3255
Sök

spårkänslig??

Drömmare
6 Inlägg
17 april 2005
Trådstartare
jag undrar om det finns några förslag till varför min bil går vänster när jag bromsar, speciellt i låga farter. någon som vet vad det kan vara?

dessutom är den extremt spårkänslig. däremot om det är nylagd asfalt går den rakt och fint. det kan ju bero på sveriges fina? vägnät men jag tycker den är känsligare än andra bilar jag kört.

ratten skakar lite när jag kör över 100 km/h. vad beror det på?

jag kör på 195/45-16 på en golf 3 med sänkningssats.

Är det däcken, storleken eller bilen som gör att den är spårkänslig?

Tacksam för alla förslag som kommer in!

/David

"Har man inga drömmar, kan man aldrig uppleva dem"

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
17 april 2005
Låter som att du inte har ställt framvagnen efter det att du monterat sänkningen. Eller så är däck/fälgar i behov utav balansering. Kan även var som de är Ojämtslitna. Men om det är nyare däck så ska du nog ställa framvagnen. Om du inte gör det så sliter du mer däck och de blir ojämntslitna.

Men bilen blir känsligare när du har sänkt den, det går nog inte att komma ifrån.

Drömmare
6 Inlägg
17 april 2005
Trådstartare
för att klargöra lite som jag glömde så:
jag ställde framvagnen i höstas efter sänkningen och med fälgarna.
dem har balanserats i höstas.

tror du att det räcker att balansera däcken bara?
ska jag göra båda framdäcken?
bromsproblemet hänger ihop med balanseringen isåfall, eller?
varför drar den just vänster, varför inte höger?

det där med spårkänsligheten...
det kan bli väldigt ryckigt när man åker på ojämn väg. bilen drar åt båda håll så fort det är en ojämnhet i marken.
är det så på alla sänkta bilar med större hjul än original?
går det inte att komma ifrån, oavsett vilken bil man har?

tack för hjälpen förresten. uppskattas!

10 Inlägg
17 april 2005
det där med spåringen det får du nog leva med för det blir nästan alla bilar när man sänker dom jag hur det är=) men men att den drar när du bromsar kan bero på många saker.... så som han skrev med framvagnen att den kan vara fel installd för det är as känsligt eller så är det som på min eller var... det var pricis lika dant den drog när man bromade men sprillans nya friktions däck på sen bytta jag till mina sommar däck och då för svann det direkt

Drömmare
6 Inlägg
17 april 2005
Trådstartare
på min bil är det precis tvärtom.
inget problem i vintras, men det kom när jag bytte till mina sommardäck...
kanske måste åka och balansera framdäcken...

10 Inlägg
17 april 2005
jo prova med det

5 Inlägg
18 april 2005
prova ställ framvagnen och kolla så de inte glappar någon stans och balansera däcken brukar känns vd 70km/h och uppåt.

671 Inlägg
18 april 2005
Min BMW var väldigt spårkänslig med Michelin Pilot Sx men när jag bytte till Dunlop SP9000 så försvann det helt. Samma dimentioner på däcken.

Jägermeister
910 Inlägg
18 april 2005
Är du säker på att dina bromsar tar jämnt? Tänkte för jag hade samma problem med en bil och på den krånglade hydralkolven som trycker ut bromsbeläggen. Blev bara helt plötsligt, trodde oxå det hade med däck eller annat att göra.Om inte annat så åk till ett besikningskontor eller en verkstad och testa bromsarna, kostar ca 50kr att kolla upp dom.
Och det kändes oxå bara på spåriga och ojämna vägar... skumt...

En gång är ingen gång...

Drömmare
6 Inlägg
18 april 2005
Trådstartare
jag besiktigade bilen i november. då var det bara ojämn bromsverkan bak. bytte bromsarna så det bör vara ok. fram var det inget fel enligt besiktningen... jag ska prova lite av era förslag under veckan. får se vem som hade rätt i slutändan....

tack alla som har skrivit era inlägg. värdefull hjälp!!
:-)

711 Inlägg
18 april 2005
vwglr skrev:
jag undrar om det finns några förslag till varför min bil går vänster när jag bromsar, speciellt i låga farter. någon som vet vad det kan vara?

dessutom är den extremt spårkänslig. däremot om det är nylagd asfalt går den rakt och fint. det kan ju bero på sveriges fina? vägnät men jag tycker den är känsligare än andra bilar jag kört.

ratten skakar lite när jag kör över 100 km/h. vad beror det på?

jag kör på 195/45-16 på en golf 3 med sänkningssats.

Är det däcken, storleken eller bilen som gör att den är spårkänslig?

Tacksam för alla förslag som kommer in!

/David

Du behöver framvagn alternativ fyrhjulsinställning. Det är där felet ligger.
Blir det inte bättre, då kan det vara så att du kör med piratfälgar som inte har samma ET som en original fälg vilket gör att bilen spårar.

Som sagt, det blir myckelt bättre om du gör hjulinställning på din bilen. Egentligen kan man via hjulinställning få din bil lika stadig och fast klistrat mot marken som en GoCart eller en STCC bil. Men att vinkla dina hjul lika mycket som STCC bilarna skulle även innebära att du skulle köpa nya däck varje dag:)

Men hur som helt som jag nämnde hjulinställning är lösningen.

Lycka till!
Senast redigerat av Black Knight (18 april 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

Trafikledare, Trummis, Mekare, etc.
14 Inlägg
16 september 2005
Beror väl som sagt troligen på hjulinställningen. Det lär du ju märka om däcken tuggar ojämt. Sen har väl sänkningen en liten del att göra med det också men har troligen ingen större inverkan om du inte sänkt den tokmycket. Men det är ganska irriterande det där. Spårkänslighet har jag ju minst sagt med min kära hundkoja men jag bryr mig inte. I mitt fall är det troligen själva hjulen som är boven i dramat men i den bilen tycker jag det är en del av charmen. Ibland är det ju för farao en kamp på liv och död när man är ute och kör på lite dåliga vägar. Men ack så roligt ändå... :-)

---> Volkswagen Polo Comfortline Sport <---
---> Hundkoja Austin Mini 1000 "Ubba's Mini" <---
"Det är inte antalet hästkrafter som räknas utan hur du kan hantera dom du har!"

Sök