2826
Sök

Färg till garagegolvet

2 924 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Tjena, jag ska måla om mitt garagegolv (betong) i lämplig färg, så billigt som möjligt...

Var inne på en lokal målarfirma och diskuterade saken men gick därifrån med ett förslag på 1500-2000kr för bara målarfärgerna... men jag ger mig attans på att det går att komma undan billigare...

Det behöver inte hålla massa år men beständighet mot div kemikalier är inte fel då jag mekar med bilar där.
Jag vill ha så ljust som möjligt, t.ex ljusgrått och jag är inne på att slipa någorlunda och tvätta golvet med avsedda medel, innan målning.

Jag har för några år sedan provat en betonggolvfärg från Rusta men den höll inte länge och tålde inte kemikalier jättebra, möjligen för klent underhållsarbete dock...

Jag har sett att Överskottsbolaget säljer nån betongfärg för några hundralappar men det kanske är samma kvalité som Rusta?

Förslag?? roll

~ Life is short, have FUN! ~

Fattig student
1 282 Inlägg
2 september 2010
1500-2000? Då hade jag hellre lagt nån billig klinkers i stället.. Dom sälde ut klinkers på svenska kakel förra året och fick till hela min tvättstuga och till köket för typ 800:-

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

by proxy
167 Inlägg
2 september 2010
Skall man måla garagegolv är det bara 2 komp. med klarlack som gäller.
Har målat med 1 komp. men det funkar inte bra alls. Passar bara till golv med lågt slitage.

Sist jag målade ett garage kostade det ca 8500 kr. Det var på 53kvm.

Klinker är en väg att gå. Tappa inget tungt på det bara....

Dura lex, sed lex

2 924 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Priset 8500 kr kan jag tänka mig (hoppas jag) innefattar mer än färgen (dvs inkl mtrl för förarbete, slip- och målarverktyg osv?) och att det är gjort för att hålla i många år med hårt slitage?

Mitt garage hyr jag tyvärr bara och kanske bara 2-3 år till och golvet är inte helt rakt överallt så klinkers är tyvärr uteslutet, det är måla som gäller och ytan är ca 25 kvm.

Fler tips?
Jag är nöjd med 1-komponent och behöver inte vara gjort får extremt hårt slitage.

2 924 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Dubs skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Golvfarg-tvakomponent/

Tack, hur har jag kunnat missa den roll
Den prislappen var ju vettig, nån som har erfarenhet av denna?

by proxy
167 Inlägg
2 september 2010
peegee skrev:
Priset 8500 kr kan jag tänka mig (hoppas jag) innefattar mer än färgen (dvs inkl mtrl för förarbete, slip- och målarverktyg osv?) och att det är gjort för att hålla i många år med hårt slitage?

Mitt garage hyr jag tyvärr bara och kanske bara 2-3 år till och golvet är inte helt rakt överallt så klinkers är tyvärr uteslutet, det är måla som gäller och ytan är ca 25 kvm.

Fler tips?
Jag är nöjd med 1-komponent och behöver inte vara gjort får extremt hårt slitage.

Materialet kostade 8500kr. Färg, härdare, förtunning, klarlack, rulle, penslar, maskering mm.
Färgen består av ett system med klarlacken och blir extra tåligt.
Ett sånt golv håller lätt 10 år vid normalanvändning (typ villagarage). För en verkstad ca 5-6 innan
ommålning krävs.

1 komp. färg kommer att smulas sönder om du tex. lyfter bilen med domkraften och allt du tappar
kommer att slå ur flisor. Den tål inte så kraftiga kemikalier heller.
Det är så klart billigt att bättra ev. skador och har du inget emot att göra det lite då och då
så visst.

Kör på Biltemas färg, tror att det är den bästa kompromissen pris/kvalitet.

Dura lex, sed lex

258 Inlägg
2 september 2010
Dubs skrev:

Den såg bra ut i förklaring & pris, kanske blir en sån för mig med! smile

Hur rengör man golvet inför målningen? Har diverse oljefläckar osv nu.. Något speciellt starkt rengöringsmedel eller?
Senast redigerat av Hoggee_ (2 september 2010)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 september 2010
Jag målade med billig enkomp och rullade ut en röd nålfilt under bilen. Folk som kommer in i garaget höjer lite på ögonbrynen. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 924 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Hoggee_ skrev:
Dubs skrev:

Den såg bra ut i förklaring & pris, kanske blir en sån för mig med! smile

Hur rengör man golvet inför målningen? Har diverse oljefläckar osv nu.. Något speciellt starkt rengöringsmedel eller?

Är väl lika bra att hålla sig till Biltema då?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie … alartvatt/

Förhoppningsvis är produkterna provade tillsammans och skulle de inte funka tillsammans vore det enormt pinsamt för Biltema... wink

5 710 Inlägg
6 september 2010
Jag kör Biltema i mitt garage. Kanonnöjd, tål starka kemikalier, olja mm som jag spillt. Inte testat bensin än men tror det funkar oxo.
Har haft den i 2 år och hållbarheten är bra, visst blir det repor av domkraften osv men det blir det nog med vilken färg som helst.

Jag målade med billig enkomp och rullade ut en röd nålfilt under bilen. Folk som kommer in i garaget höjer lite på ögonbrynen

Jag har 2 nålfilts-"spår" att köra in/ut på och en gammal vardagsrumsmatta att meka på smile
Fint och mysigt skall det va wink

MVH Jonas
..............

2 924 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Ursäkta men vad är en nålfilt ? hmm

5 710 Inlägg
6 september 2010
peegee skrev:

Korthårig matta smile Lite som konstgräsmatta/flockad yta. Ligger ofta på mässor och dyligt.

MVH Jonas
..............

719 Inlägg
6 september 2010
Det brukar bli problem om det finns oljerester eller liknande på golvet, man bör helst slipa golvet innan man målar det iså fall.

2 924 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
peegee skrev:

Korthårig matta smile Lite som konstgräsmatta/flockad yta. Ligger ofta på mässor och dyligt.

Jaha en sån!
Fan vad opraktiskt det verkar i ett mekgarage tongue

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2010
peegee skrev:
jonTe skrev:
peegee skrev:

Jaha en sån!

Det är inget mekargarage, utan snarare en utställningshall. smile Kör man engelskt behöver man inte meka. wink

hmm

roll

1 290 Inlägg
6 september 2010
peegee skrev:
jonTe skrev:
peegee skrev:

Jaha en sån!

Nä, superpraktiskt... suger upp allt wink

Målade mitt garagegolv med 1-komponent, såg kanon ut tills jag slaktade en Smart Roadster där inne smile 1-komponent klarar inte mekanisk åverkan och oljor, några droppar med bromsvätska fick färgen att "krulla" sig.

2 924 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Dubs skrev:

Ni som målat denna från Biltema;
Det ingår ju en 3,8 liter Golvfärg härdare + 1 liter Golvfärg bas... hur ska doseringen vara?
Är det bara röra ihop allt å måla?

Dåligt att Biltema inte bifogat bruksansvisning med dosering, för det är ju inte självklart...

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2010
peegee skrev:
Dubs skrev:

Det ingår ju en 3,8 liter Golvfärg härdare + 1 liter Golvfärg bas... hur ska doseringen vara?

Dåligt att Biltema inte bifogat bruksansvisning med dosering, för det är ju inte självklart...

Allvarligt, står det inget om mängden härdare? Men är det 3,8 liter härdare till 1 liter färg? Låter märkligt?

2 924 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
caromania skrev:
peegee skrev:
Dubs skrev:

Allvarligt, står det inget om mängden härdare? Men är det 3,8 liter härdare till 1 liter färg? Låter märkligt?

Nä jag kan inte hitta det.
Ja, det är 3,8 liter Golvfärg härdare och 1 liter Golvfärg bas

Sök