2912
Sök

Volvo 740 turbo 87a går bara på 3 burkar

326 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
hallå. har fixat de förra felet på bilen nu iaf. men igår på lunda drift tävlingen så slog bilen ifrån och gick bara på 3 cylindrar, jag har kolla komp och den är jämn och fin på alla, och jag har även bytt boxar,spridare,stift,kablar,relä men går bara på 3 ändå och den får gnista och soppa. tacksam för svar, mvh


89 Inlägg
30 augusti 2010
#3
går den så även på tomgång? eller bara vid belastning?


89 Inlägg
30 augusti 2010
#5
Vad har du för tändsystem? Bytt fördelarlock?


326 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#6
har metronic system, har inte bytt den men ska öppna och kika den idag.


326 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#7
nu har jag bytt fördelare och rotor oxå, men fortfarande ingen skillnad.


34 Inlägg
30 augusti 2010
#8
Kan det vara Effektsteget/Tändmodulen? Motorstyrenheten? Hallgivare?

326 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#9
boxar är bytta, och den får soppa och gnista på alla cylindrar men går bara på 3 även fast de är bra komp på alla .


Rocknroller
296 Inlägg
30 augusti 2010
#10
Byta tändstift på den som inte går kanse är en bra idé? tongue

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

326 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#11
läs första inlägget så står de vad som är bytt.  men skriver igen, de som är bytt : stift,kablar,spridarrelä,spridare,boxar,fördelare och rotor, den får gnista och bensin men går ändå på 3. kompen är jämn och bra på alla.


34 Inlägg
30 augusti 2010
#12
hur ser de nya och gamla tändstiftena ut och vilken burk är det som inte går?

Rocknroller
296 Inlägg
30 augusti 2010
#13
oj jävlar ja sorry smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

326 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#14
de är cylinder 2 som är borta , nya stiftet är nytt, de gamla såg bra ut för dom va 2veckor gamla.


34 Inlägg
30 augusti 2010
#15
okej, sitter och bläddrar i en gammal 740 bok, vilken motor är det som sitter i och när du skrev tändsystem menade du motronic istället för metronic? vilket insprutnings system 2.2 eller 2.4:an?

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
30 augusti 2010
#17
blir stiftet blött eller är det torrt?

får känsla av att kanske någon lyftare gått sönder så den inte öppnar längre

men du har verkligen gjort riktigt kompprov så du inte har ett stort titthål i en kolv smile


min gamla 245turbo lyckades jag spräcka en ventilbricka som la sig på kanten av tryckaren och slog sönder ventilen eller styrningen så den gick på 3burkar smile
därav mina tankar på lyftar problem...när deta hände mig tickade motorn av f-n
men inte när jag bytt brickan och lyftaren för då var den tyst men gick på 3burkar
så ifall en flisa släppt och gjort skadan så kan det vara relativt knackfritt från toppen
Senast redigerat av Growe (30 augusti 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

326 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#18
inga missljud från toppen heller, har inte vart de nån gång mer än att spridarna tickar men de gör ju de på alla 8v volvos. har man titthål i kolven så borde den inte ge så bra komp som jag har tongue rycker jag bort tändkablarna och kör på startmotorn några sekunder sen kollar stiften så är dom blöta. så de är nå jäkla knas med den. kollade även lmm igen men inte nå fel på den. och de är inge tjuvluft de har jag kikat oxå. och de luktar inge soppa i oljan heller.


326 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#19
hittade felet nu, en kabel hade gått av som går till spridarna. har fixa de nu så nu funkar den smile


89 Inlägg
1 september 2010
#20
Gött bara gasa på nu då big_smile



Sök