ha den. Fyll gärna på med ny kylvätska sen wink


37 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#5
Bensinskallen skrev:
Du kanske har en mekglad polare/ granne som kan hjälpa dig i utbyte mot lite fika eller något?

En motorvärmare man sätter på kylarslangen är ju busenkel att få dit. Bara att kapa av kylarslangen, trä i värmaren och dra ihop med slangklämmor. Sen är det bara att dra elsladden dit man vill ha den. Fyll gärna på med ny kylvätska sen wink
tyvärr har jag inga mekglada polare sad

Hm.. men ska jag, enligt dig, köra på en slang-motorvärmre? Är den lika bra som en motorvärmare man "fäster i blocket"? (eller kanske fungerar tillräckligt bra iaf)

Enligt killen på mekonomen så är en slang-motorvärmare dyrare än en vanlig motorvärmare, stämmer det?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 augusti 2010
#6
Shags skrev:
Bensinskallen skrev:
Du kanske har en mekglad polare/ granne som kan hjälpa dig i utbyte mot lite fika eller något?

En motorvärmare man sätter på kylarslangen är ju busenkel att få dit. Bara att kapa av kylarslangen, trä i värmaren och dra ihop med slangklämmor. Sen är det bara att dra elsladden dit man vill ha den. Fyll gärna på med ny kylvätska sen wink
tyvärr har jag inga mekglada polare sad

Hm.. men ska jag, enligt dig, köra på en slang-motorvärmre? Är den lika bra som en motorvärmare man "fäster i blocket"? (eller kanske fungerar tillräckligt bra iaf)

Enligt killen på mekonomen så är en slang-motorvärmare dyrare än en vanlig motorvärmare, stämmer det?
Ingen aning, dom jag stött på är i princip likadana oavsett om det är slang eller block. Men en slangmonterad är ju betydligt enklare att montera och det värmer ju ganska bra. Blockvärmare brukar man ju sätta i någon av frostpluggarna och de är lite knåp att få i, och då måste du ha tag i en som passar din motor.

Det finns ju en ännu värre variant där man kan montera en cirkuleringspump på blocket för att få ut värmen ordentligt, men de är nog lite överkurs.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 augusti 2010
#7
Ptja, jag är ganska så inne på att min bil ska få cirkulationspump pga dålig värme med blockvärmare från Calix... Jag bor ändå i södra delen av Sverige så att montera en slangvärmare känns tveksamt för min del sad

MEN, att ha en slangvärmare är ju överlägset mot att inte ha något alls. Löser du inte att montera blockvärmare så kör på en slangvärmare istället, det är bättre än inget!


Jag antar att du ska ha grenledningssats/kupe-uttag med?

MVH


37 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
Ptja, jag är ganska så inne på att min bil ska få cirkulationspump pga dålig värme med blockvärmare från Calix... Jag bor ändå i södra delen av Sverige så att montera en slangvärmare känns tveksamt för min del sad

MEN, att ha en slangvärmare är ju överlägset mot att inte ha något alls. Löser du inte att montera blockvärmare så kör på en slangvärmare istället, det är bättre än inget!


Jag antar att du ska ha grenledningssats/kupe-uttag med?

MVH
okej!
Hm jag vet inte om jag behöver en kupevärmare.. Lite kyla i bilen gör inte mig såå mycket! Men jag får se hur jag gör med det! Vad kostar sånt?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 augusti 2010
#9
Jag hade hellre köpt kupe-värmare och slippat motorvärmaren än tvärt om!

Slippa skrapa rutor kl 5 på morgonen är värt en hel månadslön!

Kolla med t.ex mekonomen, meca eller liknande biltillbehörskedja vad de har för priser! smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 augusti 2010
#10
kupe värmare är guld värt. komma ut till bilen. vart och skönt. igenom varm. slipper skrapa rutor osv. och slipper imma på rutorna.

150kr på rusta till 3k och få värsta defa värmaren

min rusta värmare funkade 2 vintrar. och gråter gör man inte när de går sönder.'

(ps nu kör jag faktiskt en defa värmare) men skulle inte tveka å köpa en på rusta/biltema igen

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

37 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#11
Jag har åkt till Mekonomen och Laitis, ingen av dom har en slangvärmare som är just för corolla så jag får mäta tjockleken på slangen osv, för att sen köpa en universal.

Är det värt att satsa på en sådan universal-slangvärmare?   

Jag kommer troligtvis sälja corollan om ett år eller två, så jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på den lille bilen..


P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 september 2010
#12
Shags skrev:
Jag har åkt till Mekonomen och Laitis, ingen av dom har en slangvärmare som är just för corolla så jag får mäta tjockleken på slangen osv, för att sen köpa en universal.

Är det värt att satsa på en sådan universal-slangvärmare?   

Jag kommer troligtvis sälja corollan om ett år eller två, så jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på den lille bilen..
Ja universal fungerar ju minst lika bra som slangvärmare. Hade ju varit annat om du skulle sätta dit blockvärmare, då måste den ju stämma exakt, men inte nu wink


37 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#13
Bensinskallen skrev:
Shags skrev:
Jag har åkt till Mekonomen och Laitis, ingen av dom har en slangvärmare som är just för corolla så jag får mäta tjockleken på slangen osv, för att sen köpa en universal.

Är det värt att satsa på en sådan universal-slangvärmare?   

Jag kommer troligtvis sälja corollan om ett år eller två, så jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på den lille bilen..
Ja universal fungerar ju minst lika bra som slangvärmare. Hade ju varit annat om du skulle sätta dit blockvärmare, då måste den ju stämma exakt, men inte nu wink
okej, skönt att höra! Slangvärmare på biltema, om dom nu har det, är de nåt att hänga i granen? Eller ska man satsa på att köpa en lite dyrare i annan affär?


Försöker iaf
12 817 Inlägg
1 september 2010
#14
Jag hade då monterat blockvärmare alla dagar i veckan. Mycket effektivare enligt mig.

Slangvärmare är lättare att montera, men inte mycket lättare. Att montera en blockvärmare är inte heller avancerat, bara man har ett litet hum över vad man gör smile Jobbigaste, enligt mig, är att dra kablarna till fronten och in i kupen, för kupevärmare är nästan ett måste det med.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

37 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#15
Mina planer ang motorvärmare har gått upp och ner, men nu har jag en slutgiltig plan. Jag har sådan tur att min kompis pappa, som är bilmekaniker, ska installera en motorvärmare åt mig..

Nu blir det en ny fråga, vad för motorvärmare? Calix eller defa? (blockvärmare ofc och planen är att ett kupéuttag ska installeras också)


Försöker iaf
12 817 Inlägg
8 september 2010
#16
Calix eller Defa har ingen betydelse enligt mig. Bra grejjer båda två.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök