3843
Sök

Motor problem , saab 9000 (fortfarande inte löst)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
ok jag har inte fått en svar än!!!!

problemet står högdetajlerat här :

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=188537

OCH

här är en liten filmklipp på hur motorn "funkar"
( jag är inte snäll med gasen , det är bara motorn som inte svarar)

http://www.youtube.com/watch?v=NnoOa2QG … re=channel

är tacksam om någon vet vad problemet är och hur man fixar de

UPPDATERING

nya tändstift
har kollat tändkablarna och alla är bra skick
tändfördelarlock har jag också kollat och den är bra ( bytte i ett tag mot en annan men de blev samma resultat)
i bensinslangen har jag kopplat en tryckmätare , den visar 2 bar vid tomgång och 2,7-3 vid max gas
MEN MOTORN GÅR S**T FORTFARANDE!!!
Senast redigerat av offfroad (13 september 2010)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
30 augusti 2010
Räcker det inte med en tråd? Du har fortfarande inte svarat vad du har för stift, eller om du bytt tändkablar?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

595 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
discokapten skrev:
Räcker det inte med en tråd? Du har fortfarande inte svarat vad du har för stift, eller om du bytt tändkablar?

tändkablar är originala ( fungerar) och tändstiften är också nya som ska passa denna bil ( är inte säker) , men jag testade dem gamla stiften med en gång till , men de blev ännu värre ,

( och ingen läser gamla trådar...)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

46 Inlägg
30 augusti 2010
hur vet du att tändkablarna fungerar? kanske är glappt i dem? testa att ohm mäta de.

Vill ha volvo 960 med 850 motor!

595 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Volvo950turbo skrev:
hur vet du att tändkablarna fungerar? kanske är glappt i dem? testa att ohm mäta de.

har en tändstiftstestverktyg http://image.highperformancepontiac.com … _light.jpg

( lite enklare sådan , och de visade bra tändning på alla tändstift)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 augusti 2010
Tändningsinställningslampan visar om det överhuvudtaget finns något alls i kablarna, man använder den för att ställa in tändningsvinkeln, inte för att kontrollera kablarna.

Gör som jag och andra föreslår och byt stift och kablar, titta över fördelarlock och rotor.

MVH

888 Inlägg
30 augusti 2010
Låter som igensatt katt om du nu har någon, annars defekt LMM.

595 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Låter som igensatt katt om du nu har någon, annars defekt LMM.

just vid videons tagning hade jag 1m av avgasrör och INGA dämpare, katalysatorer, eller annat

( den lät GÖTT!!!)

595 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Tändningsinställningslampan visar om det överhuvudtaget finns något alls i kablarna, man använder den för att ställa in tändningsvinkeln, inte för att kontrollera kablarna.

Gör som jag och andra föreslår och byt stift och kablar, titta över fördelarlock och rotor.

MVH

ahap hur kollar man så att allt de är i BRA skick?

tändstift är typ max 20 kilometer gamla , men jag fick lite för stora så jag knackade ner dem till 0,7mm var , och tändkablar ser väldigt fina ut , men vet inte insidan , och fördelaren ser så där ut ..

46 Inlägg
30 augusti 2010
du kanske knackade sönder dem då,

Testa med nytt från biltema, liten kostnad. byt olja och filter också om det var länge sen,

Vill ha volvo 960 med 850 motor!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
31 augusti 2010
Byt alla tänddelar, återkom sen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

595 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
am ja  tändningen kan vara problem , men just nu är de egentligen en större problem som ingen gissade på , jag får inte upp någon riktig bensintryck , ( regulatorn är nog körd) så de är därför den kör i typ mindre än en minut..
men jh ska byta tänddelar så fort jag får pengar, och tid

Sök