2524
Sök

Hur mycket tål stakarna i min T-Gul?

904 Inlägg
1 september 2010
#21
Marlboroman skrev:
MrVain skrev:
Är alla volvo åkare födda med tummen kitt i handen? för nog kan man plocka betydligt mer effekt med dom summorna ni pratar om. River man ur motorn själv å byter till H stakar behöver de inte bli särskilt dyrt alls..

Ett seriöst stakbyte landar på ungefär 10 lapp om man gör det själv. Men visst, återanvänder man lager, olja, kamrem, packningar, bultar och annat som man ska byta byta så visst blir det billigare, men då får man räkna med att det kan vara dags att öppna motorn igen rätt omgående.

MrVain skrev:
Å att loppen i cylindrarna ska vara så sliten runt 20 tusen mil så man måste borra om blocket... då är motorn ordentligt felservad..

Nej då, det är fullt normalt slitage. Mitt block hade gått drygt 24.000 och det vara bara med 0,02mm marginal det räckte att borra upp det 0,4mm. Har 2 block i källaren som inte gått nå mycket längre och där räcker inte dem vanliga överdiemnsioenrna till längre. Sett flera andra med liknande slitage. Det värsta exemplet är en bakant som skrotade sitt block efter 43000 mil eftersom loppen konade 1,7mm!!!

Det är fortfarande onormalt slitage, de är väll stålfoder i T5 motorerna å de ska inte slita så mycket om allt servas å sköts rätt.
Men vad vet jag... kanske Volvos vitmotor slits ovanligt mycket?

De ska va gött å leva

8 251 Inlägg
1 september 2010
#22
MrVain skrev:
Men vad vet jag... kanske Volvos vitmotor slits ovanligt mycket?

Dessa motorer slits onormalt hårt järmfört mot andra motorer. Så jag kanske skulle ha skrivit att det var ett för motortypen normalt slitage för att undanröja tvivel.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 september 2010
#23
En full steg3 setup ska väl räcka för att landa på ca 300 pollar? Kostar runt 12.000 vill jag minnas om man åker in till autotech.

Eller är ja helt ute och cyklar?


8 251 Inlägg
1 september 2010
#24
Bensinskallen skrev:
En full steg3 setup ska väl räcka för att landa på ca 300 pollar?

300 hemsidehästar eller runt 260 verkliga användbara hästar beroende på hur man ser på saken.

Vill man åt 300 ärliga så är det bara att börja byta turbo och spridare och gärna grenrör, intercooler, lmm-hus och bränslepump med samt vettigt chip.


Egen företagare & Flockare
314 Inlägg
1 september 2010
#25
Snacka med LeifH här på garaget. Han byggde en 1140HK 850 motor om det säger något.
Han tar 19000 kr för en optimering som ska klara mycket pulver.
Han plockar ner motorn o byter stakar o fixar topp osv.
Vill man byta kolvar så tillkommer det o allt runtomkring som grenrör o turbo , spridare osv tillkommer.

Volvo 240 turbo 4 life

by proxy
167 Inlägg
1 september 2010
#26
Marlboroman skrev:
Bensinskallen skrev:
En full steg3 setup ska väl räcka för att landa på ca 300 pollar?

300 hemsidehästar eller runt 260 verkliga användbara hästar beroende på hur man ser på saken.

Vill man åt 300 ärliga så är det bara att börja byta turbo och spridare och gärna grenrör, intercooler, lmm-hus och bränslepump med samt vettigt chip.

Till en lätt fråga med ett svårt svar då...
De flesta trimmare verkar  som du säger ha "hemsidehästar" vem skall man vända sig till
om man vill ha riktig effekt då? Har funderat länge på att köpa en turbo Volvo som ev. skall trimmas.
Det företag som legat mig närmast är Autotech då de verkar veta vad dom gör och är ärliga med sin trimmning.
Senaste åren har man hört mycket om just övedrivna effektuppgifter och annat påhitt. menar
inte att nån är oseriös men känner mig numer tveksam till vem man skall vända sig till då bilköp
närmar sig.

Finns det nån som kan peka på ett företag och säga att deras effektuppgifter stämmer alltid?

Dura lex, sed lex

8 251 Inlägg
1 september 2010
#27
Fartdare skrev:
Till en lätt fråga med ett svårt svar då...

Finns det nån som kan peka på ett företag och säga att deras effektuppgifter stämmer alltid?

I princip så är alla firmor lika oärliga så länge vi pratar vanliga steg nånting (säg 1 till 3 som är vanligast) trimningar. Men varfter man kommer uppåt så blir det ärligare. Du kan naturligtvis komma upp i siffrorna som uppges, men bara under rätt förhållanden.


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
1 september 2010
#28
fast autotech steg 3 ska inte lämna 300hk om jag inte missminner är det väll straxt under 300hk deras kit är?
och sen beror det på vart man tittar 300hk i motorn är väll ungefär 260hk på driven
med steg3 går en 850turbo fullt tillräckligt för att ha ruskigt skoj och slöa är dom verkligen inte
en perfekt rövtransport som ger goa omkörningar och mos för att släpa hastigheten enda till 260 (mätarfart)

Kör fort så hinner inget hända...

8 251 Inlägg
1 september 2010
#29
Growe skrev:
fast autotech steg 3 ska inte lämna 300hk om jag inte missminner är det väll straxt under 300hk deras kit är?
och sen beror det på vart man tittar 300hk i motorn är väll ungefär 260hk på driven

Dem sa 300 förr men har sänkt för en tid sen. Jo, men grejen är ju att man kan räkna med runt 260 hk i motorn med steg 3. Den vassate steg 3:a jag sett papper på fick ut 274hk och då var den i långt bättre skick än genomsnittsbilen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
1 september 2010
#30
Marlboroman skrev:
Growe skrev:
fast autotech steg 3 ska inte lämna 300hk om jag inte missminner är det väll straxt under 300hk deras kit är?
och sen beror det på vart man tittar 300hk i motorn är väll ungefär 260hk på driven

Dem sa 300 förr men har sänkt för en tid sen. Jo, men grejen är ju att man kan räkna med runt 260 hk i motorn med steg 3. Den vassate steg 3:a jag sett papper på fick ut 274hk och då var den i långt bättre skick än genomsnittsbilen.

jo det är sällan någon 30.000milar 850 har några 300hk med chip

men man ska inte förakta effekten endå dom går jhu riktigt trevligt

ska nog offra mig att bromsa min i sommar fast då blir det iof med annan turbo och glt kammar om jag nu får ordning på skiten smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök