3993
Sök

Årets hastighetsrekord, hos polisen i alla fall!

Artist
21 Inlägg
17 april 2005
Trådstartare
#1
Man kan väl säga att han leder, killen som i närheten av Örebro körde sin Porsche Carrera i 222 km/tim. I alla fall just när polisen tog honom. Körkortet flög alla världens väg och dessutom åtal. Blir nog både dyrt och en lärpenning.

Tidigare reklamman, fr Umeå som slutat arbeta.
Numera enbart biltokig artist Har bl.a. ägt en S4 Avant -92, en A4 Avant TQ S-line -04 och nu en Volvo XC 70 Ocean Blue 2006
janerik.sellgren@rodang.se www.sellgren.nu

224 Inlägg
17 april 2005
#2
Ha, får han nånsin tillbaka sitt körkort?

Ford Focus ST-Line 2018

157 Inlägg
17 april 2005
#3
jo de borde han vel få. I fjol va det en här i min hemby som körde 220 genom centrum på 80väg. Fick upskov på 2-3 år och böter.

Administratör
11 915 Inlägg
17 april 2005
#4
80-väg? finns det sånt i sverige?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

343 Inlägg
17 april 2005
#5
80-väg? Aldrig hört talas om!

Skoda Addict
167 Inlägg
17 april 2005
#6
Finlad....antar jag?! hehe wink

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)

157 Inlägg
17 april 2005
#7
jo Finland smile

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 april 2005
#8
Har själv blitt tagen för 165km/h just vid örebro, på motorvägen där...
Det var natt och jag hade utan några problem kunnat framföra min bil i 220 där utan att vara någon trafikfara då trafiken i princip var obefintlig förutom en civil polisbil och sikten var mycket god...
Näää höj våra hastighetsbegränsningar, dom är lågt satta av en anledning:
Att staten ska tjäna pengar, låga farter leder till att svensson är passiv bakom ratten och inte har handlingsberedskap, jag efterlyser aktiva förare med stor handlingsberedskap på dom svenska vägarna (typ som i tyskland som har hälften så många trafikdöda som i sverige)
En annan kul grej är att svensson säger:
-men tyskarna har ju massa dödskrasher på autobahn,
Visst det stämmer att det händer olyckor där och att folk dör men den som orsakar flest olyckor där är faktiskt procentuellt sett svensken och araben mer om detta hittar du på: http://85.224.146.190/farttull.html

MVH / Johan
Senast redigerat av carnageman (17 april 2005)


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
17 april 2005
#9
Det som dödar mest på våra vägar är helt klart folk som inte kan klara sig utan flaskan. Viste ni tex att det är mer än 10.000 personer dagligen som kör onyktra.

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 april 2005
#10
Jo tyvärr är det ju så, på andra plats kommer folk som kör passivt, dvs inte har full kontroll på vägen pga oaktsamhet och föredrar tankeläsning istället för blinkers mm
Ovanligt att en nykter förare med körkort tappar kontrollen på sin bil pga hög fart...

Om sanningen ska fram så är fortkörarna dom bästa förarna på dom svenska vägarna...
...Att köra fort medverkar till att man är aktiv bakom ratten och är beredd på diverse situationer som kan uppstå på vägen.
Testade att hålla fartgränserna igår, detta ledde till att jag som förare blev passiv och reaktionsförmågan blev kraftigt nedsatt...
Vakna upp folket, kanske inte just ni som är på detta forum men största delen av svenskarna sitter och halvsover bakom ratten.
I och för sig inte så konstigt när hastighetsbegränsningarna i detta landet inbjuder till tupplurer...
Alla ni som kör "fort" DAGLIGEN vet vad jag snackar om, skulle jag sätta er på ett handlingsprov (reaktionstest) mot en vanlig "svensson" så skulle eran reaktionstid troligtvis vara 5-20 hundradelar mot svensons 1,5 sekunder...
Markus_C skrev:
Det som dödar mest på våra vägar är helt klart folk som inte kan klara sig utan flaskan. Viste ni tex att det är mer än 10.000 personer dagligen som kör onyktra.
Senast redigerat av carnageman (17 april 2005)


12 086 Inlägg
18 april 2005
#11
Precis.. i 70 kmh så sommar man ju nästan? ärligt.. dte går för långsamt.. och på motorvägen E4 tex, 110 kan man ju ligga o köra i samtidigt som man läser en bok. Höj hastighetsgränserna 90 och uppot 20kmh

Och ang ämnet.. dte måste väl finns någon som kört fortare än 22 i en kontroll? Kungen kördeju 250!smile
I usa visserligen och inget bekräftat men i Mischief 3000 är det ju en F50 som stoppats för 207mph (330kmh)

186 Inlägg
18 april 2005
#12
Gillar carnagemans uttalande skarpt!!! Närmare sanningen går inte att komma.. och det där med tyskarna e otroligt nog sant!! Läste det för ca 6 mån sedan i aftonbladet då deras bilreporter Robert Collin hade forskat djupt i ämnet. Men det där med "köra fort = aktiv körning = vaken bilist" nämnde han dock inte, men det är värt att nämna om o om igen.......
Senast redigerat av Scorren (18 april 2005)

Catch me if you can!

224 Inlägg
18 april 2005
#13
De hade ju vart värre om han kört i 220km/h på en väg då högsta hastighet 30 km/h råder och mindre.... utanför skola ex. Då hade han fått ett grymt straff...

Ford Focus ST-Line 2018

Bilbyggare
225 Inlägg
18 april 2005
#14
Finns inget värre än passiva förare som varken vet vad blinkers eller backspeglar är, jag ligger oftast 10 - 20 förfort på mindre vägar ( dock inte  30 vägar då de ofta ligger skola etc i närheten.) och då klommer man juh ikapp dessa svenssons som ligger o kryper längs mittlinjen och aldrig gör ett skit för att underlätta en omkörning förens man ligger jämnsides med dom,
så jag säger som carnageman, de som är mäst aktiva är dom som kör fortare än  svenssons.

Höj alla vägar över 50, typ kanske
70 - 90
90 - 110
110 - 140
e la ett förslag på G till det vi (jag) vill ha... Fri fart tongue

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come

Verkmästare
97 Inlägg
18 april 2005
#15
Jag kan inte annat än att sälla mig till övriga. Låga hastighetsgränser får en att halvslumra. De få gånger jag är slö/trött när jag kör håller jag gärna hastighetsgränsen. Reaktionstiden är därefter, dvs helt katastrofal. Sitter jag däremot och kör aktivt, med alla sinnena på helspänn, i hög hastighet, så söker jag kontinuerligt och noggrant av vägen, speglarna och medtraffikanterna.
Jag använder även blinkers i alla lägen för att förhindra missförstånd (även vid filbyte och inkörning i rondell), vilket alldeles för få gör.

Det är helt klart så att en förare som kör aktivt (och ofta därmed för fort, om man ser till vad lagen säger) har en kortare reaktionstid och är mer vaken.

Dessutom är det ofta så att den som kör aktivt är mån om att bilen är i toppskick. Både vad gäller väghållning, bromsar och däck. Till skillnad från Svensson som gör vad han kan för att slippa åtgärda de rostiga bromsarna eller de gungiga stötdämparna, eller byte däck, trots att mönstret är farligt dåligt. Billigaste skitdäcken prioriteras ofta av Svensson, vilket i sig leder till att bilens egenskaper försämras kraftigt, speciellt vid dåligt väder.

Nä, tacka vet jag vakna, aktiva förare som älskar att köra bil. Tyvärr blir ofta de svartmålade i statistiken eftersom de "tvingas" göra dåliga omkörningar för att Svensson inte blinkar, eller går ut till kanten. Det är inte sällan man får slänga ut sin egen bil i diket för att Svensson slickar mitten (eller t o m kör över på fel sida) i skymda kurvor och ovanpå det vägrar väja.

Mitt förslag till hastighetsgränser är som följer:

30 och 50, oförändrat.
70 höj till 90
90 höj till 120
110 höj till 130
motorväg höj till 160

Mina bilar har gått som tystast och stabilast i 160 på motorvägen. Lite högre hastigheter på övriga vägar gör bilkörningen lite mer stimulerande och man blir därmed en bättre förare.
30 och 50 vägar ska vara så låga pga skolor, samhällen osv. Men tyvärr ser man ofta att Svensson håller 70 både på 50 och 90-väg. Jag hävdar bestämt att jag innebär en mindre risk om jag håller benhårt på 50 och kanske håller 120 på 90-väg istället.

Självklart kan man inte höja alla på ett bräde utan att kolla så inte särskilt utsatta sträckor får en farlig höjning.


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
18 april 2005
#16
nofearsy skrev:
Finns inget värre än passiva förare som varken vet vad blinkers eller backspeglar är, jag ligger oftast 10 - 20 förfort på mindre vägar ( dock inte  30 vägar då de ofta ligger skola etc i närheten.) och då klommer man juh ikapp dessa svenssons som ligger o kryper längs mittlinjen och aldrig gör ett skit för att underlätta en omkörning förens man ligger jämnsides med dom,
så jag säger som carnageman, de som är mäst aktiva är dom som kör fortare än  svenssons.

Höj alla vägar över 50, typ kanske
70 - 90
90 - 110
110 - 140
e la ett förslag på G till det vi (jag) vill ha... Fri fart tongue

Även om det skulle bli en höjning på våra bashastigheter så efter ett tag skulle du vänja dig och börja gnälla över att det går försaka åter en gång. I takt med att bilindustrin tillvärkar allt bekvämare och tystare bilar så tappar man också respekten för höga hastigheter och även uppfattningen om vad som är fort och inte. Men att du och många andra här tycker som ni gör är kanske inte heller så konstigt antar att ni också är en bit under 30 som jag och man tror att man behärskar allt och alla. Faktum är trots allt att en stor del av de som skadas och mister sina liv i trafiken är i vår ålder. Det lär även finnas en grund till att försäkringspremierna för oss yngre är så pass hög.
Senast redigerat av Markus_C (18 april 2005)

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
18 april 2005
#17
Haa "STOFFE" fick du ditt körkort i kornflakspaketen?

30 och 50, oförändrat.
70 höj till 90
90 höj till 120
110 höj till 130
motorväg höj till 160

Det är endast på motorvägar som man får framföra sitt fordon i 110Km/h om du då ska höja de till 130 vad blir då kvar att köra i 160 på? Men jag kan hålla med om att en höjning på motorväg skulle inte skada.

83 Inlägg
18 april 2005
#18
Det finns väldigt många vägar i inlandet här uppe i norr som är satta till 110, som är vanliga landsvägar.

Thomas

Markus_C skrev:
Haa "STOFFE" fick du ditt körkort i kornflakspaketen?

30 och 50, oförändrat.
70 höj till 90
90 höj till 120
110 höj till 130
motorväg höj till 160

Det är endast på motorvägar som man får framföra sitt fordon i 110Km/h om du då ska höja de till 130 vad blir då kvar att köra i 160 på? Men jag kan hålla med om att en höjning på motorväg skulle inte skada.


305 Inlägg
18 april 2005
#19
Det som är ricktigt irriterande är ju folk som sitter och åker 60 på 90 vägar och fortfarande kör 60 på 50 och 30 vägar. Skälvklart är det alltid så med att dessa inte vet vad speglar är till för och inte tittar ett dugg däri.

Sen var det någon som skrev att Kungen åkte 250Km/h. Detta var en civil person (inte Polis) som blev omkörd av honom och uppskattade att han höll denna hastighet. Allstå inte sant, bara skräpptidningarna som tyckte det var bra nyheter

Men hög gärna hastigheterna på 70, 90 och 110 väggar det blir bara roligare då.


Verkmästare
97 Inlägg
18 april 2005
#20
Markus_C skrev:
Haa "STOFFE" fick du ditt körkort i kornflakspaketen?

30 och 50, oförändrat.
70 höj till 90
90 höj till 120
110 höj till 130
motorväg höj till 160

Det är endast på motorvägar som man får framföra sitt fordon i 110Km/h om du då ska höja de till 130 vad blir då kvar att köra i 160 på? Men jag kan hålla med om att en höjning på motorväg skulle inte skada.

Ja, får inte alla sina körkort därifrån eller genom Kalle Anka? tongue

Självklart förstår jag att många reagerar som du, och i många fall är höjda gränser helt förkastligt. Dock kvarstår fakta att många skulle klara sig bättre med höjda gränser, likväl som många skulle klara sig mindre bra.
Att högre hastighet innebär värre skador är vi alla medvetna om, men eftersom dagens bilar är utvecklade för att gå betydligt fortare än de gör så anser jag att man bör höja gränserna.
Det är ju självklart att en gammal Fiat där man ser vägen genom plåten inte bör framföras i 160. Det skulle inte kännas varken bekvämt eller säkert. Men det säger ju sunt förnuft. Bara för att gränsen är höjd betyder det inte att man MÅSTE hålla en högre hastighet.
Om väglaget är uselt så håller jag inte 110 på motorvägen trots att det är lagligt. Självklart inte.
Det ser man ju på Autobahn, inte kör alla i bilens topphastighet på frifartsdelen bara för att man får.

Men visst, jag förstår fortfarande dig och håller delvis med dig.



Sök