Jag kan inte annat än att sälla mig till övriga. Låga hastighetsgränser får en att halvslumra. De få gånger jag är slö/trött när jag kör håller jag gärna hastighetsgränsen. Reaktionstiden är därefter, dvs helt katastrofal. Sitter jag däremot och kör aktivt, med alla sinnena på helspänn, i hög hastighet, så söker jag kontinuerligt och noggrant av vägen, speglarna och medtraffikanterna.
Jag använder även blinkers i alla lägen för att förhindra missförstånd (även vid filbyte och inkörning i rondell), vilket alldeles för få gör.
Det är helt klart så att en förare som kör aktivt (och ofta därmed för fort, om man ser till vad lagen säger) har en kortare reaktionstid och är mer vaken.
Dessutom är det ofta så att den som kör aktivt är mån om att bilen är i toppskick. Både vad gäller väghållning, bromsar och däck. Till skillnad från Svensson som gör vad han kan för att slippa åtgärda de rostiga bromsarna eller de gungiga stötdämparna, eller byte däck, trots att mönstret är farligt dåligt. Billigaste skitdäcken prioriteras ofta av Svensson, vilket i sig leder till att bilens egenskaper försämras kraftigt, speciellt vid dåligt väder.
Nä, tacka vet jag vakna, aktiva förare som älskar att köra bil. Tyvärr blir ofta de svartmålade i statistiken eftersom de "tvingas" göra dåliga omkörningar för att Svensson inte blinkar, eller går ut till kanten. Det är inte sällan man får slänga ut sin egen bil i diket för att Svensson slickar mitten (eller t o m kör över på fel sida) i skymda kurvor och ovanpå det vägrar väja.
Mitt förslag till hastighetsgränser är som följer:
30 och 50, oförändrat.
70 höj till 90
90 höj till 120
110 höj till 130
motorväg höj till 160
Mina bilar har gått som tystast och stabilast i 160 på motorvägen. Lite högre hastigheter på övriga vägar gör bilkörningen lite mer stimulerande och man blir därmed en bättre förare.
30 och 50 vägar ska vara så låga pga skolor, samhällen osv. Men tyvärr ser man ofta att Svensson håller 70 både på 50 och 90-väg. Jag hävdar bestämt att jag innebär en mindre risk om jag håller benhårt på 50 och kanske håller 120 på 90-väg istället.
Självklart kan man inte höja alla på ett bräde utan att kolla så inte särskilt utsatta sträckor får en farlig höjning.