3228
Sök

Hur mycket tål stakarna i min T-Gul?

Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#1
har planer att inför nästa år göra lite modifikationer på bilen, men vad tål stakarna? har hört max 1,3 bar? sen har jag sett de som kört med mer än 1,7 utan problem? Tänkte väl klämma ut en 350 hk men tål stakarna det? annars e de väl H-profilarna som gäller?


Bilen har för övrigt bara rullat 19.000 mil, okej 18.998 mil om man ska va exakt! wink


Sen har vi ju det med att få automatlådan att hålla oxå, tveksamt om de hjälper med bara extra oljekylare va?
Senast redigerat av Axor (30 augusti 2010)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 augusti 2010
#2
Vad jag hört så orkar dom väl med ca 300-350(?) hästkrafter smile

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#3
Larsson_Power skrev:
Vad jag hört så orkar dom väl med ca 300-350(?) hästkrafter smile

Mvh Michael.

ja men då lever man ju i gränslandet, då är det bättre att slänga i H-profilare, men eftersom det blir ett bygge med budget så vill man undvika det, då det är mycket som ska göras!

Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#4
"God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! wink"

hahaha.... om de bara vore så väl att de var enbart växellådorna....

8 250 Inlägg
30 augusti 2010
#5
Någonstans mellan 0 och 2,5 bar smäller det. Vart vet i-n-g-e-n. Stakarna är av ojämn kvalitet och sen varierar det en hel del med körsätt och recept på motorn. Det finns den som krökt stakar i original ochippade motorer och den som plockat ut uppåt 400hk, dock med rätt kort livslängd.

350hk + originalstakar = idiotiskt att ens försöka. För notan för raset kan bli dyrare än vad det kostar att byta stakarna. Men visst, styr man laddtrycket så att det kommer högt upp och aldrig segdrar och har tur med alla 5 stakarna i just din motor så kan det hålla ett tag i alla fall.


Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Någonstans mellan 0 och 2,5 bar smäller det. Vart vet i-n-g-e-n. Stakarna är av ojämn kvalitet och sen varierar det en hel del med körsätt och recept på motorn. Det finns den som krökt stakar i original ochippade motorer och den som plockat ut uppåt 400hk, dock med rätt kort livslängd.

350hk + originalstakar = idiotiskt att ens försöka. För notan för raset kan bli dyrare än vad det kostar att byta stakarna. Men visst, styr man laddtrycket så att det kommer högt upp och aldrig segdrar och har tur med alla 5 stakarna i just din motor så kan det hålla ett tag i alla fall.

Summasumarum= köpa H-profilare då?

Nån som vet ett bra sätt utan att ruinera sig att kunna plocka ut de 350 hk samt att få det o hålla?

Egen företagare & Flockare
314 Inlägg
Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#8
volvo240tic skrev:
smakar det så kostar det

Mja jag har köpt saker som smakat fin fint, men inte behövt betala så mycket ändå! så de resonemanget köper jag inte helt!

8 250 Inlägg
30 augusti 2010
#9
Axor skrev:
Marlboroman skrev:
bla bla bla bla.

Summasumarum= köpa H-profilare då?

Nån som vet ett bra sätt utan att ruinera sig att kunna plocka ut de 350 hk samt att få det o hålla?

H-profil är ett måste vill all seriös trimning av dessa motorer. Så enkelt är det.

Fart kostar pengar - så hur fort har du råd att åka? Har man inte råd lär man sänka kraven. Att bygga en 350hk motor är dyrt, så enkelt är det även innan man börjar titta på mera exotiska delar. Bara att bygga en vettig botten kan kosta 20.000:-, men jag har för tillfället var dyrare än så och den ska bytas ut. Effekt kostar inte så mycket, det är hållbarheten som är dyr.


Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#10
effekt kostar pengar de fattar jag oxå, men de finns en del godis att köpa begagnat, men nu får man väl höra att de vet man inte hur de vatt använt innan osv! hittade nämnligen nån so sålde ett 400++ kit för 20.000, sen får man väl lägga lite till på stakarna!

8 250 Inlägg
30 augusti 2010
#11
Att byta stakar landar på runt 10.000:- och är man noga så borrar man och köper nya kolvar vilken brukar behövas vid runt 25.000 mil och då är man snabbt uppe i det dubbla. Och så ska man ha en koppling som håller och pengarna man har kvar efter det kan man börja titta på trim för.

Det är ett kortsiktigt trökigt råd - men det betalar sig i längden.
Senast redigerat av Marlboroman (30 augusti 2010)


536 Inlägg
30 augusti 2010
#12
Bara för att någon säljer ett " 400++ kit " och du kör på det och byter stakar är det ingenting som säger att du kommer få 400 hk i din motor. Du har nog glömt kolvar, sprut, koppling, mm mm ?smile


Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#13
Hmm ingen som läst att det är en bil som rullat 19.000 med automat? kanske lika bra o nöjja sig med chip o lite annat standard godis! hade tänkt en budget på max 30.000:- men de sket sig väl...

8 250 Inlägg
30 augusti 2010
#14
Det där med lådan hade jag helt missat. Och att få den att hålla går, bara du inte utnyttjar effekten. Skämt åsido så finns det dem som lyckats få dem att hålla med extra kylning och så men det är inte många. Men normalt sett så är det bara att hosta upp runt 25.000:- för en förstärkt automatlåda om man vill trimma rejält.


Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#15
ok men om man sänker kraven från 350 till 300 "riktiga" hästar inte pappaers hästar från nått chipföretag, vad kommer man undan med då?

8 250 Inlägg
30 augusti 2010
#16
För 300 ärliga så kan du kolla vad det kostar med ett steg 4 och då kan 30 lapp räcka.


904 Inlägg
30 augusti 2010
#17
Är alla volvo åkare födda med tummen kitt i handen? för nog kan man plocka betydligt mer effekt med dom summorna ni pratar om. River man ur motorn själv å byter till H stakar behöver de inte bli särskilt dyrt alls.. Å att loppen i cylindrarna ska vara så sliten runt 20 tusen mil så man måste borra om blocket... då är motorn ordentligt felservad..

De ska va gött å leva

Skaune
30 augusti 2010
Trådstartare
#18
MrVain skrev:
Är alla volvo åkare födda med tummen kitt i handen? för nog kan man plocka betydligt mer effekt med dom summorna ni pratar om. River man ur motorn själv å byter till H stakar behöver de inte bli särskilt dyrt alls.. Å att loppen i cylindrarna ska vara så sliten runt 20 tusen mil så man måste borra om blocket... då är motorn ordentligt felservad..

Haha, att påstå att alla volvo ägare har tummen mitt i handen är nog ett feltramp...

har du vatt på vallåkra?

8 250 Inlägg
30 augusti 2010
#19
MrVain skrev:
Är alla volvo åkare födda med tummen kitt i handen? för nog kan man plocka betydligt mer effekt med dom summorna ni pratar om. River man ur motorn själv å byter till H stakar behöver de inte bli särskilt dyrt alls..

Ett seriöst stakbyte landar på ungefär 10 lapp om man gör det själv. Men visst, återanvänder man lager, olja, kamrem, packningar, bultar och annat som man ska byta byta så visst blir det billigare, men då får man räkna med att det kan vara dags att öppna motorn igen rätt omgående.

MrVain skrev:
Å att loppen i cylindrarna ska vara så sliten runt 20 tusen mil så man måste borra om blocket... då är motorn ordentligt felservad..

Nej då, det är fullt normalt slitage. Mitt block hade gått drygt 24.000 och det vara bara med 0,02mm marginal det räckte att borra upp det 0,4mm. Har 2 block i källaren som inte gått nå mycket längre och där räcker inte dem vanliga överdiemnsioenrna till längre. Sett flera andra med liknande slitage. Det värsta exemplet är en bakant som skrotade sitt block efter 43000 mil eftersom loppen konade 1,7mm!!!


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
30 augusti 2010
#20
för 300hk behöver man inte göra specielt mycket en ny turbo och en annan kam och autotech steg3 så har man sina 300hk och det kommer att hålla

lådan kan oxå hålla så länge du har lite respekt

jag dödade min låda som gått 15K när den rasade men så försökte jag rasa den mer eller mindre
då jag åkte runt och kritade konstant tills ett lager i diffen rasade sen låste sig diffen och lådan började strula något enormt
men då hade jag kört 3000mil konstant svinkörning

Kör fort så hinner inget hända...


Sök